
 

Univerzita Pardubice 

Fakulta filozofická 

Jak a nakolik ovlivňují média procesy politického rozhodování 

Martina Prchalová 

Bakalářská práce 

2010 
 







 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prohlašuji:  

Tuto práci jsem vypracovala samostatně. Veškeré literární prameny a informace, které 

jsem v práci využila, jsou uvedeny v seznamu použité literatury.  

 

Byla jsem seznámena s tím, že se na moji práci vztahují práva a povinnosti vyplývající ze 

zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, zejména se skutečností, že Univerzita Pardubice 

má právo na uzavření licenční smlouvy o užití této práce jako školního díla podle § 60 odst. 

1 autorského zákona, a s tím, že pokud dojde k užití této práce mnou nebo bude poskytnuta 

licence o užití jinému subjektu, je Univerzita Pardubice oprávněna ode mne požadovat 

přiměřený příspěvek na úhradu nákladů, které na vytvoření díla vynaložila, a to podle 

okolností až do jejich skutečné výše.  

 

Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své práce v Univerzitní knihovně.  

 

V Pardubicích dne 21. 3. 2010 

 

        Martina Prchalová 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Děkuji vedoucímu mé bakalářské práce Mgr. Miloslavu Průkovi,  Ph.D. za odborné 

konzultace, také děkuji všem respondentům, kteří se zapojili do mého výzkumu. 

 

 

 

 

 

 

 



Souhrn  
 
Práce je zaměřena na vztahy médií a politiky. Popisuje jejich historický vývoj v období 
Československa a následně České republiky. Zabývá se ovlivňováním a působením 
hromadných sdělovacích prostředků na politickou sféru. Součástí práce je dotazník 
zaměřený na téma médií a politiky.  
 
 
Klíčová slova 
 
média; politika; historie; Československo; Česká republika 
 
 
 
 
 
Title 
 
The Power of Media in Political Sphere 
 
 
Abstract 
 
The thesis focuses on the relation between Media and policy. It describes historical 
evolution in Czechoslovakia and the Czech Republic. It deals with the influence of Media 
in political sphere. The part of the thesis is also a questionnaire intent on the theme of 
Media and policy.  
 
 
Keywords 
 
Media; policy; history; Czechoslovakia; the Czech Republic 



Obsah 
 
Úvod………………………………………………………………………………………… 8 

1 Hlavní a dílčí hypotézy………………………………………………………………........ 8 

2 Historie novin a vysílání v Československu a České republice…………………………... 9 

   2.1 Vývoj tisku…………………………………………………………………………..... 9  

   2.2 Vývoj rozhlasového vysílání…………………………………………………………17 

   2.3 Vývoj televizního vysílání…………………………………………………………... 28 

3 Jak a nakolik média ovlivňují procesy politického rozhodování………………………... 42 

   3.1 Média a politika v období komunistické totality…………………………………..... 42 

   3.2 Média a politika v demokratické společnosti………………………………………... 44 

   3.3 Dotazník: Jak vnímá česká společnost politické dění a politiky díky médiím…….... 46 

Závěr………………………………………………………………………………………. 51 

Použitá literatura…………………………………………………………………………... 53 

 

Přílohy 

Dotazník…………………………………………………………………………………... .55 



8 
 

Úvod 

V závislosti na stále se rozšiřujícím působení médií tato práce zkoumá vztah s jinou 

taktéž důležitou oblastí, a to politikou. V celém textu jsme se snažila ukázat propojení 

médií s politickou sférou, jejich vzájemné ovlivňování a účinky.  

Při vytváření práce jsem vycházela z výzkumů předních odborníků v oblasti médií 

ale i samostatného výzkumu založeného na dotazníku.  

První tři kapitoly shrnují vývoj médií v Československu a posléze i v České 

republice. Protože jde však o téma velmi obsáhlé, nemohla jsem v práci obsáhnout veškeré 

informace týkající se médií. Věnovala jsem se proto jen opravdu významným mezníkům 

v historii hromadných sdělovacích prostředků. Vynechala jsem například technický vývoj 

či získané ocenění za tvorbu. Většina mnou vybraných událostí by tak měla prokázat 

vztahy mediálního a politického prostředí.  

První pasáž shrnuje vývoj novinářství v naší zemi. V druhé kapitole jsem se 

zaměřila na rozhlasové vysílání a ve třetí části se věnuji vysílání televiznímu. 

Poslední čtvrtá pasáž je naprosto odlišná. Zde zkoumám a snažím se popsat právě 

účinky médií na politiku. V závěru této části pak analyzuji pohled veřejnosti na tento 

problém. K tomuto účelu slouží dotazník vyplněný sto respondenty různého pohlaví, věku i 

vzdělání.  

Tato práce má poskytnout náhled na složité vztahy hromadných sdělovacích 

prostředků a politiky, na jejich vzájemné fungování a vývoj napříč historií, počínaje 

vznikem Československa, přes válečné období a totalitu až k demokracii. Také se snaží 

nastínit důležité problémy v této sféře, ačkoliv najít jejich řešení se zdá v současné době 

nemožné.  

    

1 Hlavní a dílčí hypotézy 

Hlavní hypotéza

Média mají tendenci od konce revoluce 1989 stále více určovat podmínky přístupu politiků 

k veřejnosti. 

 mé práce je tato:  

 

Za dílčí hypotézy

a) Hromadné sdělovací prostředky dávají u zpráv z politiky přednost skandalizaci před 

objektivitou. 

 mé práce považuji tyto: 

b) Seriozní média ztrácejí přízeň svých posluchačů, diváků a čtenářů. 

 



9 
 

2 Historie novin a vysílání v Československu a České republice 

 

2.1 Vývoj tisku1

 

 

Počátky psaných novin před vznikem Československa 

První české psané noviny u nás začaly vycházet již začátkem 18. století. Noviny 

nesoucí název Český Postilión neboli Noviny české vydával Karel František Rosenmüller. 

Asi nejznámější noviny vydávané před vznikem samostatného Československa byly 

Krameriovy cís. k. pražské poštovní noviny, které byly později přejmenovány na Císařské 

královské vlastenské noviny. První výtisk vyšel dne 4.7. 1789. Sám Kramerius je pokládán 

za zakladatele českého novinářství. To se začalo významně vyvíjet právě na přelomu 80. a 

90. let 18. století. Během první světové války byl tento vývoj zastaven. 

 

Období první republiky 1918 - 1938 

Po utvoření nového československého státu došlo ke změnám i v mediální sféře. 

Česká žurnalistika se propojila s politickým životem a vyjadřovala jeho názory, také začala 

prosazovat českou státnost a osobitost českého národa.  

V roce 1918 vznikla Československá tisková kancelář. Došlo k vývoji celostátních 

novin, jako bylo Rudé právo, Lidové listy či Tribuna, na druhé straně vznikaly i noviny 

regionální. Politické strany pak začaly vydávat své politicky zaměřené výtisky. Vznikl tak 

stranický tisk. Jedním z hlavních znaků žurnalistiky této doby je právě propojenost novin a 

politických stran. Existovaly však i noviny, které nepotřebovaly žádnou stranickou 

podporu a ovlivňovaly mínění veřejnosti ve stejné míře, jak ve věcech politických, tak i 

v oblasti veřejného života. Mezi takovéto výtisky patřily například Lidové noviny 

vycházející od 16. 12. 1893. Ty se staly symbolem československé demokracie. Jejich 

kvalitu zaručovala i jména nejvýznamnějších osobností své doby jako Karel Čapek, Eduard 

Bass nebo Ferdinand Peroutka (Pernes 1993). 

Již v této době začal vycházet první bulvární tisk. Představiteli tohoto směru byly 

například tituly Poslední list a Telegraf.  

                                                 
1 V této pasáži jsem vycházela z knihy: BLODIGOVÁ, A. – KÖPPLOVÁ, B. – SEKERA, M. Dějiny 
českého novinářství a českých novinářských spolků. Katalog výstavy k dějinám českého tisku na území České 
republiky. Praha: SÚA, 2002. 99 s. ISBN neuvedeno 



10 
 

Jiným rysem meziválečné žurnalistiky se stal rozvoj velkých tiskařských koncernů 

jako Novina, Tempo, Melantrich během celých 30.let. Tyto koncerny vznikaly podle vzoru 

ze západních zemí.  

Ke dni 19.3.1923 byl schválen zákon č. 50/1923 Sb. z. a n., na ochranu republiky. 

Zákon stanovil trestné činy, které mohou být spáchány vydáním tisku. Jednalo se o 

vyzrazení státního tajemství, nedovolené zpravodajství nebo nabádání k trestné činnosti. 

Odpovědnost za informace nesl odpovědný redaktor a v případě porušení zákona byl výtisk 

zabaven četnictvem (Köpplová 2003). 

Objevila se také snaha zvýšit odbornost novinářů a utvořit vědu zabývající se 

studiem médií. Roku 1928 byly na Svobodné škole politických nauk založeny první kurzy 

pro novináře. 

Čím více bylo zřejmé ohrožení ze strany Německa a blížilo se období protektorátu, 

stát zaváděl opatření, která měla nebezpečí zmírnit. Dne 13.5.1936 vznikl zákon č. 

131/1936 Sb. z. a n., o obraně státu. Stát mohl předběžně cenzurovat nebo i zcela zabavit 

výtisky ohrožující zájmy Československa. Umělci i politici podporovali v novinách 

demokracii, začaly vycházet články, které radily, co si počít v případě začátku války.  

Pokud se jednalo o cenu novin, například Lidové noviny, které byly dražší než 

ostatní tisk, stály v roce 1938 ve všední den 80 haléřů, v neděli pak 1 korunu.  

Dne 23.9.1938 vznikla Ústřední cenzurní komise při ministerstvu vnitra. 

  

Protektorát a druhá světová válka 1938 - 1945 

Přijetí mnichovské dohody znamenalo změny snad ve všech oblastech společnosti. 

Změny nastaly samozřejmě i v médiích, to znamená i v novinářství. Vydána byla spousta 

nových zákonů. Cílem tehdejší politiky byla snaha zrušit co nejvíce tiskovin a kontrolovat 

ty, které mohly vycházet dále. Jelikož bylo zakázáno mnoho politických stran, přestal 

vycházet i jejich stranický tisk. Během celé okupace Německem nemohlo vycházet 1887 

českých novin a časopisů.  

Český legální tisk zažíval nelehkou situaci, musel podporovat zájmy říše, zároveň 

se však stal nástrojem politiky protektorátní vlády a její snahou zachovat existenci 

československého národa.  

Dne 17.3.1939 byl vydán výnos o Ústřední tiskové dozorčí službě při tiskovém 

odboru Předsednictva ministerské rady. Úředníci této služby se pohybovali rovnou 

v redakcích novin a kontrolovali jejich činnost. Německé vedení si také založilo přímo 



11 
 

v Praze prozatímní německou ústřednu pro tisk. I do ČTK se dostali němečtí úředníci. 

ČTK musela přebírat zprávy od německé tiskové kanceláře DNB. 

Novinám bylo zakázáno psát o některých tématech. V tisku se tak nemohly objevit 

zprávy o zatýkání a uvězňování lidí německou armádou, zprávy o sebevraždách jako 

následcích dané situace či úvahy o další budoucnosti československého státu. Cenzuře 

začaly podléhat i fotografie (Köpplová 2003). 

V dubnu 1939 vznikl seznam tisku, který nemohl být přepravován poštou. Na 

seznamu bylo 483 titulů. V protektorátu se nemohly objevovat noviny ze Sovětského svazu 

a i další periodika byla značně omezena. 

V červnu 1939 vznikl Národní svaz novinářů, který sjednocoval veškeré novinářské 

organizace. Neplnil však svoji funkci tak, jak se očekávalo, a novináře nijak výrazně 

nepodporoval. 

Z redakcí novin začali být propouštěni novináři. Někteří se proto ještě před 

podepsáním mnichovské dohody rozhodli emigrovat. Ti, kdo zůstali v protektorátu, měli 

dvě možnosti. Buďto se spojili s režimem a kolaborovali, nebo zůstali pracovat v legálních 

novinách a různými způsobem rozvraceli nacistický režim. Vycházet začal i ilegální tisk. 

Každý, kdo se zapojil do výroby nebo rozšiřování takovéhoto tisku, riskoval svůj život. 

Řada novinářů byla během války vězněna nebo popravena. V koncentračních táborech 

zemřelo 112 českých novinářů. 

Být redaktorem novin bylo zakázáno například Židům. Nacisté zašli ještě mnohem 

dále. V roce 1941 začala platit vyhláška zakazující číst Židům jakékoliv noviny.  

Ke dni 7.5.1941 přijala vláda nařízení č.175/1941 Sb. z. a n., o úpravě poměrů 

v českém tisku. Vláda odteď určovala termín vydávání tisku, jeho rozsah článků či inzerce. 

Určovala také, kdo se stane šéfredaktorem nebo vedoucím redaktorem. 

Tiskové podmínky se zpřísnily po zvolení Reinharda Hendricha říšským 

protektorem a ještě více pak po jeho smrti. 

Došlo k zrušení Tiskového odboru Předsednictva ministerské rady. Místo něho byl 

zřízen Úřad lidové osvěty pod vedením Emanuela Moravce. Tento úřad byl 15.6.1942 

sloučen s ministerstvem školství a národní osvěty. Zároveň se obě sloučené instituce 

přejmenovaly na ministerstvo školství a lidové osvěty. Pod jeho správou byl všechen český 

tisk.  

