dc.contributor.advisor |
Sampey, Daniel Paul |
cze |
dc.contributor.author |
Ročňák, Lukáš
|
|
dc.date.accessioned |
2015-09-27T10:42:47Z |
|
dc.date.available |
2015-09-27T10:42:47Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/61637 |
|
dc.description.abstract |
This thesis acquaints readers with the profound influence of African-American music on the poetry of Langston Hughes, more specifically on his poem suite Montage of a Dream Deferred from 1951. The theoretical part provides information about Hughes' cultural background that is inextricably associated with the Harlem Renaissance. Then, basic characteristics and techniques of his poetry are briefly outlined. The development of individual African-American musical forms is discussed. Authors and artists that heavily influenced Hughes are introduced. Afterwards, typical poetic devices and linguistic features of blues and jazz poetry are highlighted for use in the ensuing analysis. The following part thoroughly scrutinizes African-American music elements of eight selected poems from Montage of a Dream Deferred. Subsequently, Hughes' enduring impact is concisely elucidated. Lastly, the results are addressed in the final chapter. |
eng |
dc.format |
55 s. |
cze |
dc.format.extent |
1287146 bytes |
cze |
dc.format.mimetype |
application/pdf |
cze |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Bez omezení |
cze |
dc.subject |
Hughes, Langston |
cze |
dc.subject |
Harlem |
cze |
dc.subject |
blues |
cze |
dc.subject |
jazz |
cze |
dc.subject |
influence |
cze |
dc.subject |
montage |
cze |
dc.subject |
music |
cze |
dc.subject |
poetry |
cze |
dc.subject |
vliv |
cze |
dc.subject |
montáž |
cze |
dc.subject |
hudba |
cze |
dc.subject |
poezie |
cze |
dc.title |
Influence of African-American music on Montage of a Dream Deferred by Langston Hughes |
eng |
dc.title.alternative |
Influence of African-American music on Montage of a Dream Deferred by Langston Hughes |
eng |
dc.type |
bakalářská práce |
cze |
dc.contributor.referee |
Roebuck, Olga |
cze |
dc.date.accepted |
2015 |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Předkládaná práce seznamuje čtenáře se zásadním vlivem afroamerické hudby na poezii Langstona Hughese, konkrétně na jeho sbírku básní Montage of a Dream Deferred z roku 1951. Teoretická část se zabývá vztahem tohoto spisovatele ke kulturnímu pozadí Harlemské renesance. Posléze jsou řešeny charakteristické rysy a metody Hughesovy poezie a vývoj jednotlivých afroamerických hudebních žánrů. Následné kapitoly se věnují autorům a umělcům, jejichž vliv je v Hughesových dílech výrazně patrný. Na tyto kapitoly bezprostředně navazuje výčet básnických prostředků a lingvistických znaků bluesové a jazzové poezie, který je následně využit v analytické části. Ta podrobně zkoumá osm vybraných básní ze sbírky Montage of a Dream Deferred a hledá v ní typické prvky a znaky afroamerické hudby. I nadále přetrvávající vliv Hughesovy umělecké tvorby je stručně objasněn v předposlední kapitole. Výsledky práce jsou pak shrnuty v závěrečné kapitole. |
cze |
dc.description.department |
Katedra anglistiky a amerikanistiky |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Anglický jazyk pro odbornou praxi |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Bc. |
cze |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická |
cze |
dc.identifier.signature |
D33763 |
cze |
dc.thesis.degree-program |
Filologie |
cze |
dc.identifier.stag |
28696 |
cze |
dc.date.embargo |
2015-06-29 |
cze |
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |