A study of diesel particulate filter impact on engine oil quality

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Hurtová, Ivana cze
dc.contributor.author Sejkorová, Marie cze
dc.contributor.author Verner, Jan cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T12:39:22Z
dc.date.available 2020-03-19T12:39:22Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.issn 1822-296X eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/74810
dc.description.abstract The paper presents the results of analyzes based on which the setting of change intervals of Castrol SLX, SAE 0W-30 synthetic engine oil used in D5 diesel engines of Volvo cars was verified. ACEA oils of A5/B5 specification recommended for engines complying with EURO 4 emission standards, ie oils from vehicles with DPF, were analyzed. Also, ACEA engine oils of A3/B3 specification, which were taken from cars complying with EURO 3 emission standards (ie without DPF) during service inspections, were analyzed. Based on the results of evaluation of a large scale of oil samples, it has been proved that the engine oil was contaminated with diesel during the DPF filter regeneration process. In some cases, contamination by fuel was so high that the oil viscosity was reduced to half its original value. Therefore, it was recommended to shorten the oil change interval. No significant degradation or contamination was detected in the monitoring of the condition of oils taken from EURO 3 engines. eng
dc.format p. 691-695 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Kaunas University of Technology eng
dc.relation.ispartof Transport Means : proceedings of the international scientific conference eng
dc.rights open access eng
dc.subject change interval eng
dc.subject engine oil eng
dc.subject lubricant eng
dc.subject diesel particulate filter (DPF) eng
dc.subject dilution with diesel eng
dc.subject common-rail systems eng
dc.subject výměnný interval cze
dc.subject motorový olej cze
dc.subject mazivo cze
dc.subject filtr pevných částic cze
dc.subject průnik paliva cze
dc.title A study of diesel particulate filter impact on engine oil quality eng
dc.title.alternative Studium vlivu filtru pevných částic na kvalitu motorového oleje cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated V příspěvku jsou prezentovány výsledky analýz, na základě kterých bylo ověřeno nastavení výměnných intervalů syntetického motorového oleje Castrol SLX, SAE 0W-30, který se používá ve vznětových agregátech D5 osobních vozidel Volvo. Byly analyzovány oleje ACEA specifikace A5/B5 doporučené pro motory splňující emisní normu EURO 4, tj. oleje z automobilů obsahujících DPF. Dále byly analyzovány motorové oleje ACEA specifikace A3/B3, které byly během servisních prohlídek odebrány z automobilů splňujících emisní normu EURO 3, tj. bez DPF. Na základě výsledků hodnocení rozsáhlého souboru olejových vzorků se prokázalo, že během procesu regenerace DPF filtru je motorový olej kontaminován motorovou naftou. Kontaminace palivem byla v některých případech tak vysoká, že došlo k snížení viskozity oleje na polovinu původní hodnoty. Z tohoto důvodu bylo doporučeno zkrátit výměnný interval oleje. U sledování kondice olejů odebraných z motorů specifikace EURO 3 nebyla zjištěna jejich významnější degradace či kontaminace. cze
dc.event 23rd international scientific conference TRANSPORT MEANS 2019 (02.10.2019 - 04.10.2019, Palanga) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.relation.publisherversion https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-2019-Part-2.pdf eng
dc.identifier.obd 39883028 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet