Publikační činnost akademických pracovníků FR / FR Research Outputs
Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/61749
Procházet
Konferenční objektpeer-reviewedpostprint Otevřený přístup A few notes on research and restoration works carried out at the Faculty of Restoration, University of Pardubice within the frame of the EU project STONECORE(State University of Music and Performing Arts Stuttgart, 2011) Machačko, Luboš; Kolinkeová, Blanka; Macounová, Dana; Bayer, KarolA Few Notes on Research and Restoration Works Carried out at the University of Pardubice within the Frame of the EU Project STONECORE. The Faculty of Restoration, University of Pardubice as one of the partners of the EU project STONECORE (the 7th framework programme) focused in the course of the project on research into the consolidation of calcareous materials by means of a nanosol of calcium hydroxide. The research was aimed mainly at the optimisation of the behaviour of nanosol-based consolidants. This was achieved through on-site application, trials to explore the possibilities and limits of consolidation, the evaluation of the strengthening effect of different agents and the selection of the optimal way to apply them on real historic monuments under real conditions. After several months of laboratory research two historic objects were chosen for final testing. A concept for consolidation as well as the whole restoration of each monument was devised on the basis of this previous examination and testing. Both historic objects were restored according to these concepts during the first half of 2011.Konferenční objektpeer-reviewedpublished version Omezený přístup Ke kořenům současné výstavby pseudotradičních budov na českém venkově(Národní zemědělské muzeum, 2015) Škabrada, JiříNová výstavba, napodobující podle vědomostí svých projektantů tradiční vesnické vzory, začíná představovat pro českou kulturní krajinu nepříjemný problém. Hledání kořenů těchto tendencí vede k Národopisné výstavě českoslovanské i k novému pohledu na díla některých protagonistů naší moderní architektury.Kniha Otevřený přístup Malováno na fasády, tesáno do kamene: obrazová antologie sgrafitové výzdoby a malířských a sochařských dekorací historických sídel a staveb v českých zemích v období 16. - 20. století: čítanka pro posluchače humanitních oborů a kulturní historie(Univerzita Pardubice, 2015) Panoch, PavelSkripta navazují na intermediální učební pomůcky Mluvící průčelí (projekt FRVŠ č. 1153/2007) a Poselství tesaná do kamene (projekt FRVŠ č. 2010/508), vzniklé a využívané při výuce kulturní historie a ochrany hmotných památek na Ústavu historických věd Fakulty filozofické Univerzity Pardubice. Skromnou ambicí těchto skript je zpřístupnit posluchačům humanitních oborů typologicky a námětově reprezentativní vzorek bohaté sgrafitové, sochařské a štukové dekorace městského veřejného prostoru, profánních veřejných i privátních budov a areálů parků a zahrad venkovských šlechtických sídel z období 16. století až 20. století. V tematicky odlišně koncentrovaných oddílech jsou zde zastoupeny sgrafitové, malířské, sochařské a štukové dekorace městských domů, paláců, zámeckých areálů i volně v krajině usazených drobných památek světské či náboženské povahy. Základní seznámení s obsahem památkového fondu tohoto typu výtvarných památek v českém a moravském teritoriu je v prvním oddíle, věnovaném sgrafitovým dekoracím, koncipováno do devíti ikonografických okruhů, v případě druhého oddílu, sledujícímu plastickou výzdobu sídel a jejich veřejných prostranství, staveb, zahrad a volné krajiny pak do deseti ikonografických okruhů, doplněných vesměs popiskami, seznamujícími s širším kulturně-historickým kontextem vzniku jednotlivých artefaktů. Výzdobu, která se uplatňovala v městském veřejném prostoru či na světských nebo sakrálních stavbách veřejné i soukromé povahy a plnila v tehdejší společnosti funkci svébytného informačního média, lze nesporněvnímat jako důležitý vizuální pramen pro studium novověké hmotné i duchovní kultury.Knihapublished Otevřený přístup Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařská díla(Univerzita Pardubice, 2015) Ďoubal, JakubKniha shrnuje poznatky získané v průběhu restaurátorské a pedagogické činnosti Jakuba Ďoubala, který měl vzácnou příležitost podílet se na obnově řady významných památkových objektů v Kutné Hoře a okolí a také účastnit se výzkumu v oblasti technologie a technik restaurování. K nejvýznamnějším projektům patří spolupráce na restaurování vnějšího pláště chrámu sv. Barbory, restaurování sousoší před jezuitskou kolejí nebo vedení restaurátorských prací na Kamenné kašně v rámci pedagogického působení na Fakultě restaurování Univerzity Pardubice. Tato publikace je rozdělená do dvou částí. První si klade za cíl zprostředkovat získané vědomosti týkající se restaurování a ochrany kamenných památek, které je možné aplikovat v obecné rovině při péči o památky v regionu i mimo něj. Druhá část je věnovaná vybraným restaurátorským akcím, kde autor zachycuje poznatky shromážděné v průběhu restaurování, které mohou být zajímavým příspěvkem do nekonečné skládačky historie památek Kutné Hory.Konferenční objektpeer-reviewedpublished version Omezený přístup Dvě poznámky k funkční výbavě historických pecí a kamen(Petr Mikota, 2015) Škabrada, JiříInformace o dvou dosud nepovšimnutých součástech historických vytápěcích zařízení – osvětlovacím otvoru u chlebových pecí a železné ohrádce, která chránila vnitřek kachlových kamen.Konferenční objektpeer-reviewedpublished version Omezený přístup Za záchranu stodol s krovem na kobylu v jihozápadních Čechách(Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Plzni, 2015) Škabrada, JiříApel na dokumentaci a záchranu posledních exemplářů historických vesnických stodol s archaickou konstrukcí krovu.Knihapublished Otevřený přístup Konzervace litavských vápenců s využitím prostředků na bázi nanočástic hydroxidu vápenatého: výsledky studií použití vápenných nanomateriálů pro konzervaci historických sochařských a architektonických děl z litavských vápenců v České republice a v Rakousku(Ústav teoretické a aplikované mechaniky AV ČR, 2016) Akademie věd ČR. Ústav teoretické a aplikované mechaniky; Slížková, Zuzana; Bayer, Karol; Weber, JohannesKniha předkládá informace o různých typech litavských vápenců se zaměřením na moderní postupy konzervace soch a architektonických prvků vytesaných z těchto hornin. Jsou uvedeny nejdůležitější diagnostické metody využívané pro vyšetření materiálových vlastností kamene před plánovaným konzervačním zásahem a na čtyřech příkladech památkových objektů z litavských vápenců je dokumentován praktický postup konzervace degradovaného kamene pomocí konzervačních prostředků na bázi vápenných nanočástic. Prezentované konzervační postupy jsou příspěvkem k udržitelné péči o kulturní dědictví v přeshraničním regionu Rakousko-Česká republika a jsou výsledkem společného výzkumu českých a rakouských vědců a restaurátorů, kteří se zabývají metodami konzervace památkových objektů z litavských vápenců v příhraničních regionech České republiky a Rakouska.Konferenční objektpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Projekty vesnických staveb na Jindřichohradecku z doby kolem poloviny 19. století(Jihočeský kraj, 2016) Škabrada, JiříVýběr z bohatého fondu původních plánů pro vesnické stavby jako pramen poznání lidové architektury v jižních Čechách.Článekpeer-reviewedpublished Otevřený přístup Evropská tradice a počátek novodobé mozaiky v Čechách a na Moravě(2017) Křenková, Zuzana; Říhová, VladislavaObnovení musívní techniky proběhlo po polovině 19. století v Benátkách. Snaha o záchranu mozaik tamního chrámu sv. Marka vedla k obnově výroby mozaikového skla a založení specializovaných dílen, které pracovaly na opravě starších děl i zhotovování nových kompozic. V benátském prostředí, především v podniku Antonia Salviatiho, se vyučily generace mozaikářů, jež specializovanou činnost, na pomezí umění a řemesla, přenesli do dalších evropských zemí. Pro Čechy je důležitou osobností především Luigi Solerti, který se usadil v zázemí původně sklomalířského podniku Alberta Neuhausera v Innsbrucku. Firma realizovala zakázky nejen na území Rakouska, ale také všech dalších zemí monarchie. Působení zahraničních mozaikářů je v rámci českého dějepisu a teorie umění dosud zpracováno jen dílčím způsobem. Studie přináší nový pohled na domácí situaci a pro českého čtenáře poprvé osvětluje i řadu skutečností týkajících se vývoje evropského (především italského a rakouského) mozaikářství ve druhé polovině 19. století.Článekpeer-reviewedpublished Otevřený přístup Výzkum UV fluorescence vodorozpustných anorganických solí na povrchu historických omítek(2017) Vojtěchovský, Jan; Lesniaková, Petra; Milionová, IvanaHlavní oblastí zájmu článku je využití UV fluorescenční fotografie v průzkumu eflorescencí vodorozpustných solí vyskytujících se v historických omítkách a zdivu. Tato problematika zahrnuje pro praxi velmi důležitou otázku, a to jakým způsobem může UV fluorescence solí přispět ke zjištění jejich přítomnosti na povrchu omítek, případně jiných materiálů objektů kulturního dědictví. Hlavním přínosem práce je systematické studium a dokumentace UV fluorescence anorganických solí kontaminujících vápenné omítky metodou UV fluorescenční fotografie, realizovanou na základě kompilace postupů