Abstrakt:
Příspěvek je zaměřen na popis hodnocení dynamické odezvy vozidla při průjezdu dvěma specifickými částmi výhybky (oblast srdcovky a výměnová část) za účelem vyhodnocení optimální konstrukce výhybky a také včasné predikce kritického stupně opotřebení srdcovky s ohledem na efektivitu údržbového zásahu. Pro hodnocení dynamické odezvy vozidla při průjezdu srdcovkovou částí výhybky byla vyvinuta metodika pro stanovení tzv. ekvivalentního zatížení této části výhybky. Vstupním parametrem pro tuto metodu hodnocení je svislé zrychlení měřené na ložiskové skříni dvojkolí. Hodnocení dynamické odezvy vozidla při průjezdu zpružněnou částí výhybky je také založeno na měření svislé dynamické odezvy měřené prostřednictvím snímačů zrychlení na ložiskové skříni dvojkolí, posuzuje se však statisticky a hodnoticím parametrem je pak očekávaná hodnota zrychlení. Ve spolupráci s výrobcem a jedním z dopravců jsou od roku 2014 výše uvedenými metodami sledovány a porovnávány výhybky různých typů, a to jak nové tak i provozně opotřebené, za účelem ověřit optimalizované konstrukce vybraných výhybek z hlediska namáhání jejich částí.