Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky?

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Fárek, Martin cze
dc.contributor.author Černá, Zuzana cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T08:39:49Z
dc.date.available 2019-05-22T08:39:49Z
dc.date.issued 2018 cze
dc.identifier.issn 1803-2443 cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72805
dc.description.abstract Článek sleduje dvojí cíl. Zaprvé ukazuje spojení mezi popisem orientálních kultur v českých středoškolských učebnicích a ranými teoriemi vývoje náboženství. Na příkladech vysvětlování islámu a hinduismu je zřejmé, jak současné učební materiály stále reprodukují osvícenské myšlenky o primitivním náboženství. Zvláště Humovo vysvětlení původu náboženství zůstává a s ním i hodnocení orientálních kultur, byť to je někdy spíše implicitní. Druhý cíl je analýza předpokladů, ze kterých David Hume při svém promýšlení původu a vývoje náboženství vycházel. Oproti rozšířenému přesvědčení, že vysvětlení tohoto osvícence je vědeckým, nikoliv náboženským, ukazuje článek závislost Humových úvah na přijetí několika zásadních teologických představ, například existence biblického Boha. cze
dc.format p. 59-78 cze
dc.language.iso cze cze
dc.relation.ispartof Pantheon, volume XII, issue: 2 cze
dc.rights open access cze
dc.subject teorie cze
dc.subject původ náboženství cze
dc.subject primitivní náboženství cze
dc.subject osvícenství cze
dc.subject David Hume cze
dc.subject islám cze
dc.subject hinduismus cze
dc.subject učebnice cze
dc.subject střední školy cze
dc.subject Theory eng
dc.subject origin of religion eng
dc.subject primitive religion eng
dc.subject Enlightenment eng
dc.subject David Hume eng
dc.subject Islam eng
dc.subject Hinduism eng
dc.subject textbooks eng
dc.subject secondary schools eng
dc.title Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky? cze
dc.title.alternative Hume´s Theory about the Origin of Religion and Evaluation of Oriental Cultures: What do we teach our Secondary School Students? eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated This article aims at two goals. Firstly, it points out the connection between description of Oriental cultures in Czech secondary school textbooks and the early theories of religious evolution. Examples of dealing with Islam and Hinduism show how the current teaching materials are still reproducing the Enlightenment thinkers‘ ideas of primitive religion. Especially Hume’s treatment of the origin of religion remains accepted explanation here, with consequent, although sometimes implicit evaluation of Oriental cultures. By analysing Hume’s assumptions in argumentation about the origin and development of religion, the article argues against common notion of scientific, non-religious nature of his explanations. It shows how Hume’s discussion depends on acceptance of the truth of several theological claims, such as existence of Biblical God. eng
dc.peerreviewed yes cze
dc.publicationstatus published cze
dc.project.ID SGS_2018_024/Podpora výzkumných a dalších odborných aktivit studentů doktorského a magisterského programu Filosofie, oboru Religionistika cze
dc.identifier.obd 39882323 cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet