Zdrojový dokument:Scientific papers of the University of Pardubice. Series C, Institute of Languages and Humanities. 8 (2002)
ISSN:1211-6629
Abstrakt:
Franz Hauzenberger, přední německý didaktik prožitkové pedagogiky a zkušený vzdělavatel učitelů na univerzitě v Pasově se ve svém příspěvku, který byl přednesen v rámci projektu Vzdělávací nadace Jana Husa a Pedagogické fakulty UK v Praze v roce 2000, zabývá stále nedoceněnou a v přípravě učitelů téměř ve všech zemích přehlíženou možností pedagogického využívání muzeía skanzenů. V úvodní části se autor zabývá vznikem a vývojem skanzenů v Německu, postihuje i koncepci tzv. muzejní pedagogiky a vyrovnává se s různými pojetími. Na příkladu skanzenu ve Finsterau se autor věnuje konkrétním návodům, jak lze skanzen a jeho jednotlivé části využít v rámci didaktické praxe studentů různých aprobačních předmětů. Autor nás provádí didaktickým pohledem jednotlivými částmi a oblastmi lidského života našich předků a ukazuje, jak je on sám využíval v práci se studenty učitelství. Autor poukazuje nejen na věcné obohacení studentů učitelství, ale zejména na výchovu k úctě činnosti našich předků, k jejich umu a využívání podmínek v souladu s udržením přírodní rovnováhy. V závěru se autor věnuje ukázkám zadávání praktických úkolů pro studenty přímo během pobytu ve skanzenu. Práce je doplněna názornými kresbami a rozšiřující bibliografií.