Simulační výpočty dynamických vlastností lokomotivy 744.001 CZ LOKO

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Michálek, Tomáš
dc.contributor.author Zelenka, Jaromír
dc.date.accessioned 2014-01-15T07:49:05Z
dc.date.available 2014-01-15T07:49:05Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier Univerzitní knihovna (studovna)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-684-4 (tisk)
dc.identifier.isbn 978-80-7395-685-1 (online)
dc.identifier.issn 1211-6610
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/54100
dc.description.abstract Tento příspěvek se zabývá problematikou verifikace výsledků simulačních výpočtů v oblasti dynamiky kolejových vozidel. Výsledky simulačních výpočtů dynamických vlastností prototypu lokomotivy 744.001 CZ LOKO provedené simulačním nástrojem „SJKV-Lok744“ jsou porovnávány s výsledky simulačních výsledků získaných s využitím komerčního simulačního nástroje SIMPACK. Poznámka: Článek je upravenou verzí příspěvku Michálek, T., Zelenka, J.: Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO, prezentovaného na mezinárodní konferenci Bogie ‘13 v Budapešti. cze
dc.format p. 55-66 eng
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice
dc.relation.ispartof Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 18 (2012) eng
dc.rights open access eng
dc.title Simulační výpočty dynamických vlastností lokomotivy 744.001 CZ LOKO cze
dc.title.alternative Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO eng
dc.title.alternative Simulationsrechnungen der dynamischen eigenschaften der lokomotive 744.001 CZ LOKO ger
dc.type Article
dc.description.abstract-translated Nowadays, computer simulations of vehicle run are often used and practically the only possible way how to verify and optimize the dynamic behaviour of a rail vehicle in its design stage. Various simulation tools based on the principle of multi-body simulations can be used for these purposes. However, one of the most significant problems is a credibility of obtained simulation results, i.e. a verification of the used computational models and their validation. This paper deals with verification simulations of dynamic properties of a new diesel-electric locomotive Class 744.0 which was being developed in a cooperation of the locomotive manufacturer CZ LOKO and the Jan Perner Transport Faculty of the University of Pardubice in years 2010 to 2012. In this case, relevant simulations were performed by means of the original software “SJKV” intended for simulations of vehicle run. For purposes of the verification of computational model, results of the simulations of dynamic behaviour of the locomotive prototype performed by means of the original simulation tool “SJKV” were compared with results obtained by means of an analogous model created in the commercial simulation tool SIMPACK. At this comparison, eigenfrequencies vehicle body, guiding behaviour of the locomotive, wheel load changes on twisted track and critical speed of the vehicle were observed. Some results were also compared with results of analytical calculations. Note: This paper is a modified version of the contribution Michálek, T., Zelenka, J.: Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO which was presented on the conference Bogie ´13 in Budapest. eng
dc.description.abstract-translated Die lauftechnische Simulationsrechnungen sind heute während der Entwicklung von Schienenfahrzeuge often benutzt. Die Problematik der Glaubwürdigkeit ist jedoch eine der wichtigsten Fragen im Prozess der Ergebnisbewertung. Dieser Artikel beschäftigt sich mit der Verifikation von Ergebnisse der Simulationsrechnungen der neuen diesel-elektrischen Lokomotive BR 744.0 CZ LOKO, die in der Zusammenarbeit vom tschechischen Lokomotivhersteller CZ LOKO und Fakultät für Verkehrswesen Jan Perner der Universität in Pardubice entwickelt war. Die Ergebnisse der Simulationsrechnungen des Lokomotivsprototyps 744.001, die durch eigenes Multi- Körpersimulationssoftware „SJKV“ durchgeführt waren, sind hier mit Ergebnisse von einem analogischen Modell, das im MKS software SIMPACK geschaffen war, abgleichen. Validation von der MKS-Simulationsergebnisse, die durch Komparation mit Ergebnisse von Zulassungsprüfungen des Prototyps realisiert wird, wird im nächsten Schritt dieser Arbeit ausgeführt. Anmerkung: Dieser Artikel ist eine modifizierte Version des Beitrags Michálek, T., Zelenka, J.: Simulations of dynamic behaviour of locomotive 744.001 CZ LOKO, der an der Konferenz Bogie ´13 in Budapest presentiert war. ger
dc.identifier.signature 47578-18
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet