An unscented Kalman filter-based rolling radius estimation methodology for railway vehicles with traction

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Onat, Altan cze
dc.contributor.author Voltr, Petr cze
dc.contributor.author Lata, Michael cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T04:22:01Z
dc.date.available 2019-05-22T04:22:01Z
dc.date.issued 2018 eng
dc.identifier.issn 0954-4097 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72299
dc.description.abstract Monitoring the conditions of railway vehicle systems plays an important role in the maintenance of safety and performance of railway vehicles. Rolling radius is one of the properties that should be monitored continuously for the predictive maintenance of a railway vehicle since it changes with time due to wheel wear. In this study, a model-based condition monitoring methodology, which is based on an unscented Kalman filter, is proposed. The model includes the torsional dynamics of an independently rotating tram wheel with a traction motor and a contact model. The rolling radius is estimated by considering the traction effort of the motor and the angular velocity measurements. The proposed methodology is tested on a tram wheel test stand (roller rig), which has a wheel on roller configuration. First, a mathematical model is validated by the measurements taken from the test stand. Second, the unscented Kalman filter is applied as a parameter estimator. The results demonstrate that the proposed scheme is a promising option to be used in the predictive condition monitoring of the wheel profile for traction vehicles. eng
dc.format p. 1686-1702 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part F: Journal of Rail and Rapid Transit, volume 232, issue: 6 eng
dc.rights open access eng
dc.subject rolling radius estimation eng
dc.subject parameter estimation eng
dc.subject unscented Kalman filter eng
dc.subject model-based condition monitoring eng
dc.subject tram wheel eng
dc.subject roller rig eng
dc.subject torsional dynamics eng
dc.subject odhad valivého poloměru cze
dc.subject odhad parametrů cze
dc.subject neparfémovaný Kálmánův filtr cze
dc.subject tramvajové kolo cze
dc.subject kladkový stav cze
dc.subject torzní dynamika cze
dc.title An unscented Kalman filter-based rolling radius estimation methodology for railway vehicles with traction eng
dc.title.alternative Metoda odhadu valivého poloměru kola železničního vozidla v trakci založená na neparfémovaném Kálmánově filtru cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Sledování technického stavu železničního vozidla hraje důležitou roli pro zachování provozní bezpečnosti a vlastností vozidla. Valivý poloměr kola je jedním z takových parametrů, který by měl být průběžně sledován za účelem prediktivní údržby železničního vozidla, jelikož se v důsledku opotřebení kola mění. V této práci je navržena metoda sledování technického stavu založené na modelu, využívající neparfémovaný Kálmánův filtr. Model zahrnuje torzní dynamiku nezávisle otáčivého tramvajového kola s trakčním motorem a model kontaktu. Valivý poloměr se odhaduje na základě momentu motoru a měření úhlové rychlosti. Navržená metoda je testována na zkušebním stavu tramvajového kola (kladkovém stavu) s kolem a rotující kolejnicí. Nejprve je matematický model validován podle měření na zkušebním stavu. Následuje aplikace Kálmánova filtru pro odhad parametrů. Závěry ukazují, že předložený postup poskytuje slibné výsledky pro využití v prediktivním sledování stavu jízdní plochy kola u hnacích vozidel. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.1177/0954409717745201 eng
dc.relation.publisherversion http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0954409717745201 eng
dc.identifier.wos 000436065400009
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85043342621
dc.identifier.obd 39879859 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet