Abstrakt:
Příspěvek se zabývá problematikou školního poradenství na středních školách v ČR. Cílem příspěvku je informovat o výsledcích výzkumného šetření mezi výchovnými poradci na 66 středních školách ve dvou vybraných krajích České republiky – kraj Pardubický a Kraj Vysočina. Výzkumné šetření bylo realizováno v roce 2011 – 2014. Metody výzkumu: Výzkumné šetření je koncipováno jako kvantitativně-kvalitativní - dotazníkové šetření na 66 středních školách (gymnázia, střední odborné školy, střední odborná učiliště) a hloubkové rozhovory s 5 vybranými výchovnými poradci. Výsledky přinášejí informace o současném stavu poskytovaných služeb – motivace a činnost výchovných poradců, zázemí pro poradenství, kvalifikace, možnosti dalšího vzdělávání, ocenění a statut výchovných poradců, spolupráce s vnějšími subjekty, propagace služeb. Závěry výzkumného šetření identifikují problémy, potřeby a bariéry v činnostech a pracovních podmínkách výchovných poradců a přináší návrhy na změny, které by vedly ke zvýšení kvality školních poradenských služeb.