Study discipline:Dopravní prostředky a infrastruktura: Dopravní infrastruktura - stavební
Abstract:
Dizertační práce se zabývá matematickým modelováním bezpečnosti dopravy v závislosti na dispozičním řešení - typů křižovatek na místních komunikacích za použití bezpečnostních ukazatelů teorie konfliktních situací a dopravní simulace.
Práce obsahuje rozbor použitých TCT metod zjišťování závažnosti konfliktů a potenciálních kolizí a upravenou aplikaci hodnocení nepřímých bezpečnostních ukazatelů získaných z dopravní simulace (PTV Vissim a SSAM). Dopravní simulace a hodnocení nepřímých ukazatelů bezpečnosti bylo provedeno na teoretických modelech nejběžnějších typů křižovatek v ČR (styková s/bez odbočovacího pruhu, průsečná s/bez odbočovacího pruhu, malá okružní křižovatka a velká okružní křižovatka s jedním pruhem na vjezdu i na okružním pásu). Zvolené typy křižovatek jsou podrobeny hodnocení bezpečnosti vybranými metodami s doporučením pro další použití. Pro ověření poznatků je provedena případová studie hodnocení variantního návrhu okružní křižovatky.
V rámci vyhodnocení výsledků bylo navrženo několik potřebných výzkumných úkolů a doporučení pro vývojáře používaného softwaru.