Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Michálek, Tomáš |
|
dc.contributor.author |
Zelenka, Jaromír |
|
dc.date.accessioned |
2014-01-15T07:49:05Z |
|
dc.date.available |
2014-01-15T07:49:05Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (studovna) |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-684-4 (tisk) |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-685-1 (online) |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/54100 |
|
dc.description.abstract |
Tento příspěvek se zabývá problematikou verifikace výsledků simulačních výpočtů v oblasti
dynamiky kolejových vozidel. Výsledky simulačních výpočtů dynamických vlastností prototypu
lokomotivy 744.001 CZ LOKO provedené simulačním nástrojem „SJKV-Lok744“ jsou porovnávány
s výsledky simulačních výsledků získaných s využitím komerčního simulačního nástroje SIMPACK.
Poznámka: Článek je upravenou verzí příspěvku Michálek, T., Zelenka, J.: Simulations of
dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO, prezentovaného na mezinárodní konferenci
Bogie ‘13 v Budapešti. |
cze |
dc.format |
p. 55-66 |
eng |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
|
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice.
Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 18 (2012) |
eng |
dc.rights |
open access |
eng |
dc.title |
Simulační výpočty dynamických vlastností lokomotivy 744.001 CZ LOKO |
cze |
dc.title.alternative |
Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO |
eng |
dc.title.alternative |
Simulationsrechnungen der dynamischen eigenschaften der lokomotive 744.001 CZ LOKO |
ger |
dc.type |
Article |
|
dc.description.abstract-translated |
Nowadays, computer simulations of vehicle run are often used and practically the only possible way how to verify and optimize the dynamic behaviour of a rail vehicle in its design stage. Various simulation tools based on the principle of multi-body simulations can be used for these
purposes. However, one of the most significant problems is a credibility of obtained simulation
results, i.e. a verification of the used computational models and their validation. This paper deals with verification simulations of dynamic properties of a new diesel-electric locomotive Class 744.0 which was being developed in a cooperation of the locomotive manufacturer CZ LOKO and the Jan Perner Transport Faculty of the University of Pardubice in years 2010 to 2012. In this case, relevant simulations were performed by means of the original software “SJKV” intended for simulations of vehicle run. For purposes of the verification of computational model, results of the simulations of dynamic behaviour of the locomotive prototype performed by means of the original simulation tool
“SJKV” were compared with results obtained by means of an analogous model created in the
commercial simulation tool SIMPACK. At this comparison, eigenfrequencies vehicle body, guiding
behaviour of the locomotive, wheel load changes on twisted track and critical speed of the vehicle
were observed. Some results were also compared with results of analytical calculations. Note: This paper is a modified version of the contribution Michálek, T., Zelenka, J.:
Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO which was presented on the
conference Bogie ´13 in Budapest. |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Die lauftechnische Simulationsrechnungen sind heute während der Entwicklung von Schienenfahrzeuge often benutzt. Die Problematik der Glaubwürdigkeit ist jedoch eine der wichtigsten Fragen im Prozess der Ergebnisbewertung. Dieser Artikel beschäftigt sich mit der Verifikation von Ergebnisse der Simulationsrechnungen der neuen diesel-elektrischen Lokomotive BR 744.0 CZ LOKO, die in der Zusammenarbeit vom tschechischen Lokomotivhersteller CZ LOKO und Fakultät für Verkehrswesen Jan Perner der Universität in Pardubice entwickelt war. Die Ergebnisse der Simulationsrechnungen des Lokomotivsprototyps 744.001, die durch eigenes Multi- Körpersimulationssoftware „SJKV“ durchgeführt waren, sind hier mit Ergebnisse von einem
analogischen Modell, das im MKS software SIMPACK geschaffen war, abgleichen. Validation von
der MKS-Simulationsergebnisse, die durch Komparation mit Ergebnisse von Zulassungsprüfungen
des Prototyps realisiert wird, wird im nächsten Schritt dieser Arbeit ausgeführt. Anmerkung: Dieser Artikel ist eine modifizierte Version des Beitrags Michálek, T., Zelenka, J.: Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO, der an der Konferenz Bogie ´13 in Budapest presentiert war. |
ger |
dc.identifier.signature |
47578-18 |
|
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published |
eng |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|