Study discipline:Dopravní prostředky a infrastruktura: Dopravní prostředky
Abstract:
Práce je zaměřena na hodnocení mechanických vlastností lokálních heterogenních oblastí v materiálu, vznikajících při svařování. Dosavadní způsoby testování svarových spojů (ať za podmínek statických nebo dynamických) nevypovídají o charakteristických vlastnostech materiálu při jednoosém zatěžování. Realizace takovýchto testů neumožňuje vyšetřování hodnot kritického pásma
s možnou predikcí statické, respektive dynamické pevnosti svařované konstrukce pro určení charakteristických konstant pro numerické výpočty, či pro optimalizaci technologie svařování. Na základě teoretického studia a provedených experimentů v dané problematice byla navržena a ověřena testovací metodika vyhodnocující mechanické vlastnosti úzkých pásem tepelně ovlivněných oblastí svarových spojů. Vše v kombinaci přímého měření statických
parametrů tepelně ovlivněných vrstev vzorků materiálu indentací válcovým identorem s dynamickými tahovými zkouškami. V návaznosti k navržené metodice byly stanoveny postupy přípravy zkušebních vzorků pro realizaci experimentů. Souhrn navržených postupů umožňuje vyšetřování kritického pásma reálného svaru s možnou predikcí statické i dynamické pevnosti při jednoosém namáhání v oblasti deformačních rychlostí, působících při crashových situacích v provozu vozidel.