Abstrakt:
Práce se zabývá lepením kovů při výrobě dopravních prostředků. V práci je stručné shrnutí současného stavu v oblasti normalizace technologie a zkoušení lepených spojů. Jsou zde základní informace o nejdůležitějších typech lepidel používaných ve strojírenské technologii. O kvalitě a pevnosti lepených spojů rozhoduje předúprava povrchu lepených materiálů, proto je této technologii věnována samostatná kapitola. Jsou zde i informace o konstrukci lepených spojů a pozornost je věnována zvláště rozložení sil v lepených spojích při zatěžování. Vliv vybraných typů předúprav povrchu na pevnost lepených spojů pro různé typy lepidel je popsán v experimentální části. Pro epoxidová lepidla byl zjišťován vliv korozního působení v kondenzační komoře s obsahem SO2. Změny ve vlastnostech lepených spojů po korozní expozici jsou vysvětlovány změnami ve struktuře lepidel, pro zjištění je využita elektronová mikroskopie. Zjištěné změny pevnosti ve smyku jednoduše přeplátovaných spojů jsou porovnány s literárními údaji.