Abstract:
Náplní bakalářské práce bylo zpracování přehledu faktorů ovlivňujících čitelnost,
metod využívaných pro hodnocení čitelnosti a následné vytvoření vlastní metody hodnocení
čitelnosti, která byla inspirována metodami již provedenými s ohledem na důležité
faktory, které čitelnost ovlivňují.
Bylo provedeno několik variant testování na různých věkových kategoriích. U tištěné
verze to byly varianty rozdílu čitelnosti mezi patkovým a bezpatkovým písmem, v závislosti
na velikosti sazby a na plošné hmotnosti papírů. V elektronické variantě pak rozdíl
v čitelnosti v závislosti na typu obrazovky a mezi patkovým a bezpatkovým písmem.
Respondentům byl měřen čas potřebný k přečtení příbalového letáku, čas potřebný
k odpovězení položených otázek vycházejících z textu a čas potřebný na dohledání
nezodpovězených otázek. Rovněž byl vytvořen dotazník, kde respondenti popisovali,
co dle nich čitelnost posiluje a co ji naopak zhoršuje. Z těchto naměřených hodnot
byla následně vyhodnocována čitelnost. Každá věková kategorie preferovala k dosažení
lepší čitelnosti jiné prostředky, nelze tedy jednoznačně říci, který ze zkoumaných
faktorů měl na čitelnost největší vliv.