dc.contributor.author |
Voltr, Ondřej
|
cze |
dc.contributor.author |
Paščenko, Petr
|
cze |
dc.date.accessioned |
2018-02-27T02:37:36Z |
|
dc.date.available |
2018-02-27T02:37:36Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
eng |
dc.identifier.isbn |
978-963-313-079-7 |
eng |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/69787 |
|
dc.description.abstract |
The article is devoted to the influence of initial imperfections on the stability of laterally loaded cylindrical shells. The investigated structure is a simplified variant of the case of cylindrical shell (road tank) located on two saddle supports. The initial shape imperfections are created by pushing the saddle support into the shell. The new deformed shape is used as an imperfect shell in the following nonlinear analysis of stability. The main objective of the analysis is to find the reduction factor α depending on the change of geometric parameters of the numerical model (embracing angle 2ϑ, wall thickness t). The shell deformation around the saddle support is also monitored. Numerical analysis is carried out by means of a computer program COSMOS/M [1] based on the finite element method (FEM). |
eng |
dc.format |
p. 77-82 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
eng |
dc.publisher |
Budapest University of Technology and Economics |
eng |
dc.relation.ispartof |
Proceedings of 30th International Colloquium on Advanced Manufacturing and Repair Technologies in Vehicle Industry |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.subject |
cylindrical shell |
eng |
dc.subject |
FEM |
eng |
dc.subject |
initial imperfections |
eng |
dc.subject |
loss of stability |
eng |
dc.subject |
saddle support |
eng |
dc.subject |
válcová skořepina, MKP, počáteční imperfekce, ztráta stability, sedlová podpora |
cze |
dc.title |
Initial imperfections of horizontal cylindrical shells on saddle supports |
eng |
dc.title.alternative |
Horizontální válcová skořepina s počáteční imperfekcí na sedlových podporách |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Článek se zabývá posouzením vlivu počáteční imperfekce na stabilitní únosnost příčně zatěžované válcové skořepiny. Zkoumaná konstrukce je zjednodušenou variantou případu válcové skořepiny (cisterny) uložené na dvou sedlových podporách. Počáteční tvarová imperfekce se nachází v blízkém okolí sedla a je uvažovaná jako stav předzatížení sedla od vlastní tíhy skořepiny a tíhy jejího obsahu. Sleduje se změna hodnoty tzv. redukčního faktoru α v závislosti na změně geometrických parametrů numerického modelu (úhel opásání 2ϑ, tloušťka stěny pláště skořepiny t). V souvislosti s měnícím se redukčním faktorem α je v tomto článku sledován také průběh deformace pláště skořepiny. Numerické analýzy jsou provedeny v počítačovém programu COSMOS/M [1], který je založen na metodě konečných prvků. |
cze |
dc.event |
30th International Colloquium on Advanced Manufacturing and Repair Technologies in Vehicle Industry (22.05.2013 - 24.05.2013, Visegrád) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published |
eng |
dc.identifier.obd |
39880528 |
eng |