uvedených v odborné literatuře. Cílem tohoto článku je také navrhnout optimální postup pořízení UV fluorescenční fotografie v oblasti výzkumu nástěnných maleb, protože tato oblast vyžaduje mírně odlišný přístup, než u většiny galerijních, či muzejních objektů.Konferenční objektpeer-reviewedpostprint Omezený přístup New Shading Technique Revealed through Reconstructing the Sgraffito Technology used North of the Alps during the Renaissance(Michael Imhof Verlag, 2017) Wichterlová, Zuzana; Válek, Jan; Skružná, OlgaResearch focusing on the 16th century original Renaissance sgraffito techniques has been in progress since 2012. It aims to specify the techniques utilized by sgraffito makers and to provide an evidence for the process by scientific methods. Primarily, the research concentrates on the area of South Bohemia. Non-invasive visual observation and documentation under the raking light illumination formed the basis of the investigation, complemented with laboratory material analysis. Based on the investigation, some characteristic features of Renaissance sgraffito were identified in the surveyed area and it led to a description of two specific methods of shading – coloured with a brush and smoothened by a trowel, so-called ‘trowel shading’. Both techniques work with middle grey tones and this visually interconnects sgraffito with monochromatic chiaroscuro painting. Detailed analysis carried out on two selected shaded sgraffiti from towns of Telč and Slavonice characterised the used raw materials, mixing ratios, and character and thickness of individual layers. Based on the analysis, local sources of materials were identified and subsequently, material copies were prepared with the aid of knowledge concerning historic lime production and processing technologies. The replicated mortar mixtures were evaluated on trial panels (workability, application methods, various surface finishes, setting and hardening, duration of time breaks between individual layers and/or scratching). The practical trials proved the connection between properties of the used materials (that predefined the use of the artistic technique including the ‘trowel shading’) and the final appearance of sgraffito decorations. Materials and technological copies facilitated a reconstruction of the Renaissance sgraffito technique originally used in the surveyed region and the newly gained knowledge and skills were subsequently used to restore a sgraffito façade in Slavonice.Konferenční objektpeer-reviewedpublished version Omezený přístup Restoration of the Sgraffito Decoration of Litomyšl Chateau – Past and Present(Michael Imhof Verlag, 2017) Vojtěchovský, Jan; Waisser, Pavel; Weyer, Angela; Klein, KerstinSince 2011, systematic research and monitoring is being carried out on the sgraffito decoration of Litomyšl Chateau, a UNESCO world heritage listed building since 1999. The sgraffitio decoration dates back to between 1568 and 1581, and was subsequently repaired several times. The sgraffito decoration of the chateau brewery was created around 1630. Some of the sgraffito was never covered over, however, most of it was. From the early 1900s, there was an increase in the number of sections uncovered and interventions carried out on the sgraffito of the chateau and neighbouring brewery. The present-day appearance of the sgraffito has been significantly influenced after being extensively uncovered and renovated between 1975 and 1987 under the leadership of the Czech sculptor Olbram Zoubek. In recent years, within the framework of professional discourse, it was agreed that this restoration phase should be respected due to the fact that those that had carried it out were significant artists of the second half of the 20th century, and that it was basically an irreversible intervention. Recently, localized stabilizing interventions have been carried out on almost all of the chateau facades. A complex restoration has been undertaken on the facade of the entrance tower to the brewery, and a model restoration was also carried out on the north tower of the chateau in 2014. Moreover, in 2016, a project for adaptations to the chateau was submitted which would involve complex restoration and construction interventions, thus influencing and, irreversibly altering the, hitherto, familiar appearance of the facade. Questions therefore arise, as to whether such interventions are acceptable today and furthermore, if this issue should not be the subject of a broad professional discourse on an international and local scale.