 

 

 



12 
 

Období let 1945 - 1948 

Po osvobození Československého státu přišla na řadu otázka, jak se vypořádat 

s těmi, kdo se přidali k nacistickému režimu. Vznikla očistná komise s cílem prověřit 

činnost novinářů v období války. Podle jednoho z dekretů prezidenta Edvarda Beneše byli 

souzeni ti, kteří v tisku veřejně kolaborovali nebo zastávali vysokou funkci v politice či 

některém úřadu. 

Již v květnu 1945 se zformovala „Konference zástupců tisku“ při České národní radě. Ta 

rozhodla, že noviny se stávají majetkem národa. Neměly by být soukromé. Také byl zrušen 

Národní svaz novinářů. 

Veškerý tisk se dostal pod správu ministerstva informací v čele s Václavem 

Kopeckým.  

Samozřejmě došlo i ke změnám ve vydávání novin. Vznikaly také úplně nové 

tiskoviny jako Mladá fronta nebo Práce. Přestaly vycházet kolaborantské listy, například 

Polední list, Národní politika, Venkov. Jiné se musely přejmenovat či změnit strukturu. A 

tak se Lidové listy přeměnily na Lidovou demokracii, České slovo na Svobodné slovo. Ani 

Lidové noviny nemohly v letech po válce vycházet. Komunisté prohlásili, že tyto noviny 

vycházely i za okupace a tudíž sloužily tehdejšímu režimu. Navíc patřily jen jedinému 

člověku a to bylo nepřípustné. Eduard Bass se proto rozhodl vydávat Svobodné noviny, 

naprosto ve stejné formě jako vycházely Lidové noviny, a které patřily Sdružení kulturních 

organizací. V roce 1948 se přejmenovaly zpět na Lidové noviny. Nevycházely však dlouho. 

Pod vedením komunistického aparátu a s vyplácením přehnaných mezd soudruhům 

v únoru 1952 zkrachovaly. Tento fakt nijak komunistickému režimu nevadil, zbavil se totiž 

politického soupeře (Pernes 1993). 

Po sloučení KSČ a Československé sociální demokracie přestal dne 30.5.1948 

vycházet jeden z nejstarších politických deníků  Právo lidu. Místo něho se o den později 

objevilo Rudé právo.  

Ministerstvo informací se však rozhodlo omezit co nejvíce titulů. Jako důvod 

uvedlo nedostatek papíru, šlo však pouze o záminku.  

K převzetí moci nad tištěnými periodiky pomohlo komunistům i Revoluční 

odborové hnutí. Zástupci hnutí v tiskárnách totiž zásadně tiskli jen komunistické noviny. 

Občané Československa si tak jen s problémy mohli přečíst jiný názor na současnou situaci 

v zemi než ten, který oficiálně zveřejnilo KSČ (Bednařík, Cebe 2008). 

 

 



13 
 

Komunistická totalita 1948 - 1968 

Po únoru 1948 došlo k centralizaci médií a jejich podřízení politické moci. Od této 

doby musely noviny, jako všechna média, hlásat slávu socialismu a bojovat proti 

nepřátelům, kteří by ho chtěli rozvrátit.  

Ministr informací provedl revizi novin a časopisů. V období od března do prosince 

roku 1948 bylo zastaveno na 570 titulů. Krajské deníky a týdeníky vydávala již jen KSČ a 

jejich počet se snížil o více než polovinu.  

Svobodně vycházeli jen noviny, ve kterých měla vliv komunistická strana, tzv. 

„reakční noviny“ kontrolovali přímo v redakcích komunističtí pracovníci. 

Další opatření byla uvedena v zákonu č. 101/1947 Sb., o postavení redaktorů a o 

Svazech novinářů. Tento zákon ukládal všem novinářům z povolání povinné přihlášení do 

Svazu československých novinářů. První sjezd Československých novinářů proběhl ve 

dnech 23. a 24.10. 1948. Předsedou se stal Antonín Nedvěd. Na sjezdu byli z tohoto svazu 

vyloučeni žurnalisté jako Ferdinand Peroutka nebo Pavel Tigrid. Když byli tito novináři 

vyloučeni, podle nového zákona nesměli vykonávat další publikační činnost. Zákon se tak 

stal nástrojem komunistické strany v boji proti nepohodlným osobnostem 

československého novinářství. Režim se tímto způsobem zbavil přibližně 130 novinářů. 

V roce 1950 se objevily okresní vesnické noviny vydávané okresními národními 

výbory. Vesnické noviny byly určeny členům JZD a jejich úkolem bylo propagovat 

socialistickou zemědělskou výrobu.  

Dne 22.4.1953 vznikla na základě tajného usnesení ÚV KSČ Hlavní správa 

tiskového dohledu. Šlo o ústřední cenzurní úřad pro veškerá média.  

Na začátku 60. let si komunistické vedení uvědomilo, že je třeba zlepšit situaci 

médií. V oblasti novin se začalo hovořit nejen o zvýšení počtu titulů, ale i o navýšení počtu 

stran a lepší kvalitě obsahu. To vše bylo třeba sjednotit s komunistickým režimem. Již 

v první polovině 60. let začaly vznikat nové tituly zabývající se kulturou. Pomalu se 

zbavovaly komunistických dogmat a dovolovaly si diskutovat o politických problémech. 

 

Pražské jaro a následná normalizace 1968 

Od ledna do srpna 1968 propuklo „Pražské jaro“. Od dubna přestala existovat 

cenzura. Ta byla oficiálně zrušena dne 26.6. 1968 zákonem č. 84/1968 Sb., o periodickém 

tisku a ostatních hromadných informačních prostředcích. 



14 
 

O den později 27.6. 1968 mohlo tedy několik deníků otisknout manifest Dva tisíce 

slov. Manifest se tak objevil v Literárních listech, které se hlásily k odkazu Lidových novin, 

v denících Práce, Mladá fronta a Zemědělské noviny.  

Nastalá situace se nelíbila Sovětskému svazu. Při obsazení Československa 

Sovětským svazem a jeho spojenci v noci ze 20. na 21. srpna byly obsazeny velké redakce 

deníků. Noviny ale druhý den vycházely dále. 

Dne 26.8.1968 vyšel moskevský protokol. Protokol přikazoval KSČ ovládnutí 

všech médií. Chystaly se personální změny ve vedení hromadných sdělovacích prostředků.   

Komunistická strana se rozhodla splnit moskevský protokol vydáním zákona č. 

127/1968 Sb., o některých přechodných opatřeních v tisku a ostatních hromadných 

informačních prostředcích. Dle zákona ze dne 13.9.1968 byl založen Úřad pro tisk a 

informace, který převzal kompetence ministerstva kultury a informací. Úřad měl dohlížet 

na to, aby se v tisku i v jiných sdělovacích prostředcích neobjevilo nic, co by bylo 

v rozporu s politikou komunismu. Pokud se tak nestalo, mohlo být dokonce zastaveno 

vydávání novin, které se nařízení nepodřídily. Na Úřad pro tisk a informace navázal od 

1.1.1969 nově vzniklý Český úřad pro tisk a informace. V březnu 1969 vznikl také Statut 

odpovědných redaktorů-zmocněnců tohoto úřadu, kteří dohlíželi na průběh normalizace 

v hromadných prostředcích (Köpplová 2003). 

