Digitální knihovnaUPCE
 

2013 Interdisciplinarita v péči o kulturní dědictví

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/54253



"Předkládaný sborník shrnuje příspěvky, které zazněly na dvou konferencích uspořádaných v Litomyšli Fakultou restaurování Univerzity Pardubice v rámci projektu Platforma pro památkovou péči, restaurování a obnovu. Konference a nemenší měrou i tato publikace jsou nesporným dokladem dosažení cílů zmíněného projektu, k nimž mimo jiné patřilo vytvoření komunikačního prostoru pro setkávání pracovníků z nejrůznějších oblastí péče o kulturní dědictví. Dvoudenních konferencí se účastnilo několik desítek odborníků, jejichž profesionální zaměření, východiska, zkušenosti a názory se často značně liší, jejich společným jmenovatelem však vždy je problematika restaurování a památkové péče. Zajisté bychom těžko hledali vhodnější způsob, jak vytvořit předpoklady pro intenzivnější mezioborovou spolupráci, vzájemné pochopení a konečně pro nedocenitelné rozšíření obecného rozhledu v této oblasti, než byla tato odborná setkání a jejich výstup – sborník, který držíte v ruce.

Konference uspořádaná v roce 2013 se navíc přirozeně stala součástí oslav dvaceti let fungování restaurátorské školy v Litomyšli a poskytla tak prostor pro rekapitulaci zásadních momentů, které se v oblasti péče o hmotnou kulturu minulosti udály během posledních desetiletí a k nimž – mimo jiné také trvale proklamovaným požadavkem interdisciplinárního přístupu k problematice restaurování a památkové péče – činně přispěla i pořádající instituce, litomyšlská Fakulta restaurování Univerzity Pardubice." (Editorial: Petr Horák, Petra Hečková, Luboš Machačko)

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 6 z 6
  • Konferenční objektpeer-reviewedpublishedOtevřený přístup
    Sgrafita zámku v Litomyšli – příběhy fasád: systematická dokumentace, průzkum a monitoring sgrafitových fasád zámku v Litomyšli
    (Univerzita Pardubice, 2013) Lesniaková, Petra; Racková, Eliška; Vojtěchovský, Jan; Waisser, Pavel
  • Konferenční objektpeer-reviewedpublishedOtevřený přístup
    Restaurování grottových objektů: Interdisciplinární přístup jako nutnost
    (Univerzita Pardubice, 2013) Michlovská, Nina
    Tvorba umělých jeskynních objektů představuje specifický fenomén, který se, s odkazem na antickou tradici, objevil kolem poloviny 16. století na Apeninském poloostrově, získal velmi rychle na oblibě a rozšířil se do ostatních zemí Evropy. Brzy si vydobyl pozici specifického uměleckého odvětví i ve střední Evropě. Také na našem území byly grotty rychle adaptovány a nezřídka dospěly do podoby nákladného barokního „Gesamtkunstwerku“, na kterém se v rozdílné míře podílela různá umělecká média. Výstavba a výzdoba grottových objektů byla věcí značně nákladnou. Nemalé náklady však bylo třeba vynaložit také na neustálou údržbu. Řada z grott, vznikajících severně od Alp, byla již brzy po svém vzniku nenávratně zničena. Svůj podíl na tom nesla proměna barokní estetiky a následná ztráta zájmu o tyto pozoruhodné umělecké objekty, ale především nepříznivé klimatické podmínky. Do dnešní doby se dochovaly pouze skrovné pozůstatky tohoto uměleckého odvětví. Jejich současný stav je většinou velmi smutný. Mnohé z dochovaných grott pak pod nánosem novodobých úprav vypovídají jen málo o své původní podobě. Většina z grottových objektů, které byly na našem území doposud restaurovány, si vyžádala speciální přístup. Některé z provedených restaurátorských zásahů můžeme považovat v podstatě za precedens. V těchto případech musel být složitě nalezen postup vycházející z interdisciplinární spolupráce mezi restaurátory různého zaměření, historiky umění, technology – biology, chemiky, petrology. V tomto ohledu je třeba poukázat, jaká interdisciplinární debata by měla každému zásahu, každé plánované péči o kulturní dědictví – zejména, jde-li o památky tak specifické jako jsou grotty - předcházet.
  • Konferenční objektpeer-reviewedpublishedOtevřený přístup
  • Konferenční objektpeer-reviewedpublishedOtevřený přístup
    Umění, dějepis umění a péče o památky: Nesamozřejmé partnerství
    (Univerzita Pardubice, 2013) Horáček, Martin
    Příspěvek shrnuje historické proměny vztahu trojice profesí a všímá si zejména momentů, kdy se jejich zájmy dostaly do rozporu. Když umělci a historikové umění opustí představu kánonu vynikajících uměleckých děl minulosti, která by měla být novým uměním více či méně napodobována, nastává nezřídka situace, kdy se nová tvorba vymezuje vůči starší negativně a historik umění ji chápe jako legitimní projev, jemuž musí staré nutně ustoupit. Situace toho druhu jsou dokumentovány příklady architektonickými a urbanistickými (puristické rekonstrukce, vztah modernistických historiků architektury k produkci z 19. století a secesi, nový fenomén péče o památky brutalismu, které vyrostly na místě starších památek atd.). Kdy a proč se umělec a historik umění spojuje proti památkáři? Kdy se umělec s památkářem spojuje proti historikovi umění? A kdy se historik s památkářem spojuje proti umělci?!
  • Konferenční objektpeer-reviewedpublishedOtevřený přístup
    Dvacet let a interdisciplinarita
    (Univerzita Pardubice, 2013) Nejedlý, Vratislav
  • Konferenční objektpeer-reviewedpublishedOtevřený přístup