Diplomové práce / Theses KPA FZS
Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/50545
Procházet
Diplomová práce Otevřený přístup Adaptační proces porodních asistentek(Univerzita Pardubice, 2023) Hrubá, Tereza; Hlaváčková, Eva; Václavíková, KláraDiplomová práce s názvem Adaptační proces porodních asistentek má za cíl zjistit, jak hodnotí adaptační proces porodní asistentky, jaké s ním mají zkušenosti. Práce je rozdělena na část teoretickou a část průzkumnou. V teoretické části práce je popsán adaptační proces, fáze a nástroje řízení adaptačního procesu, dokumentace a ukončení adaptačního procesu. Popsáno je i mentorství nových zaměstnanců a vzdělání mentorů. V neposlední řadě je popsáno vzdělání role a kompetence porodních asistentek. Praktická část byla uskutečněna metodou kvalitativního šetření formou rozhovorů s porodními asistentkami.Diplomová práce Otevřený přístup Adaptační proces sester pro perioperační péči(Univerzita Pardubice, 2024) Chlebcová, Hana; Horáčková, Kateřina; Marková, IvaTato diplomová práce se věnuje adaptačnímu procesu sester pro perioperační péči. Teoretická část popisuje adaptační proces zaměstnanců v jeho obecné rovině, rolím jednotlivých účastníků adaptačního procesu i pojmům souvisejícím s procesem adaptace jako např. motivace, edukace, pedagogická komunikace, jedna kapitola je věnována perioperační péči. Průzkumná část se zabývá tím, jak mají vybraná pracoviště nastaven adaptační proces sester pro perioperační, jak je řízen a organizován, jakou mají dokumentaci, jak probíhá praktický zácvik a jak probíhá jeho hodnocení. Pro zpracování kvalitativního průzkumu byla zvolena metoda interpretativní fenomenologické analýzy. Data byla získána technikou polostrukturovaných rozhovorů a analýzou dokumentace k AP. Bylo zjištěno, že na pracovištích je nastaven AP odlišně, a to podle potřeb pracoviště a personálního obsazení. Zásadní roli v AP zastává školitelka, která je pro nové sestry hlavním zdrojem informací a osobou poskytující bezpečí a jistotu. Základní dokumentace k AP byla na každém pracovišti nastavena zdravotnickým zařízením, její určení pro perioperační sestry bylo na každém pracovišti velmi odlišné.Diplomová práce Otevřený přístup Adaptační proces u perioperačních sester na operačních sálech(Univerzita Pardubice, 2024) Nádvorníková, Sabina; Škvrňáková, Jana; Brothánková, PavlínaCílem diplomové práce s názvem Adaptační proces u perioperačních sester na operačních sálech je zmapovat průběh adaptačního procesu na operačních sálech a také to, jak jej začínající perioperační sestry vnímají. Práce obsahuje část teoretickou a průzkumnou. V teoretické části je popsána profese perioperační sestry, jejich vzdělávání a kompetence. Další kapitoly se zaměřují na prostředí operačních sálů a problematiku adaptace a adaptačního procesu ve zdravotnictví. Poslední kapitola se věnuje pojmům pracovní zátěž, stres a syndrom vyhoření. Průzkumná část diplomové práce byla zpracována formou kvantitativního výběrového šetření. Pro sběr dat byl použit nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce a standardizovaný Meisterův dotazník pro hodnocení vlivu pracovní zátěže na psychiku. Průzkumného šetření se zúčastnilo celkem 50 respondentek a vyplynulo z něj, jak adaptační proces perioperačních sester na operačních sálech probíhá. Ve většině případů je perioperačními sestrami vnímán jeho průběh kladně a jako nejdůležitější činitele pro usnadnění náročného procesu adaptace identifikovaly vliv dobrého kolektivu a osobu školitele. Pracovní zátěž byla posuzována standardizovaným nástrojem u 34 respondentek, které splňovaly kritérium minimálně roční praxe na operačních sálech. Pracovní zátěž byla klasifikována na první úrovni ze tří. Vliv získané specializace v oboru perioperační péče na úroveň pracovní zátěž byl prokázán jako statisticky nevýznamný.Diplomová práce Otevřený přístup Mentoring v perioperační péči(Univerzita Pardubice, 2024) Matušová, Lucie; Hlaváčková, Eva; Škvrňáková, JanaHlavním