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Antonín Gajdušek (1927–2001), soupis uměleckých děl ve veřejném prostoru(2017) Říhová, Vladislava; Křenková, ZuzanaVýtvarník Antonín Gajdušek z Březolup (1927–2001) vytvořil řadu návrhů pro díla ve veřejném prostoru. Z pozoruhodného souboru se podařilo najít už jen některá existující. O těch zaniklých vypovídají především archivní materiály podniku Českého fondu výtvarných umění Dílo a fotografie z pozůstalosti umělce, kterou spravuje ovdovělá žena Věra. Osobnost umělce jsme sledovali v rámci řešení projektu České umění 50. – 80. let 20. století ve veřejném prostoru: evidence, průzkumy a restaurování. Gajdušek vystudoval zlínskou Školu umění (1945–1949). Od roku 1958 začal tvořit ve „svobodném povolání“. Celá 60. léta věnoval intenzivní tvorbě monumentálních děl do veřejného prostoru. První zakázky měly malířský charakter (1961 nástěnná malba pro exteriér budovy plochodrážního stadionu v Březolupech, linkrusta pro interiér zemědělské školy ve Starém Městě u Uherského Hradiště, 1962 linkrusta pro podnik Starorežná v Prostějově), další byly vytvářeny jako keramické reliéfy (1964 reliéf pro denní kavárnu hotelu Moskva ve Zlíně, 1965 dělící stěna pro výstavní síň prodejny podniku Dílo ve Zlíně). Na konci 60. let začal pracovat na neokonstruktivistických plastikách (1968 Proměna kružnice ve vlnovku pro knihovnu v Karviné, konstruktivní plastika a obklad stěny ve vstupní hale budovy Centroprojektu ve Zlíně). Monumentální návrhy Antonína Gajduška přerušila normalizace. V roce 1970 se odstěhoval ze Zlína do Prahy a pracoval spíše na ateliérových sochařských dílech, obrazech a grafikách.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Restoration of selected painted scenes on the vault of st. Wenceslas’ chapel In the church of the assumption of st. Virgin Mary in Klokoty(2017) Škrabalová, AdélaThe article presents the process of restoration of two wall paintings from the beginning of the 18th century, which are situated on the vault and the victory arch, as well as the inscriptions associated with them in St. Wenceslas’ Chapel of the Church of the Assumption of the Virgin Mary in Klokoty near Tábor. The selected parts with the motifs of St. Wenceslas sowing, harvesting and threshing grain and Flogging of Christ are part of the wall painting on the ceiling which includes seven scenes form the life of St. Wenceslas. Other seven paintings on the victory arch depict The Passion of the Christ Cycle, a part of a larger iconographic concept devoted to St. Mary carried out within the whole area of the church. The paper includes basic information about the artwork, the description of the condition before and after the restoration treatment, the plan of restoration works as well as the individual steps of the restoration process, which was designed individually for each artwork.Článekpeer-reviewedpublished Otevřený přístup Pražská mozaikářská dílna Viktora Foerstera. Přehled monumentálních zakázek(2017) Říhová, Vladislava; Křenková, ZuzanaMalíř Viktor Foerster založil na počátku 20. století v prostorách kláštera u sv. Jiří na Pražském hradě mozaikářskou dílnu. Ačkoliv je považován za prvního českého mozaikáře, jeho dílo dosud není nijak uceleně zhodnoceno. Pohled na několik desítek Foersterových mozaikových realizací je skládán až v poslední době díky terénnímu průzkumu a archivním rešerším. Průzkum písemných pramenů zprostředkoval pevná data z Foersterova osobního i pracovního života, která vyvracejí v literatuře tradované omyly a rozšiřují pohled na jeho tvorbu. Úvod studie ozřejmuje původ zájmu o specifickou techniku, Foersterovy názory na výtvarné působení mozaiky, italské školení a vazby na okruh Beuronské umělecké školy. Následuje stručný přehled zakázek v Čechách, na Moravě i v zahraničí. Zmiňována jsou díla svázaná s profánní i sakrální architekturou, sepulkrální tvorba a restaurátorské zakázky, přičemž je pozornost věnována i zaniklým a nerealizovaným mozaikám.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Funkcionalistické lázně v Uherském Hradišti ve světle stavebněhistorického průzkumu(2018) Říhová, Vladislava; Křenková, ZuzanaStudie shrnuje výsledky stavebněhistorického průzkumu funkcionalistické architektury městských lázní v Uherském Hradišti. Budova s bazénovou halou byla vystavěna v roce 1937 podle plánů brněnského architekta Bohuslava Fuchse, sousední technické zázemí vzniklo ve stejné době na základě projektu uherskohradišťského stavitele Karla Dvořáka. Areál lázní je v současnosti v dezolátním stavu a je chráněn jako nemovitá kulturní památka.