Studijní obor:Dopravní infrastruktura: Elektrotechnická zařízení v dopravě
Abstrakt:
Práce se zabývá tvorbou systému pro měření pasivních ztrát válcového dynamometru. Válcový dynamometr je zařízení, které umožňuje testovat výkon vozidel. Pasivní ztráty jsou ztráty ovlivňující výsledky testů. Válcový dynamometr se nachází v laboratořích naší školy. Systém je řízen ovladačem umístěným nedaleko motocyklu. Ovladač je propojen s frekvenčním měničem. Frekvenční měnič vytváří napětí o dané frekvenci, kterým je napájen elektrický motor. Elektrický motor roztáčí válcový dynamometr. Motor je pohyblivě uložen, aby bylo možné pomocí tenzometrického snímače zachytit reakci statoru a tím měřit moment, který vyvozuje. Motor svým pohybem působí silou na snímač. Působící síla je rovna aktuálnímu momentu motoru. Snímač tuto sílu přemění na elektrický signál. Elektrický signál je zesilovačem zesílen. Ze zaznamenaného signálu a z otáček celého soustrojí, zaznamenaných snímačem otáček, je možné určit pasivní ztráty. Jako další možnost se nabízí zpracování signálu pomocí řídícího terminálu AMIT. To však není součástí mé práce. Znalost pasivních ztrát nám pomůže testovat výkon motocyklu s mnohem větší přesností. Systém také umožní startování testovaného motocyklu.