cílem diplomové práce bylo zjistit zkušenosti mentorů/mentorek s mentoringem v perioperační péči u nových zaměstnanců i studentů. Práce je rozdělena na dvě hlavní části - teoretickou, která je rešerší oblastí týkajících se mentoringu v perioperační péči a praktickou, která vznikla na základě rozhovorů s mentorkami v perioperační péči. Teoretická část vysvětluje základní pojmy k tématu, lehce popisuje práci instrumentářky na operačním sále, řeší pozici mentora z obecného i ošetřovatelského pohledu, včetně legislativy. Část práce se věnuje certifikovanému kurzu v oboru mentor klinické praxe ošetřovatelství a porodní asistence - jak ho získat a jaké jsou jeho výhody. Mimo jiné se práce zabývá mentorováním v praxi, ať už se jedná o vyučovací styly mentora, materiální a didaktické pomůcky nebo přípravě mentora k výuce, komunikaci v mentoringu, hodnocení jak menteeho, tak mentora. Práce popisuje vedení adaptačního procesu u nového pracovníka, tak vedení praxí studentů. Poslední kapitoly popisují specifika, typy, principy, styly učení, motivaci či bariéry ve vzdělávání dospělých. Praktická část vznikla za pomoci vytvoření polostrukturovaných rozhovorů s mentorkami v perioperační péči. Obsahuje stručně popsanou metodiku průzkumu a analýzy dat. Získaná data byla zpracována do tabulek, myšlenkových map a textově vysvětlena. Řešenými oblastmi byli podmínky pro pozici mentora a jeho finanční ohodnocení, vzdělávání perioperačních sester, vnímání pozice mentora, zkušenosti s vedením adaptačního procesu nebo praxí studentů, vnímání výhod a nevýhod pozice mentora a na závěr specifické poznatky, které plynuly ze zkušeností oslovených mentorek.Diplomová práce Otevřený přístup Vnímání adaptačního procesu očima porodních asistentek(Univerzita Pardubice, 2024) Jassiková, Anna - Maria; Moravcová, Markéta; Marková, IvaTato diplomová práce je teoreticko-průzkumná. Zabývá se zejména adaptačním procesem u porodních asistentek. V teoretické práci je popsán samotný obor porodní asistence, kam jsou zahrnuty kompetence porodních asistentek a systém vzdělávání porodních asistentek v České republice. Dále práce popisuje řízení lidských zdrojů, zisk nových zaměstnanců a následně jejich adaptační proces. Průzkumná část byla zpracována pomocí kvantitativní metody, a především se zaměřuje na hlavní cíl práce, kterým bylo zjistit, jaké zkušenosti mají respondentky s průběhem adaptačního procesu.Diplomová práce Otevřený přístup Vzdělávání a adaptační proces porodních asistentek(Univerzita Pardubice, 2023) Lukšíková, Denisa; Moravcová, Markéta; Michková, AdélaDiplomová práce se věnuje problematice vzdělávání a adaptačního procesu porodních asistentek. Práce je rozdělena na teoretickou a průzkumnou část. Teoretická část se zaměřuje na to, kdo je porodní asistentka. Dále popisuje historii vzdělávání, současný systém vzdělávání porodních asistentek a adaptační proces při nástupu do klinické praxe. K vypracování průzkumné části bylo použito kvalitativní průzkumné šetření. V rámci průzkumného šetření byly provedeny polostrukturované rozhovory s vybranými participantkami zaměřené na jejich vlastní zkušenosti se vzděláváním a adaptačním procesem při nástupu do klinické praxe.Diplomová práce Otevřený přístup Zkušenosti porodních asistentek se vstupem do praxe(Univerzita Pardubice, 2024) Kaslová, Sandra; Moravcová, Markéta; Michková, AdélaDiplomová práce se řadí mezi práce teoreticko-průzkumné. Teoretická část je zaměřena na porodní asistentku včetně jejich kompetencí a požadovaného vzdělání. Též je zde obsažen adaptační proces, který je nedílnou součástí přechodu porodní asistentky do klinické praxe. Dále se teoretická část věnuje faktorům, které mohou adaptační proces ovlivnit. Součástí je též pracovní spokojenost a motivace pracovníků. V průzkumné části byla využita metoda kvantitativního sběru dat, kdy byl použit anonymní nestandardizovaný dotazník, který byl zaměřen na zkušenosti a průběh adaptačního procesu u záměrně vybraných respondentek.