Publikační činnost akademických pracovníků FR / FR Research Outputs
Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/61749
Procházet
39 výsledky
Search Results
Článekpeer-reviewedpublished version Omezený přístup „Objev“ epitafu rodiny Jana Hodějovského z Hodějova v Českém Rudolci(2019) Míchalová, ZdeňkaČlánek prezentuje okolnosti odkryvu renesančního epitafu Hodějovských z Hodějova v kostele sv. Jana Křtitele v Českém Rudolci a stručně seznamuje s prvotními uměleckohistorickými hypotézami a zjištěními z restaurátorského průzkumu.Článekpeer-reviewedpublished version Otevřený přístup Prieskum a reštaurovanie olejomaľby na plátne: „Zimná krajina s hradom“ od neznámeho nemeckého majstra(2018) Fecskeová, Alena; Machačko, LubošČlánek pojednává o průzkumu a restaurování olejomalby na plátně "Zimní krajina s hradem" z 19. století od neznámého německého autora. Malba je umístěna v Galerii moderního umění v Roudnici nad Labem. První část článku přibližuje metodiku průzkumu a druhá část popisuje postup restaurování.Článekpeer-reviewedpublished version Otevřený přístup Václav Hradecký a restaurování jeho díla Sursum corda ze sbírky Muzea umění v Olomouci(2018) Schmidtová, Klára; Machačko, LubošText představuje výsledky komplexního restaurování malby Sursum Corda od Václava Hradeckého. Na díle byl proveden rozsáhlý restaurátorský průzkum, po kterém následoval restaurátorský proces. Díky průzkumu děl Václava Hradeckého v Muzeu České literatury a identifikace dalších Hradeckého děl s podobnou tématikou bylo možné umístit malbu do širšího uměleckohistorického kontextu.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Works of Art, Produced from Concrete, Installed in Public Spaces from the 1950's to the 1980's in the former Czechoslovakia - Technologies and Surveys(Polish Mineral Engineering Society, 2018) Červinka, JosefThe article discusses techniques applied to artworks created from concrete in the period from 1950 until 1989. The aim of submitted text is to broaden view on the surveyed objects as to their future repairs and restoration. In addition, the paper wishes to draw attention to topical issues of heritage preservation. The introduction highlights technological questions related to terminology. Surveys, characterizing a specific type of use of concrete material, including detected damage indicators, are introduced on examples of the selected concrete objects. The article follows topographic and archive survey of the mentioned artwork fund.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Restoration of selected painted scenes on the vault of st. Wenceslas’ chapel In the church of the assumption of st. Virgin Mary in Klokoty(2017) Škrabalová, AdélaThe article presents the process of restoration of two wall paintings from the beginning of the 18th century, which are situated on the vault and the victory arch, as well as the inscriptions associated with them in St. Wenceslas’ Chapel of the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty near Tábor. The selected parts with the motifs of St. Wenceslas sowing, harvesting and threshing grain and Flogging of Christ are part of the wall painting on the ceiling which includes seven scenes form the life of St. Wenceslas. Other seven paintings on the victory arch depict The Passion of the Christ Cycle, a part of a larger iconographic concept devoted to St. Mary carried out within the whole area of the church. The paper includes basic information about the artwork, the description of the condition before and after the restoration treatment, the plan of restoration works as well as the individual steps of the restoration process, which was designed individually for each artwork.Článekpeer-reviewedpublished version Otevřený přístup Laminátová socha Rychlost ve světle komplexního restaurátorského průzkumu(Národní památkový ústav, 2019) Červinka, Josef; Křenková, Zuzana; Říhová, VladislavaČlánek prezentuje restaurátorský průzkum laminátové sochy Rychlost od Jiřího Nováka (1922–2010). Práci se skelným laminátem se umělci věnovali od druhé poloviny 60. let, Rychlost vznikla už mezi lety 1958–1961. V evropském kontextu je raným příkladem využití „moderního“ syntetického materiálu. Na vzniku díla spolupracoval chemik Miroslav Schätz. Bylo zhotoveno laminováním z polyesterové pryskyřice probarvené ve hmotě na tmavě modro s přídavkem kovového prášku. Komplexní průzkum zahrnoval: vizuální průzkum, endoskopický průzkum, fotogrammetrii, 3D skenování a materiálový průzkum.