dc.contributor.author |
Culek jr., Bohumil
|
|
dc.contributor.author |
Culek, Bohumil
|
|
dc.contributor.author |
Vágner, Jakub
|
|
dc.contributor.author |
Škeříková, Vladislava
|
|
dc.date.accessioned |
2017-04-19T11:52:08Z |
|
dc.date.available |
2017-04-19T11:52:08Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-233-4 |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66948 |
|
dc.description.abstract |
Fatigue curve determination of structural detail is difficult from computer,
experimental and financial point of view. With regard to geometry dimensions of bridge
structure is mostly necessary take into account simplifications, which may not influence
quality of results.Important aspect of fatigue curve determination is referential place of structural
detail in which is possible presume fatigue crack growing. The fatigue curve shall be
determined for this specific place. In many cases is not possible to measure stresses
exactly in mentioned place. The way of exact determination could be to measure close to
given detail and by use of FEM model to recalculate stress values into critical place
afterwards.
These conditions were met in given example of experimental fatigue curve
determination. As a result we obtained fatigue characteristics, which were different to
standards. |
eng |
dc.format |
p. 5-16 |
|
dc.language.iso |
eng |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 14 (2008) |
|
dc.title |
Determination of fatigue curves of the bridges with member decks |
eng |
dc.title.alternative |
Stanovení únavových křivek mostů s prvkovými mostovkami |
cze |
dc.title.alternative |
Bestimmung der Ermüdungskurven der Brücken mit den Fahrbahnrosten |
ger |
dc.type |
Article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Únavová životnost ocelových mostních konstrukcí zavisí na materiálovych charakteristikách.
V případě teorie kumulace únavového poškození jsou materialové charakteristiky dané únavovou
Wöhlerovou křivkou. Únavová životnost konstrukce jako celku (např'. mostu) zavisí na únavě
kritického detailu (konstrukčni detail s nejnižším poměrem únavové pevnosti a napětím od
zatížení). Stanovení únavovych křivek kritických detailů je možné pomocí norem (tabelizace),
empirických vztahů nebo experimentálně.
V článku je popsán experimentální přístup stanovení únavové křivky daného konstrukčního
detailu (spojení podélníku a příčníku - prvková mostovka ocelového mostu). Experiment byl
prováděn na ocelových vzorcích v meřítku 1 :2. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Die Ermüdungslebensdauer der Stahlbrücken hängt van den Materialbezeichnungen ab. Im
Fall der Teorie van der Kumulation der Ermüdungbeschadigung sind die Materialzeichnungen
durch die Wohlerskurve gegeben. Die Ermüdungslebensdauer der ganzen Konstruktion (z. B. der
Brücke) hängt von der Ermüdung des kritischen Details (das Konstruktionsdetail mit dem
niedersten Verhaltniss der Ermüdungfestigkeit und der Spannung van der Belastung). Es ist
möglich die Ermüdungskurven der kritischen Details mittels der Normen, der empirischen Bezügen
oder der Experimentalversuche festzulegen.
Im Beitrag ist der Experimentalansatz van der Bestimmung der Ermüdungskurven des
bestimmten Konstruktionsdetails (die Längsträger- und Querträgerverbindung) beschrieben. Das
Experiment wurde auf den Stahlprüflingen im Masstab 1 :2 durchgeführt. |
ger |
dc.peerreviewed |
yes |
|
dc.publicationstatus |
published |
|