Studijní obor:Dopravní prostředky: Silniční vozidla
Abstrakt:
Tato diplomová práce je věnována problematice vlivu strukturní heterogenity na plasticitu IF ocelí pro stavbu karoserií. Její úvodní část se zaměřuje na téma ocelových materiálů používaných při výrobě karoserií a vhodnosti uplatnění určitých typů ocelí na jejich jednotlivé konstrukční součásti. Další kapitola pak přibližuje proces tváření ocelí a hlavní činitele ovlivňující tvařitelnost ocelí. Jádro diplomové práce tvoří její praktická část, jež prezentuje a vyhodnocuje výsledky několika provedených materiálových analýz vzorků IF ocelí dvou rozdílných kvalit - materiálu s dobrou plasticitou a materiálu s problematickou tvařitelností při výrobě výlisků. Realizovaná měření ukázala rozdíly ve stavu povrchové vrstvy. Podstatná část práce se sestávala z experimentálního ověření možnosti indikace zjištěných problémů pomocí indentační metody měření tvrdosti. Na základě provedených srovnávacích měření byly vyhodnoceny rozdíly elasticko-plastického chování testovaných odlišných jakostí materiálu a doporučen postup pro použití této metody v dané aplikaci. Dále bylo zjištěno, že pokles elasticity u materiálu se špatnou plasticitou pravděpodobně souvisí s výskytem precipitátů po hranicích zrn.