Sustainability and Corporate Social Responsibility in the Text of Annual Reports—The Case of the IT Services Industry

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Myšková, Renáta cze
dc.contributor.author Hájek, Petr cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T08:33:16Z
dc.date.available 2019-05-22T08:33:16Z
dc.date.issued 2018 eng
dc.identifier.issn 2071-1050 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72749
dc.description.abstract Annual reports are an important source of qualitative information about a company’s strategic areas, including sustainability. However, previous work on sustainability assessment has been limited to quantitative indicators that are difficult to obtain. Here, we address this issue by analyzing a company’s strategic documents, with the specific aim of demonstrating the role of sustainability and social responsibility in the text of the annual reports of companies in the IT services industry. We demonstrate that this information is a significant determinant of future economic outcomes. Specifically, here we evaluate sentiment in managerial communication in the area of sustainable business by using collocation analysis of topic and sentiment word lists. Several domain-specific word lists were used for each category monitored. Specifically, Loughran and McDonald’s word list was used to measure sentiment in the context of corporate social responsibility and sustainability. The word list that was developed by Pencle and Malaescu was used for CSR, while novel word lists are proposed for sustainability topics. The results of experiments show that the sentiment of sustainability topics (environmental and social in particular) in the annual reports may be a significant indicator of future profitability and thus represent an important information for corporate stakeholders eng
dc.format p. 1-18 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher MDPI AG (Multidisciplinary Digital Publishing Institute) eng
dc.relation.ispartof Sustainability, volume 10, issue: 11 eng
dc.rights open access eng
dc.subject sustainable business practices eng
dc.subject sustainable e-business eng
dc.subject text analysis eng
dc.subject annual report eng
dc.subject corporate social responsibility eng
dc.subject udržitelné obchodní postupy cze
dc.subject udržitelný elektronický obchod cze
dc.subject textová analýza cze
dc.subject výroční zpráva cze
dc.subject sociální odpovědnost podniků cze
dc.title Sustainability and Corporate Social Responsibility in the Text of Annual Reports—The Case of the IT Services Industry eng
dc.title.alternative Udržitelnost a sociální odpovědnost podniků v textu výročních zpráv - případová studie v odvětví IT služeb cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Výroční zprávy jsou důležitým zdrojem kvalitativních informací o strategických oblastech společnosti, včetně udržitelnosti. Předchozí práce týkající se posouzení udržitelnosti se však omezila na kvantitativní ukazatele, které lze obtížně získat. Zde řešíme tuto otázku analýzou strategických dokumentů společnosti s konkrétním cílem prokázat roli udržitelnosti a sociální odpovědnosti v textu výročních zpráv společností v odvětví služeb IT. Ukazujeme, že tyto informace jsou významným faktorem budoucích hospodářských výsledků. Konkrétně zde hodnotíme sentiment v manažerské komunikaci v oblasti udržitelného podnikání pomocí analýzy kolokace seznamů témat a sentimentních slov. Pro každou sledovanou kategorii bylo použito více slovních seznamů pro konkrétní doménu. Seznam slov Loughran a McDonald byl konkrétně používán k měření sentimentu v kontextu společenské odpovědnosti a udržitelnosti. Seznam slov, který vyvinuli Pencle a Malaescu, byl použit pro CSR, zatímco nové seznamy slov jsou navrženy pro témata udržitelnosti. Výsledky experimentů ukazují, že sentiment témat udržitelnosti (zejména v oblasti životního prostředí a sociálních věcí) ve výročních zprávách může být významným ukazatelem budoucí ziskovosti a představuje tak důležitou informaci pro zúčastněné strany. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.3390/su10114119 eng
dc.relation.publisherversion https://www.mdpi.com/2071-1050/10/11/4119 eng
dc.project.ID GA16-19590S/Analýza témat a sentimentu vícenásobných textových zdrojů pro finanční rozhodování eng
dc.identifier.wos 000451531700293 eng
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85056231466
dc.identifier.obd 39881850 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet