Abstrakt:
Tato práce se zabývá vlivem médií a antikultovních organizací na veřejný obraz nových náboženských hnutí mezi českou společností, tedy tím, jak je tento obraz vytvářen a jak se měnil v průběhu let 1989-2009. Zvláštní místo zde bude mít také obecný popis fungování novinářské tvorby, manipulační strategie, které novináři při popisu nových a nezavedených náboženských skupin používají, ale i popis průběhu tvorby "velké kauzy".
První kapitola je zaměřena na samotná masmédia. Je tu vysvětleno, jak média pracují, jaké jsou typy médií a jaká je jejich funkce ve společnosti. Samozřejmostí je také popis mediálních účinků a jejich vlivu na jednotlivce i celou společnost.
Druhá kapitola nabídne úvahu nad tím, jakou roli při vytváření mediálního obrazu hrají religionisté a antikultovní organizace. Nastíníme zde zároveň problematiku definice a užívání pojmů "nová náboženská hnutí", "sekta", "kult". Zároveň je tu představeno několik problematických tvrzení, ke kterým se novináři při své práci uchylují, a která mají největší vliv na zkreslení obrazu nových náboženství.
Závěrečná třetí kapitola shrnuje celý výzkum, nabízí typologii mediálních manipulací a náhled do tvorby tzv. "velké kauzy" kolem nových náboženských hnutí.