Filosofie a náboženství v českém myšlení (T. G. Masaryk, E. Rádl, B. Komárková, J. Patočka)

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisor Prázný, Aleš
dc.contributor.author Dolejšová, Monika
dc.date.accessioned 2010-10-01T16:45:12Z
dc.date.available 2010-10-01T16:45:12Z
dc.date.issued 2010
dc.identifier Univerzitní knihovna (sklad) cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/37523
dc.description.abstract Souhrn Obsahem diplomové práce je vymezení a reflexe filosofie a náboženství u konkrétních myslitelů 20. století. T. G. Masaryk pohlížen na náboženství jako na vztah osobně žité víry k Bohu. Masaryk se zabýval vztahem moderního člověka k náboženství, protože se domníval, že je nespokojen se starým tradičním náboženstvím, které bylo již překonané a byla potřeba hledat nové, pokrokové náboženství, které se dokáže přizpůsobit požadavkům moderního člověka. Jím bylo náboženství založené na humanitě. Emanuel Rádl reflektoval náboženskou otázku skrze křesťanství, útěchu z filosofie a vědu. Náboženství považoval za odevzdaný vztah k Bohu a pokorným stavem mysli, která si je vědoma svým úkolů pod zorným úhlem věčnosti. Požadoval v životě jednotnost, jednu pravdu, neuznával dualitu pravdy. Filosofii chápal jako myšlenkovou cestu angažované kritické účasti na životě společnosti. Božena Komárková se zabývala vztahem náboženství a lidských práv. Upozorňovala, že pokud si člověk vytvoří vztah k věci místo k člověku je potřeba znovu dosadit živého Boha, aby v postavě Kristově zjevil, že jediným vztahem který pro člověka vymezil je láska. Ta vrací člověku ztracené lidství. Komárková se důkladně zabývala vznikem lidských práv a došla k závěru, že právo svobody kázání evangelia je počátkem vzniku všech lidských práv. Jan Patočka reflektoval náboženství a filosofii Platónovou péčí o duši a filosofií dějin. Duše ze sebe může v péči o sebe samu vytvořit pevný útvar, ale pokud o sebe nedbá propadne neurčitosti, neohraničenosti. Duše svým kosmologickým původem náleží k nebi. Jednotlivé duše mají v kosmické duši, která vznikla jako kosmos, svůj původ. Patočka hovoří o tom, že je duše tím, co samo sebe určuje ke svému bytí a také je tím, co rozhoduje o růstu či úpadku bytí. cze
dc.format 77 s. cze
dc.format.extent 706576 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Pouze v rámci univerzity cze
dc.subject Náboženství cze
dc.subject Sebevražda cze
dc.subject humanita cze
dc.subject moderní věda cze
dc.subject pravda cze
dc.subject Lidská práva cze
dc.subject Religion eng
dc.subject Suicide eng
dc.subject humanity eng
dc.subject modern science eng
dc.subject truth eng
dc.subject Human rights eng
dc.title Filosofie a náboženství v českém myšlení (T. G. Masaryk, E. Rádl, B. Komárková, J. Patočka) cze
dc.title.alternative Philosophy and religion in Czech thought (T. G. Masaryk, E. Rádl, B. Komárková, J. Patočka) eng
dc.type diplomová práce cze
dc.contributor.referee Štampach, Ivan
dc.date.accepted 2010
dc.description.abstract-translated Summary Diploma thesis is dealing with the reflection and definition of philosophy and religion of 20th century thinkers. T. G. Masaryk reflects on religion as a relation of personally lived faith in God. Masaryk dealt with relationship of modern man and religion. He assumed that modern man is not satisfied with old traditional religion, which was obsolete and there was a need for finding new progressive religion, which can be better adopted by the request of modern man. The new religion was according to Masaryk founded on humanity. Emanuel Rádl reflected question of religion through the Christianity, consolation from philosophy and science. Rádl considered religion as a resigned relationship to God and humble state on mind, which is aware of their tasks from the eternal point of view. Rádl requests unity in life, unity of truth, he refused the duality of truth. Philosophy according to Rádl is way of thinking of embattled critical participation on social life. Božena Komárková is dealing with the relation of religion and civil rights. She noticed that if man creates relationship to thing instead of human its necessary to appoint living God, through the figure of Christ revealed that only relation which was designed for man is love. Love is giving back lost humanity to man. Komárková thoroughly dealt with the creation of civil rights and conclude that right of freedom of gospel preaching is beginning of creation of all human rights. Jan Patočka reflects religion and philosophy by Plato´s care for soul and philosophy of history. Soul itself can create solid shape in care about itself but if this care is not precede soul falls into uncertainty, unlimited. Soul by its cosmological origin belongs to heaven. An individual soul originates in cosmological soul, which emerged as a cosmos. Patočka present that soul is what determines itself to its being and it is what arbitrate about rise and fall of being. eng
dc.description.department Katedra religionistiky a filosofie cze
dc.thesis.degree-discipline Religionistika cze
dc.thesis.degree-name Mgr.
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Fakulta filozofická cze
dc.identifier.signature D23228
dc.thesis.degree-program Filozofie cze
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet