Celý program se nachází na přiloženém kompaktním disku a je zabalený v archivu JAR. Program se před spuštěním nemusí nijak instalovat, soubor stačí zkopírovat kamkoliv na pevný disk počítače. Archiv je spustitelný pomocí programu java, který je součástí virtuálního stroje Javy (Java Virtual Machine). Pro spuštění programu na daném operačním systému je tedy nutností mít tento virtuální stroj nainstalován.
Ve většině běžných operačních systémů je po instalaci virtuálnío stroje asociována přípona souboru jar s programem java. Stačí tedy na soubor programu otevřít v grafickém uživatelském rozhraní. V případě, že se tak nestane a systém aplikaci nedokáže spustit přímo, je třeba program spustit z příkazové řádky pomocí programu java. Ke spuštění archivů JAR slouží parametr –jar. Dalším parametrem je již název samotného archivu.
Nejprve je potřeba dostat se do adresáře, kam je program nakopírován. Potom se v příkazové řádce do tohoto adresáře dostaneme pomocí příkazů cd (change directory). Nakonec program spustíme pomocí programu java s přepínačem –jar.
Hlavní okno programu je rozděleno do tří hlavní částí. Hned pod hlavním menu se nachází nástrojová lišta pro práci s atributy. Zde jsou tlačítka pro přidávání nebo odebírání atributů, pro změnu jejich pozice, změnu jejich vlastností a tlačítka pro správu cizích klíčů. Dále se zde nachází tlačítko pro zobrazení nebo skrytí manipulačních bodů. Napravo od něho je zobrazen název modulu, který je momentálně načten. Druhou částí hlavního okna je nástrojová lišta na levém okraji. Tato nabízí tlačítka pro tvorbu tabulek a seznamy a další prvky pro správu datových typů atributů. Třetí a největší částí hlavního okna je pracovní plocha, na kterou se umisťují tabulky.
V hlavním menu nalezneme položky File a Preferences. Pod položkou File nalezneme akce pro uložení a načtení projektu, pro export do různých formátů zahrnujících PNG, XML nebo DDL skript. Dále zde nalezneme položku pro import DDL skriptu pro automatické vytvoření modelu databáze. V položce Preferences nalezneme pouze možnost, která zobrazí dialogové okno pro výběr pluginů.
Je-li program spuštěn, lze začít vytvářet návrh databáze. To nelze učinit bez vytvoření první tabulky. Tlačítka pro tvorbu tabulek jsou dvě a jsou umístěna na levé nástrojové liště, v její horní části. Na tlačítkách jsou ikony představující tabulky. Levé z těchto tlačítek slouží k vytvoření jednoduché tabulky bez atributů. Pravé vytváří tabulku s již připraveným atributem s názvem id, který je datového typu INTEGER a je zároveň primárním klíčem. Trojici doplňuje tlačítko sloužící ke smazání tabulky. To je úplně vlevo a je označeno ikonou, na které je zobrazena tabulka s červeným křížkem.
Kliknutím na jedno ze dvou tlačítek vytvářejících tabulku program očekává následný klik na pracovní plochu. Po kliknutí na plochu se tlačítko vrátí do původního neoznačeného stavu a na ploše se vytvoří požadovaná tabulka.
Další atributy lze do tabulky přidávat pomocí krajního levého tlačítka v horní nástrojové liště. Aby se nový atribut přidal na konec tabulky, po které je to požadováno, musí být tato tabulka aktivní. To se provede kliknutím na plochu tabulka. Tabulka následně změní barvu svého záhlaví na tmavě modrou. Do takto označené tabulky se nyní budou klikem na ono tlačítko přidávat atributy typu integer s názvem attr_číslo, kde u každého přidaného atributu bude číslo o jedničku stoupat. Podobně je tomu s názvy tabulek.
Odstranění atributu se provádí tlačítkem, které je druhé zleva na horní nástrojové liště. Aby byl odstraněn správný atribut, je třeba tento atribut označit. To se provede klikem myší do prostoru atributu. Atribut získá tyrkysovou barvu, která signalizuje, že je označen. Klikem na tlačítko pro odstranění atributu se atribut odstraní.
Změna názvu atributu a změna názvu tabulky se provádí klikem pravého tlačítka myši do prostoru názvu. Po kliku se zobrazí editační okno, ve kterém lze název upravit. Po úpravě názvu stačí stisknout Enter a změna názvu atributu nebo tabulky je dokončena.
Pořadí atributů v tabulce lze měnit šipkami, nacházejícími se taktéž na horní nástrojové liště. Pro změnu pořadí atributů je třeba jeden z atributů označit a šipkami nahoru a dolů s ním lze potom posouvat.
Vlastnosti atributů lze měnit po označení konkrétního atributu dalšími tlačítky horní nástrojové lišty. Tato tlačítka po řadě znamenají: primární klíč, unikátní, nenulový, automatická inkrementace.
Další dvojice tlačítek na horní nástrojové liště má za úkol pracovat s cizím klíčem. V případě označení konkrétního atributu se levé z těchto tlačítek zpřístupní. Po kliknutí na toto tlačítko program očekává výběr tabulky, na kterou bude cizí klíč (vybraný atribut) odkazovat. Klikem levým tlačítkem myši na tabulku, na kterou má cizí klíč odkazovat, je tato tabulka vybrána jako odkazovaná. Než se ovšem cizí klíč vytvoří, zkontroluje se datový typ primárního klíče tabulky s datovým typem cizího klíče tabulky, ze které odkazujeme. V případě neshody program zobrazí informaci o neodpovídajících datových typech a relace se nevytvoří.
V případě shody datových typů se vztah vytvoří a vykreslí. Pokud uživatel bude chtít vytvořit cizí klíč skládající se z více atributů, označí tyto pomocí podržení klávesy CTRL. Atributy je nutno označit v pořadí, ve kterém mají odkazovat na pořadí primárního klíči.
Odebrání vztahu se provádí označením libovolného atributu cizího klíče a kliknutím na ikonu zrušení vztahu. V případě, že atribut je členem pouze jednoho cizího klíče, vztah se odstraní. V případě že je členem více vztahů, zobrazí se uživateli dialogové okno, ve kterém si vybere vztah, který chce odebrat.
Zásuvný modul lze vybrat v hlavním menu pod položkou Preferences volbou Choose DB system. Zobrazí se dialogové okno, ve kterém se zobrazí všechny dostupné zásuvné moduly. Po výběru modulu stačí kliknout na tlačítko OK a modul se načte.
Ukládání modelu zajišťuje volba Save v hlavním menu File. Po výběru umístění a názvu souboru je model uložen a připraven pro pozdější načtení. Načtení uloženého souboru se provádí volbou Open opět v hlavním menu pod položkou File. Program otevře dialog pro výběr souboru, který chceme načíst.
Export se nachází opět pod volbou File. Pod položkou Export se ukrývají tři další volby, které udávají, v jakém formátu chceme model exportovat. Možnosti jsou PNG, XML a DDL script. V případě export do DDL se vytvoří skript v SQL dialektu modulu, který je právě načten.
Volba Import zobrazí dialog pro výběr souboru s koncovkou SQL. Po výběru souboru se aktuálně načtený modul pokusí soubor parsovat a převést do modelu.