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Sgrafito 50. let 20. století: Mapování výskytu, stavu, autorství a okolností realizací sorelových sgrafit(2018) Říhová, Vladislava; Machačko, LubošPoužití techniky sgrafita v architektuře socialistického realismu je považováno za výsledek inspirace tvůrců českými renesančními památkami. Jistě i tato linie hrála při komponování fasád s důrazem na „národní tradici“ svou roli, samotné sgrafito však není v této době na evropských fasádách žádnou výjimkou. Najdeme také řadu zahraničních realizací, v nichž se v první polovině 50. let uplatnilo jako široce využívaná monumentální technika a nejednalo se vždy jen o bratrské socialistické státy pod sovětskou kulturní nadvládou. Sgrafita konce 40. a průběhu 50. let nacházíme například v západním Německu, Nizozemí nebo ve Vídni. Nejen domácí, ale i zahraniční soubory památek generují aktuální zájem o sgrafito jako restaurátorský problém. Dobrým příkladem mohou být sgrafita, která vznikla pro řadu fasád nově rekonstruovaných domů centra Gdaňsku (Polsko), zničeného druhou světovou válkou. Tato díla jsou dnes chráněna jako příklady tvorby umělců i jako doklad propagandy reálného socialismu. Jejich výzkumu se s ohledem na technologie a možnosti konzervace věnuje pozornost i v mezinárodním měřítku. České prostředí tak důrazem na výzkum poválečného umění zcela souzní se současnými evropskými trendy, je však specifické užívanými materiály, neboť zahraniční sgrafita byla prováděna především v tvrdé cementové omítce a tradiční technika vápenných omítek zůstává vyhrazena socialistickému Československu. Plošný výzkum poválečného sgrafita na území České republiky si klade ambici alespoň částečně nahradit scházející odbornou literaturu, která by se tímto problémem zabývala. Vzhledem k historické a umělecko¬ řemeslné hodnotě děl a s přihlédnutím ke skutečnosti, že jsou též součástí památkově chráněných objektů, považujeme sorelová sgrafita za svébytnou výtvarnou disciplínu, která je hodna důslednější péče a zachování, i přes to, že vznikala za podmínek, kdy se z architektury stal nástroj ideologické propagandy totalitní moci stalinistického režimu.Článekpeer-reviewedpostprint Omezený přístup Works of Art, Produced from Concrete, Installed in Public Spaces from the 1950's to the 1980's in the former Czechoslovakia - Technologies and Surveys(Polish Mineral Engineering Society, 2018) Červinka, JosefThe article discusses techniques applied to artworks created from concrete in the period from 1950 until 1989. The aim of submitted text is to broaden view on the surveyed objects as to their future repairs and restoration. In addition, the paper wishes to draw attention to topical issues of heritage preservation. The introduction highlights technological questions related to terminology. Surveys, characterizing a specific type of use of concrete material, including detected damage indicators, are introduced on examples of the selected concrete objects. The article follows topographic and archive survey of the mentioned artwork fund.Článekpeer-reviewedpublished Otevřený přístup Celokovové vazby 19. stol.(2018) Slovik, Radomír; Slovik-Vávrová, HanaPříspěvek prezentuje výsledky badatelské činnosti Hany Slovik-Vávrové týkající se mapování dochovaných celokovových mosazných vazeb ve sbírkách institucí České republiky. Celkem zachytila 145 těchto výjimečných vazeb v rozmezí období konce 18. století až 20. let 20. století. Podchyceny jsou knihy z 18 sbírkotvorných organizací. Celokovovým vazbám nebyla dosud věnovaná dostatečná pozornost, ačkoliv se jedná o velice zajímavou kapitolu z dějin knižní vazby. Výsledkem této práce je detailní popsání a podrobná dokumentace všech vybádaných celokovových vazeb. Přínosnou částí je katalog vazeb a ornamentů použitých při výzdobě celokovových vazeb.Článekpeer-reviewedpublished Omezený přístup Průzkum typologie skleněných kostek využívaných v poválečné umělecké mozaice(2018) Říhová, Vladislava; Křenková, Zuzana; Kučerová, IrenaČlánek přináší ucelený přehled všech typů mozaikových kostek vyráběných na našem území, které výtvarníci v bývalém Československu užívali pro mozaikovou tvorbu. Kromě v literatuře uváděného štípaného a prefabrikovaného, tzv. do kleští mačkaného mozaikového skla a sintrované mozaiky článek popisuje výrobu mozaikových prefabrikátů, které se zhotovovaly v 50. letech 20. století v Železném Brodě. Podrobně vysvětluje rozdíly ve výrobě vertikálně a rotačně mačkaných kamenů, lokalizuje jejich výrobu a uvádí její dataci, specifikuje jejich vzhled. Věnuje se technologii výroby litých (válcovaných) mozaikových kostek, které bývají zaměňovány za sintrované. Přehled typologie je zakončen shrnutím historie mozaikové tvorby z plochého skla. Součástí popisu jednotlivých technologií výroby mozaikových kamenů jsou příklady děl, které z nich byly vytvořeny.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »