Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Fárek, Martin
|
cze |
dc.contributor.author |
Černá, Zuzana
|
cze |
dc.date.accessioned |
2019-05-22T08:39:49Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T08:39:49Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
cze |
dc.identifier.issn |
1803-2443 |
cze |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/72805 |
|
dc.description.abstract |
Článek sleduje dvojí cíl. Zaprvé ukazuje spojení mezi popisem orientálních kultur v českých středoškolských učebnicích a ranými teoriemi vývoje náboženství. Na příkladech vysvětlování islámu a hinduismu je zřejmé, jak současné učební materiály stále reprodukují osvícenské myšlenky o primitivním náboženství. Zvláště Humovo vysvětlení původu náboženství zůstává a s ním i hodnocení orientálních kultur, byť to je někdy spíše implicitní. Druhý cíl je analýza předpokladů, ze kterých David Hume při svém promýšlení původu a vývoje náboženství vycházel. Oproti rozšířenému přesvědčení, že vysvětlení tohoto osvícence je vědeckým, nikoliv náboženským, ukazuje článek závislost Humových úvah na přijetí několika zásadních teologických představ, například existence biblického Boha. |
cze |
dc.format |
p. 59-78 |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.relation.ispartof |
Pantheon, volume XII, issue: 2 |
cze |
dc.rights |
open access |
cze |
dc.subject |
teorie |
cze |
dc.subject |
původ náboženství |
cze |
dc.subject |
primitivní náboženství |
cze |
dc.subject |
osvícenství |
cze |
dc.subject |
David Hume |
cze |
dc.subject |
islám |
cze |
dc.subject |
hinduismus |
cze |
dc.subject |
učebnice |
cze |
dc.subject |
střední školy |
cze |
dc.subject |
Theory |
eng |
dc.subject |
origin of religion |
eng |
dc.subject |
primitive religion |
eng |
dc.subject |
Enlightenment |
eng |
dc.subject |
David Hume |
eng |
dc.subject |
Islam |
eng |
dc.subject |
Hinduism |
eng |
dc.subject |
textbooks |
eng |
dc.subject |
secondary schools |
eng |
dc.title |
Humova teorie původu náboženství a osvícenské hodnocení orientálních kultur: Co učíme naše středoškoláky? |
cze |
dc.title.alternative |
Hume´s Theory about the Origin of Religion and Evaluation of Oriental Cultures: What do we teach our Secondary School Students? |
eng |
dc.type |
article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
This article aims at two goals. Firstly, it points out the connection between description of Oriental cultures in Czech secondary school textbooks and the early theories of religious evolution. Examples of dealing with Islam and Hinduism show how the current teaching materials are still reproducing the Enlightenment thinkers‘ ideas of primitive religion. Especially Hume’s treatment of the origin of religion remains accepted explanation here, with consequent, although sometimes implicit evaluation of Oriental cultures. By analysing Hume’s assumptions in argumentation about the origin and development of religion, the article argues against common notion of scientific, non-religious nature of his explanations. It shows how Hume’s discussion depends on acceptance of the truth of several theological claims, such as existence of Biblical God. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
cze |
dc.publicationstatus |
published |
cze |
dc.project.ID |
SGS_2018_024/Podpora výzkumných a dalších odborných aktivit studentů doktorského a magisterského programu Filosofie, oboru Religionistika |
cze |
dc.identifier.obd |
39882323 |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|