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Funkcionalistické lázně v Uherském Hradišti ve světle stavebněhistorického průzkumu(2018) Říhová, Vladislava; Křenková, ZuzanaStudie shrnuje výsledky stavebněhistorického průzkumu funkcionalistické architektury městských lázní v Uherském Hradišti. Budova s bazénovou halou byla vystavěna v roce 1937 podle plánů brněnského architekta Bohuslava Fuchse, sousední technické zázemí vzniklo ve stejné době na základě projektu uherskohradišťského stavitele Karla Dvořáka. Areál lázní je v současnosti v dezolátním stavu a je chráněn jako nemovitá kulturní památka.Článekpeer-reviewedpublished version Otevřený přístup Průzkum a restaurování soch z polyesterového sklolaminátu umístěných v exteriéru(Sciendo, 2019) Knotek, Vítězslav; Červinka, Josef; Křenková, ZuzanaV příspěvku jsou představeny hlavní typy defektů vyskytujících se u polyesterových sklolaminátových děl. Nejzávažnějším poškozením jsou praskliny v celé tloušťce skořepiny, kterými může pronikat voda k vnitřní ocelové konstrukci. Při dlouhodobějším průniku vody může vlivem koroze dojít až ke zhroucení sochy.Článekpeer-reviewedpublished version Otevřený přístup Konsolidace sádry – testování prostředků s organickými rozpouštědly(Technické muzeum v Brně, 2019) Zítková, Petra; Tišlová, RenataPříspěvek se koncentruje na problematiku konsolidace sádrových odlitků. Na základě publikovaných informací se snaží zachytit stávající stav a nedávnou tradici v této oblasti restaurování. Podrobným průzkumem domácí i zahraniční literatury shromažďuje poznatky o historických i novodobých materiálech a postupech používaných pro zpevnění. Nově jsou prezentovány zkušenosti autorů i studie, v jejímž rámci došlo k odzkoušení vybraných konsolidačních prostředků, jejichž výběr vzešel částečně ze současné praxe a z relevantní literatury, která se obecně zaobírá konsolidací anorganických porézních materiálů. Z důvodu možného negativního účinku vody byl výběr konsolidantů omezen na prostředky s organickými rozpouštědly. Diskutován je konsolidační účinek bílého šelaku, akrylátové pryskyřice Paraloid B72, do testování byly dále zahrnuty estery kyseliny křemičité, vykazující obecně dobré zpevňující účinky na jiné porézní materiály. V neposlední řadě byly do testování zařazeny nové formy tradičních materiálů v podobě vápenné a sádrové nanosuspenze. Výzkum poukazuje na pozitivní i negativní vlastnosti jednotlivých konsolidantů a nastiňuje možné využití výsledků v praxi.Konferenční objektpeer-reviewedpostprint Omezený přístup New Shading Technique Revealed through Reconstructing the Sgraffito Technology used North of the Alps during the Renaissance(Michael Imhof Verlag, 2017) Wichterlová, Zuzana; Válek, Jan; Skružná, OlgaResearch focusing on the 16th century original Renaissance sgraffito techniques has been in progress since 2012. It aims to specify the techniques utilized by sgraffito makers and to provide an evidence for the process by scientific methods. Primarily, the research concentrates on the area of South Bohemia. Non-invasive visual observation and documentation under the raking light illumination formed the basis of the investigation, complemented with laboratory material analysis. Based on the investigation, some characteristic features of Renaissance sgraffito were identified in the surveyed area and it led to a description of two specific methods of shading – coloured with a brush and smoothened by a trowel, so-called ‘trowel shading’. Both techniques work with middle grey tones and this visually interconnects sgraffito with monochromatic chiaroscuro painting. Detailed analysis carried out on two selected shaded sgraffiti from towns of Telč and Slavonice characterised the used raw materials, mixing ratios, and character and thickness of individual layers. Based on the analysis, local sources of materials were identified and subsequently, material copies were prepared with the aid of knowledge concerning historic lime production and processing technologies. The replicated mortar mixtures were evaluated on trial panels (workability, application methods, various surface finishes, setting and hardening, duration of time breaks between individual layers and/or scratching). The practical trials proved the connection between properties of the used materials (that predefined the use of the artistic technique including the ‘trowel shading’) and the final appearance of sgraffito decorations. Materials and technological copies facilitated a reconstruction of the Renaissance sgraffito technique originally used in the surveyed region and the newly gained knowledge and skills were subsequently used to restore a sgraffito façade in Slavonice.