Komunistická strana se shodla, že za vzniklou situaci v srpnu 1968 může 

nedostatek přívrženců komunismu v redakcích a rozhodla se zastavit vydávání některých 

tiskovin.  

  Rudé právo publikovalo několik dokumentů se snahou vysvětlit normalizační 

proces. První z nich bylo „Slovo do vlastních řad“ ze 17.5.1969, druhým pak „Poučení 

z krizového vývoje ve straně a společnosti po XIII. sjezdu KSČ“ v lednu 1971.  

Řada novinářů byla po srpnu 1968 donucena pracovat v jiných profesích. V této 

době emigrovalo také mnoho novinářů, kterým se nelíbilo řídit se pokyny KSČ.  

 

Období let 1977 - 1989 

V 70. létech začali lidé okolo Charty 77 vydávat samizdatové noviny a různé 

tiskoviny, které nebyly povoleny komunistickou stranou. Na druhé straně se komunisté 

snažili vychovávat vlastní novináře v duchu jejich myšlení. Proto vznikaly nové 

novinářské kurzy a programy. Na Karlově Univerzitě byla založena Fakulta žurnalistiky.  



15 
 

Dne 16.12.1980 byl přijat zákon č. 180/1980 Sb., o zřízení Federálního úřadu pro 

tisk a informace. Federální úřad pro tisk a informace registroval tisk, prosazoval zájmy 

strany v novinách a podobně. 

Komunistická strana zůstávala u moci až do listopadu 1989, během této doby 

vzrostl význam samizdatových novin. Vše vyvrcholilo 17. listopadu. Tohoto dne vyšlo 

speciální číslo Lidových novin a tyto noviny se staly jedním ze symbolů demokracie, která 

byla v republice utlačována již od doby před mnichovskou dohodou.  

 

Konec komunismu po roce 1989 

S pádem komunismu se změnil i dosavadní systém vydávání novin a ostatních 

tiskovin. Některá noviny zanikly a objevily se naopak nové.  

Dne 28.3.1990 vznikl zákon č. 86/1990 Sb., o periodickém tisku a o ostatních 

hromadných informačních prostředcích. Tímto zákonem byla definitivně zrušena cenzura a 

vedoucí úloha KSČ i v oblasti tisku. Noviny od této doby mohly vydávat právnické i 

fyzické osoby.  

V květnu 1990 byl pak zrušen i Federální úřad pro tisk a informace.  

Zanikl i Československý svaz novinářů. Místo něho se objevila nová organizace, 

Syndikát novinářů České republiky. 

Vláda se později v červenci 1990 vyslovila na podporu novinářské etiky. Prohlásila, 

že každý občan má právo na informace. Ty musejí být podávány pravdivě, nezkresleně a 

včasně. V roce 1991 byla tato prohlášení stvrzena Listinou základních práv a svobod. 

Dne 21.10.1992 byl přijat zákon o České tiskové kanceláři. ČTK je veřejnoprávní 

institucí. Další zákon č. 597/1992 zrušil dosavadní Československou tiskovou kancelář 

k 31.12.1992 (Köpplová 2003). 

 

Období České republiky  

I po vzniku samostatné České republiky začalo být čím dál více podporováno 

soukromé podnikání. 

Ke dni 10.8.1998 vydala vláda Miloše Zemana prohlášení k jejich vládnímu 

programu. Týkalo se také mediální legislativy. Média měla podléhat kontrole ze strany 

parlamentu, ale zároveň nesměla být ohrožena jejich suverenita. 

V dnešní době je čtenáři nabídnuto nepřeberné množství tiskovin a záleží jen na 

něm, zda dá přednost bulvárním plátkům před seriozními novinami. Jako seriozní deníky 



16 
 

lze zmínit Lidové noviny, Právo, Mf Dnes či Hospodářské noviny. Bohužel stále větší 

popularitě se těší na skandály zaměřené noviny typu Blesk a Aha.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



17 
 

2.2 Vývoj rozhlasového vysílání2

 

 

Období první republiky 1918 - 1938 

Také se vznikem Československé republiky počalo první radiové vysílání. Pro 

začátek zatím jen pokusné za pomoci vojenského vysílače na Petříně.  

Úplně první pravidelné vysílání bylo zavedeno pro posluchače v Pittsburghu v USA 

v listopadu 1921. Právě ze Spojených států se zpět do Československa s četnými 

technickými znalostmi vrátil ing. Eduard Svoboda. Spojil se s Milošem Čtrnáctým, 

redaktorem Národní politiky. Společně se pokoušeli získat licenci pro vysílání. Nebyli 

však sami. O to samé se snažila firma prodávající radiotelegrafní přístroje, firma 

Radioslavia. A tak se k Svobodovi a Čtrnáctému přidal ještě třetí společník, pracovník 

firmy Radioslavia, JUDr. Ladislav Šourek. Z jejich iniciativy vznikla společnost 

Radiojournal. Společnost dostala k dispozici vysílací stanici v Kbelích. Tuto stanici 

poskytlo ministerstvo pošt a telegrafů a předtím sloužila jako telegrafní stanice pro 

leteckou službu. U této stanice byl postaven stan, ve kterém bylo zřízeno vysílací studio.  

Dne 18.5. 1923 ve 20:15 hodin začalo první pravidelné rozhlasové vysílání 

v Československu a vlastně jedno z vůbec prvních v Evropě. Společnost Radiojournal 

vysílala hodinu denně, hudbu či zpravodajství. Nejdříve kromě jiného i zprávy o počasí, 

poté zprávy ze sportu, burzovní zprávy či zprávy o ceně masa a zeleniny. Stanice 

v Kbelích ukončila svoji činnost roku 1928.  

V září 1923 byl vydán první výtisk programového časopisu Radio-Journal. Časopis 

informoval o rozhlasovém vysílání. 

Již v lednu 1924 bylo vysílání prodlouženo o jednu hodinu, tedy na dvě hodiny 

denně. Prvním stálým hlasatelem se stal Adolf Dobrovolný.  

Tento hlasatel také komentoval první sportovní rozhlasový přenos z boxu na 

pražské Letné. Dobrovolný dostával průběžné telefonické zprávy o vývoji utkání, ty pak 

sděloval posluchačům.   

Poslouchání rádia nebylo v počátcích nijak jednoduché. Vysílání i přijímání 

rozhlasu bylo v monopolu státu. Dále zde byly přísné vojenské a bezpečnostní předpisy. 

Každý, kdo chtěl vlastnit přijímač, musel získat povolení. Byl prověřen politicky, 

zkoumáním prošla i jeho bezúhonnost. Tyto předpisy byly sice později zmírněny, ale stále 

zde zůstala finanční překážka. Vlastník rozhlasového přijímače musel zaplatit poplatek 60 

                                                 
2 V této kapitole vycházím z knihy: PACOVSKÝ, J. Na vlnách rozhlasu 1923 – 1993. 1. vyd. Praha: Český 
rozhlas, 1993. 188 s. ISBN neuvedeno 



18 
 

korun ročně poštovní a telegrafní správě. Další poplatek patřil rádiové společnosti. Ten 

činil 100 korun měsíčně.  

Společnost Radiojournal se snažila získat nové posluchače tak, že jezdila na různá 

místa po celém Československu a pouštěla lidem vysílání na vlastním radiopřijímači. 

Společnost se dočkala úspěchu. Půl roku po začátku vysílání vlastnilo přijímač jen 37 

koncesionářů. V roce 1924 se zvedl počet obyvatel platících poplatky na 219.  

Rozhlas na počátku svojí existence několikrát měnil místo působiště. Ze stanice 

v Kbelích se rozhlas stěhoval do Poštovní nákupny na Vinohradech. Dále sídlil od roku 

1925 v budově Orbisu také na Vinohradech. Poté ještě od roku 1927 v Národním domě.  

Radiojournal si může připsat i některá prvenství, například v roce 1925 vysílal jako 

první v Evropě celé divadelní představení. Pro tuto příležitost si autoři vysílání vybrali 

Smetanovu operu Dvě vdovy.   

S přibývajícím počtem posluchačů klesal i koncesionářský poplatek. V roce 1925 

byl snížen na 20 korun měsíčně. Roku 1926 klesl dokonce na 10 korun. 

Od ledna 1926 vysílal Radiojournal i do oblasti Severní Ameriky. 

Dne 3.1.1926 proběhlo první vysílání Zemědělského rozhlasu. Jeho program 

vysílání připravovali zástupci agrární strany. Zemědělský rozhlas byl první tzv. odborný 

rozhlas nejen u nás, ale i v celé Evropě (Köpplová 2003). 

V letech 1925-1926 vznikly další programy pro určité druhy skupin posluchačů. 

Začalo se vysílat pro maďarskou a německou menšinu žijící v Československu. Vznikl 

také školský rozhlas s výchovným programem. 

Společně s vývojem techniky získal Radiojournal nový, silnější vysílač Western 

Electric 5kW. Vysílač byl umístěn v Praze Strašnicích, kde postupem času zcela nahradil 

starší vysílač francouzské výroby SFR.  

V rozmezí dnů 27.6. až 6.7. 1926 proběhl již osmý všesokolský slet. Radiojournal 

také informoval o této události. Mimo jiné vysílal také reportáž z Wilsonova nádraží, ve 

které se objevilo mnoho zvukových efektů. Tato událost je počítána jako začátek 

rozhlasové reportáže.  

Další významnou událostí byl dálkový mezinárodní přenos. Při příležitosti 

vystoupení ministra zahraničí Edvarda Beneše 6. září 1926 na zasedání organizace 

Společnosti národů v Ženevě přenášel Radiojournal jeho projev z Ženevy až do Prahy.  

Ke dni 1.10.1926 vznikl rozhlasový orchestr. Dnes tento orchestr vystupuje pod 

jménem Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Stejně jako rozhlasový orchestr vznikl 

během let například Taneční orchestr, Jazzový orchestr či Pěvecký sbor. 



19 
 

Společnost Radiojournal se postupně začala rozvíjet do dalších měst. V říjnu 1926 

zahájila své pravidelné vysílání Bratislava. Ještě před ní, 1.září 1924, začalo vysílat Brno. 

V roce 1928 pak stanice v Košicích a v roce 1929 v Ostravě. Tyto pobočky používaly ve 

svém vysílání program z Prahy, ale vytvářely si také svůj vlastní regionální obsah. Některé 

jejich programy se poté začaly využívat i v centrálním rozhlase v Praze.  

V roce 1931 začal trvale fungovat další vysílač, tentokrát v Liblicích. Vysílač byl 

ve své době nejsilnější na celém území Československa.  

Roku 1932 si obyvatelé Československa mohli koupit nový časopis s titulem 

Přehled rozhlasu: Kulturní měsíčník radiofonie, zvukového filmu a gramofonové hudby. 

Od roku 1935 vycházel pod názvem Svět mluví a roku 1939 byl jeho tisk zastaven.  

Dne 15.1.1934 vešel v platnost tzv. Lucernský plán. Tento plán dělil vlny vysílačů 

jednotlivých států. Tímto ustanovením byla také stanovena maximální síla vysílačů. 

Roku 1936 pak bylo zahájeno vysílaní pro Čechy a Slováky do zahraničí. 

Dne 13.9.1936 začala společnost Radiojournal vysílat z Poděbrad na krátkých vlnách. 

Krátkovlnné vysílání však netrvalo dlouho. Po okupaci Německem bylo vysílání přerušeno.  

Do roku 1938 se počet vysílačů společnosti rozrostl na osm středovlnných vysílačů, které 

vysílaly v průměru 13 hodin denně a jeden vysílač na krátkých vlnách. 

V prosinci 1937 získal Radiojournal v pořadí miliontého posluchače. Stal se tak 

v této době nejmocnějším sdělovacím prostředkem. Také proto dostal rozhlas nový rozměr, 

rozměr politický. V květnu 1938 byla společnost Radiojournal vřazena mezi podniky 

zaregistrované v zájmu obrany státu. Do vysílání tak byla zařazena branná výchova nebo 

pořady zaměřené na protileteckou obranu.  

 

Protektorát a druhá světová válka 1938 - 1945 

Nastalá politická situace ovlivnila i vysílání rozhlasu. Pomocí něho vyzval 22. září 

1938 prezident Beneš občany k obraně státu. Den poté odvysílal Radiojournal rozkaz 

k všeobecné mobilizaci.  

Poté však přišla mnichovská dohoda a ztráta československého území. Rozhlas tak 

přišel o 370 000 posluchačů, také o dva vysílače v Moravské Ostravě a Košicích a další 

zesilovací stanice.  

V listopadu 1938 zaniklo ministerstvo pošt a telegrafů. Jeho kompetence v oblasti 

vysílání přešly na ministerstvo spojů.  

28.12.1938 se společnost Radiojournal přejmenovala na Československý rozhlas, 

spol. s.r.o. Do vedení a složení programu této společnosti chtěla zasahovat vláda. Než se 



20 
 

však tyto změny podařilo zapsat do rejstříku, přišel 15. březen a s ním okupace německými 

nacisty. Došlo k odtržení Slovenska, s ním i slovenského rozhlasu a přibližně 85 000 

posluchačů.  

Český rozhlas si ponechal původní název Radiojournal a musel se podřídit správě 

protektorátu Čechy a Morava. I když ne zcela úplně. Již hned na jaře 1939 se zde utvořil 

ilegální výbor. „Odbojáři po celou dobu pomáhali postiženým rodinám, organizovali 

poslech zahraničního rozhlasu a zprávy rozepisovali a rozšiřovali.“ 3

Dne 10.6.1939 byl změněn název rozhlasu na Český rozhlas, spol. s. r. o.  

  

Jako další místa i rozhlas museli opustit pracovníci „neárijského“ původu. Na to 

dohlížela speciálně pro tento účel utvořená Národní rada česká. Rozšířila se tvrdá cenzura. 

 Rozhlas nemohl vysílat text, jenž by předtím nebyl schválen cenzurním oddělením. 

V srpnu 1938 stanovil dekret předsedy vlády i politický dohled nad rozhlasovým vysíláním. 

Do vedoucí funkce byl jmenován dr. Miloš Kareš, ten tak mohl prakticky určovat vše, co 

se týkalo programu, jeho podoby, tvoření či vysílání.  

Nařízení také zakazovalo poslech zahraničního rozhlasu. Toho, kdo se v tomto 

případě provinil, čekalo vězení. Pokud zprávy z cizích rozhlasů rozšiřoval dál, mohl dostat 

i trest smrti.  

Provozovat jakoukoliv rozhlasovou stanici bylo možno jen s písemným souhlasem 

protektora.  

Na druhé straně se snažila československá exilová vláda prosadit v boji proti 

nacismu. Na ministerstvu zahraničních věcí vznikl informační odbor a oddělení rozhlasové 

propagandy. Toto oddělení vysílalo informace v rámci českého vysílání BBC. Česky se 

vysílalo také z Moskvy, pod vedením KSČ, v čele nejdříve s Klementem Gottwaldem, poté 

Gustavem Barešem. Moskevský program nesl název „Za národní osvobození“. Ze 

Spojených států k nám vysílal Hlas Ameriky. A že zahraniční vysílání bylo úspěšné, 

dokazuje fakt, že tajná státní policie začala od března 1941 zabavovat rozhlasové aparáty 

českým obyvatelům. Během války poslouchalo vysílání z Londýna pravidelně 38% 

posluchačů, Moskvu pak 16,5% posluchačů. Z těchto procent vyplývá, že zákaz 

porušovalo 9 z 10 občanů (Köpplová, 2003). 

V listopadu se musel Český rozhlas úplně podvolit řízení z Německa a stal se 

součástí říšského rozhlasu Rundfunk Böhmen und Mähren. 

 

                                                 
3 PACOVSKÝ, J. Na vlnách rozhlasu 1923 – 1993. 1. vyd. Praha: Český rozhlas, 1993. s 62. ISBN 
neuvedeno 



21 
 

Květnové dny roku 1945 

V květnu 1945 sehrál rozhlas důležitou roli při osvobozování Československa. Již 

v dubnu vznikl Národní výbor Československého rozhlasu. Organizace se spojila 

s četnictvem, připravovala se nová náhradní vysílací stanoviště a chystalo se ozbrojené 

povstání. Bylo dohodnuto, že budovu rozhlasu obsadí jen česká policie a čeští zaměstnanci. 

Nacisté do budovy naváželi trhaviny a granáty, přes noc byla cesta do rozhlasu 

znepřístupněna zátarasy. Dne 4. května obsadili nacisté všechna technická pracoviště, 

k zátarasům před budovou přibyly i kulomety. 

Dalšího dne, 5.5.1945, vysílal rozhlas od šesti hodin jen česky. Byla vyvěšena 

československá a americká vlajka. Ve 12:32 hodin se podařilo české policii vniknout do 

budovy. Probíhal boj o rozhlas. Českému četnictvu se podařilo budovu obsadit, ačkoliv 

jich bylo 90 zabito a více než 100 raněno. Němci se však rozhlasu nehodlali vzdát a další 

tři dny na rozhlas útočili. Dne 6.5.1945 padlo na budovu rozhlasu vzdušné torpédo a 

rozhlas poškodilo. Bylo třeba najít jiné místo pro vysílání. A tak pod stožárem strašnického 

vysílače bylo zřízeno nové pracoviště. Až 7.5.1945 začal rozhlas vysílat z Husova sboru na 

Královských Vinohradech. Obrovský význam v těchto dnech měl rozhlas hlavně z důvodu 

povzbuzování a koordinace všech československých občanů a účastníků Pražského 

povstání. Po válce rozhlas pomáhal vyhledávat členy rodin, kteří byli umístěni Němci po 

celé Evropě. 

Až dne 9.5.1945 začal Československý rozhlas vysílat v normálním režimu. Během 

těchto květnových dnů začalo vysílat ještě několik vysílačů v Čechách, prvními byly 

vysílače v Plzni a v Hradci Králové dne 5.5.1945, třetí byl českobudějovický vysílač 

9.5.1945. Všechny stanice byly začleněny do sítě celostátního rozhlasu. 

Československý rozhlas přešel v květnu pod správu ministerstva informací v čele 

s Václavem Kopeckým. Ministerstvo uspořádalo rozhlas přesně tak, jak byl organizován 

v roce 1925. Na konferenci pořádané v lednu 1946 bylo určeno sedm základních úkolů 

rozhlasu. Hlavními úkoly bylo zbavení společnosti fašistů a naopak její zaměření na 

Sovětský svaz.  

 

Komunistická totalita 1948 - 1968 

Československý rozhlas obsadili komunisté ještě před únorem 1948. V únorových 

dnech se jejich moc projevila naplno a rozhlas se stal důležitým článkem při převzetí moci. 

Komunisté obsadili a střežili pracoviště v rozhlase, redigovali zprávy, které se měly dostat 



22 
 

k posluchačům. Zatímco o situaci v zemi byli posluchači informováni hlavně ze stanoviska 

ÚV KSČ, vyjádření ostatních stran bylo vysíláno nepřesně.  

Dne 23.2.1948 patřilo celé vysílání KSČ, občané byli nabádáni k vytváření akčních 

výborů či generálních stávek. 

V dubnu 1948 přišlo zestátnění Československého rozhlasu. Následovaly čistky a 

začaly se objevovat fráze o pracujícím lidu a šťastné budoucnosti. Rozhlas se měl stát 

nástrojem politické moci. Rostl také vliv Sovětského svazu. V říjnu 1949 byla podepsána 

smlouva Československého rozhlasu s rozhlasem sovětským.  

A protože v celé východní Evropě panovala stejná situace jako v Československu, 

byl ve Spojených státech v roce 1949 založen Národní výbor pro Svobodnou Evropu, který 

měl bojovat s propagandou totalitního režimu.  

Dne 4.7.1949 začala vysílat Svobodná Evropa do Československa. První pokusné 

vysílání trvalo třicet minut. Postupně začala stanice Svobodná Evropa – Radio free Europe 

vysílat i do dalších zemí komunistického bloku. 

Nejvýznamnějšími osobnostmi Svobodné Evropy byli Ferdinand Peroutka, Julius 

Firt a Pavel Tigrid. Ke dni 1.5. 1951 zahájila Svobodná Evropa celodenní vysílání pro 

československé občany. Rádio začalo být placeno z prostředků CIA a soukromých financí, 

později z peněz amerického kongresu a přesídlilo do Mnichova.  

Dne 8.4.1952 začal na základě nařízení č.13 rozhlasové a televizní vysílání řídit 

Československý rozhlasový výbor, založený dle sovětského vzoru. V roce 1952 byl také 

Československý rozhlas organizován podle sovětské předlohy na politické, literárně-

dramatické, hudební vysílání a vysílání pro děti a mládež. Každé vysílání mělo svoji 

vlastní redakci (Köpplová 2003). 

Od dubna roku 1954 spadal Československý rozhlas jako rozpočtová organizace 

pod ministerstvo kultury.  

V listopadu 1957 došlo k dalším organizačním změnám podle nařízení vlády č. 

62/1957 Sb. Vznikl Československý výbor pro rozhlas a televizi, který spadal přímo pod 

správu vlády. Dohlížel na dodržování kulturních, politických, ideových a mnoha jiných 

hledisek. Výboru byly podřízeny dvě nově vzniklé instituce, Československý rozhlas a 

Československá televize, které se utvořily z dosavadní organizace Československého 

rozhlasu.  

Toto nařízení vydrželo pouhé dva roky. V září 1959 bylo vydáno nové vládní nařízení č. 

63/1959 Sb. Toto nařízení rušilo Československý výbor pro rozhlas a televizi a stanovilo, 

že Československý rozhlas i Československá televize se stanou samostatnými 



23 
 

organizacemi. Vláda pak schvalovala jejich statuty. Ty určovaly jejich fungování 

(Köpplová 2003). 

Dne 27.11.1961 začala z iniciativy ÚV KSČ Kokořínská konference. Konference 

určila hlavní úkoly Československého rozhlasu. Hlavní myšlenkou celé konference bylo, 

že rozhlas je nástrojem KSČ a musí straně pomáhat při budování státu.  

Roku 1962 vznikla Hlavní redakce politického vysílání, jejímž úkolem byla 

propaganda.  

Další změna v zákoně proběhla v roce 1964. Dne 31.1. vyšel zákon č. 17/1964 Sb., 

o Československém rozhlase. Podle zákona měl být statut Československého rozhlasu 

v souladu s politikou KSČ a samotný rozhlas měl podporovat stranu ve všech aspektech 

společenského života.  

V roce 1964 bylo zřízeno poslední krajské studio, které vysílalo pro Prahu a střední 

Čechy.  

 

Pražské jaro a následná normalizace 1968 

Postupně docházelo k větší a větší liberalizaci. A tak mohl například vzniknout 

nový vysílací okruh Československo II. na velmi krátkých vlnách. Okruh určený pro 

náročnější posluchače. Po roce 1968 byl přejmenován na stanici Vltava.  

Liberalizaci veškerého života však ukončil srpen 1968. Po celou dobu kritických 

srpnových dnů informoval rozhlas o událostech a snažil se zabránit chaosu. Dne 20.8.1968 

vysílal rozhlas zprávu o vstupu vojsk Varšavské smlouvy na naše území. V rozhlasu se 

objevilo prohlášení vydané vládou odsuzující vstup. Zprávu, která obsahovala informace o 

tom, že vojska do země pozvali sami straničtí zástupci, se do vysílání nedostala.  

Během dne byla obsazena veškerá média, rozhlas, televize i tisk. Sdělovací 

prostředky si musely najít jiná stanoviště, pokud chtěly informovat o situaci pravdivě. 

V boji u rozhlasu přišlo o život 15 lidí.  

Dne 26.8.1968 přišlo nařízení z Moskvy. To přikazovalo vydat potřebné zákony, 

kterými by vláda dostala pod kontrolu média. Jako reakce byl ustanoven Úřad pro tisk a 

informace, jehož hlavní činnost spočívala v kontrole všech sdělovacích prostředků. Tímto 

krokem se v Československu podařilo obnovit cenzuru. Na činnost rozhlasu, televize a 

tisku také dohlížel vládní výbor pro tisk a informace (Köpplová 2003). 

V období normalizace přišlo o práci 600 zaměstnanců rozhlasu. Ten, kdo se v době 

před srpnem 1968 angažoval proti režimu, neměl později šanci najít kvalitnější zaměstnání, 



24 
 

ať byl třeba vysokoškolsky vzdělán. Na volná místa v rozhlasu byli dosazeni příznivci 

komunistického zřízení. Na redaktorská místa byli přijímáni jen členové KSČ. 

V roce 1969 zakázal Úřad pro tisk a informace vydávat články či karikatury 

zaměřené proti politickým osobnostem. Po tragickém úmrtí Jana Palacha mohla média 

vysílat jen ty informace o jeho smrti, které sdělovala nejvyšší místa komunistické moci. 

Veškerá činnost médií musela být v souladu s politikou KSČ a naopak měla bránit 

„rozvracečům“ socialistického režimu (Köpplová 2003). 

Dne 31.1.1969 vydalo komunistické vedení Československého rozhlasu koncepce 

určující budoucí směřování rozhlasu. Samozřejmou věcí bylo vyjádření podpory 

komunistické straně. Všechny programové úseky rozhlasu pak musely tuto koncepci 

striktně dodržovat. 

V dubnu 1970 proběhly v rozhlase další čistky personálu. Zaměstnanci byli nadále 

od roku 1972 pravidelně kádrově posuzováni. Důležitá byla politická angažovanost 

každého pracovníka a také jeho politický vývoj.  

 

Období let 1970 - 1989 

Na podzim roku 1970 byly změněny vysílací okruhy. Místo celostátního okruhu 

Československo I vznikl také celostátní okruh pojmenovaný Hvězda pro všechny vrstvy 

posluchačů. Beze změny zůstal první český vysílací okruh Praha. Druhý celostátní vysílací 

okruh se v roce 1972 rozdělil na dvě samostatné národní stanice Vltavu a Děvín. 

Od začátku roku 1972 fungovala Ústřední redakce politického zpravodajství a 

publicistiky. Ta dohlížela na dodržování jednotného politického směru, nikdo nemohl 

v žádném případě jakkoliv politicky vybočovat. 

V dubnu 1978 započala stavba nového vysílacího centra pro Československý 

rozhlas na Pankráci. 

Ještě roku 1987 vznikl Organizační řád. Rozhlas byl v této době řízen ideologickým 

oddělením ústředního výboru a musel tedy plnit úkoly stále podle nařízení KSČ. 

Organizační řád udával jeho hlavní činnosti.  

 

 

Revoluce a porevoluční období 1989 - 1992 

V následujících letech sílila důležitost stanice Svobodná Evropa. Vše vyvrcholilo 

v listopadu 1989, kdy začala organizovat politický život. Zastoupila tak Československý 

rozhlas, který nestál v čele vzbouření proti režimu. Až 23.11.1989 vzniklo v rozhlase 



25 
 

Občanské fórum a dne 27.11. se rozhlas přidal ke generální stávce a na čtvrt hodiny 

nevysílal. 

Ke dni 29.11. byl odvolán ředitel Československého rozhlasu Karel Kvapil. Od 

30.11. vysílalo na stanici Hvězda dvě hodiny denně Občanské fórum své reportáže a 

rozhovory. Fórum vysílalo až do svobodných voleb v roce 1990. Po volbách, 17.4.1990, 

vznikl místo tohoto vysílání nový pořad Radiofórum.  

Dne 3.12.1989 se stal novým ředitelem Československého rozhlasu Karel Starý, 

ředitelem Českého rozhlasu Jan Czech.  

Lidem se po revoluci nelíbil název stanice Hvězda, proto byla stanice 16.12.1989 

přejmenována na Československo. Změněna byla i její znělka.  

S koncem režimu byl zrušen systém rušení stanic ze zahraničí. Definitivně bylo 

rušení na všech vysílačích zastaveno 16.12.1988. Komunisté od svého nástupu dokázali 

vybudovat propracovanou síť rušiček. Rušili vlny krátké, střední a ve spolupráci se 

Sovětským svazem i vlny dlouhé. Během Pražského jara byla pozastavena práce rušiček, 

po srpnu 1969 se rušení zpět obnovilo. Signál rušilo až 117 vysílačů. V roce 1987 bylo 

zaměstnáno v provozu rušiček 251 pracovníků a stát vydal přes 27 milionů Kčs na udržení 

sítě rušiček v provozu. 

V říjnu 1990 začala v Československu vysílat první nezávislá soukromá stanice pod 

názvem Stalin. Vysílala zatím bez povolení, které získala až v únoru 1991. V této době se 

také přejmenovala na Rádio 1. Po této stanici začala vznikat i další radia po celém 

Československu. 

V roce 1991 se tak objevila stanice Evropa 2, Rádio Faktor, Rádio Zlatá Praha a 

mnoho dalších. Své vysílání zahájila i první soukromá informační stanice Rádio Plus. 

Stanice byla dvojjazyčná a jedním z jejích zřizovatelů byla ČTK, proto také tato stanice 

zanikla ke dni 31.12.1992. Důvodem bylo rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní 

vysílání o tom, že tisková kancelář nesmí provozovat žádné vysílání. Od roku 1992 u nás 

začala vysílat celoplošně stanice Radio Free Europe. 

Dne 30.10.1991 vznikl zákon č.468/1991 Sb., o rozhlasovém a televizním vysílání. 

Zákon povolil provozování také soukromých stanic (Köpplová 2003). 

Od data 1.1.1992 vznikl Český rozhlas na základě zákona č.484/1991 Sb., o 

Českém rozhlasu. Tento zákon upravil jeho uspořádání, funkce, práva či povinnosti. Dne 

30.1.1992 bylo zvoleno devět členů Rady Českého rozhlasu, ta je podřízena Parlamentu 

České republiky, musí mu předkládat výsledky činnosti a hospodaření rozhlasu. V únoru 



26 
 

1992 pak byla zřízena Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání. Tvoří jí 

také devět členů, jejichž úkolem je dohlížet na vysílání v České republice (Köpplová 2003). 

 

Období České republiky 

Po rozpadu Československa zanikl také Československý rozhlas. Skončilo vysílání 

federální stanice Československo. Místo této stanice vznikl okruh Český rozhlas – 

Radiožurnál. Šlo o zpravodajskou stanici, která vysílá 24 hodin denně. Český rozhlas od 

této doby vysílal na pěti okruzích: Praha, Vltava, Radiožurnál, Regina a Rádio Praha. 

Český rozhlas se stal také členem Evropské vysílací unie (EBU) a nepřestal vysílat ani do 

zahraničí v několika světových jazycích a češtině. 

Od října 1993 vysílá v České republice stanice Frekvence 1. 

Dne 1.12.1993 se samostatného studia Českého rozhlasu dočkala i Olomouc. 

Předtím patřilo studio k ostravské pobočce. Studio v Olomouci bylo osmým regionálním 

studiem Českého rozhlasu.  

Od roku 1994 Český rozhlas začal opět vydávat svoje ročenky. Tyto radioročenky 

vycházejí pravidelně dodnes. 

V květnu 1994 vzniklo Sdružení pro rozhlasovou tvorbu. To nahradilo Svaz 

rozhlasových tvůrců. Sdružení funguje i v dnešní době.  

Stanice Rádio Svobodná Evropa se během roku 1994 přestěhovalo z Mnichova do 

Prahy z důvodu snížení nákladů rádia americkým Kongresem. Rádio Svobodná Evropa 

získalo část budovy Českého rozhlasu na Vinohradech, odkud také od 1.7.1994 začalo 

vysílat. 

Dne 8.12.1994 vznikl zákon o koncesionářských poplatcích, stanovoval poplatky, 

za rozhlas činil poplatek 25 korun měsíčně. Stanovil také sankce za jejich neplacení. Zákon 

vstoupil v platnost v dubnu 1995. V tomto roce se Český rozhlas spojil s Českou televizí a 

společně vyhlásily kampaň proti neplatičům poplatků s cílem přimět poplatníky 

k uhrazování částek za jejich přijímače.  

Další zákon byl schválen 9.2.1994. Šlo o zákon regulující reklamu a určující její 

podmínky. 

Roku 1995 vznikl nový okruh Českého rozhlasu s názvem ČRo 6/RSE, kdy došlo 

k propojení Českého rozhlasu a Rádia Svobodná Evropa. Program tohoto okruhu měl být 

určen spíše jen minoritnímu publiku a měl být výhradně zpravodajský. Okruh začal vysílat 

6.11.1995, ačkoliv proti spojování těchto dvou rozhlasů byla Rada ČR pro rozhlasové a 

televizní vysílání z důvodu legislativních překážek a zneužití dobrého jména obou rozhlasů. 



27 
 

Proto došlo k úpravě identifikace tohoto okruhu. Stanice se od této doby prezentovala 

větou: Na vlnách Svobodné Evropy posloucháte Český rozhlas 6 (Köpplová 2003). 

Také roku 1995 vznikla stanice Rádio Nová Alfa ze starého rádia Alfa. Mělo jít o 

sesterskou stanici TV Nova. Takovou změnu však neschválila Rada ČR pro rozhlasové a 

televizní vysílání. Rada udělila stanici Rádio Nová Alfa pokutu za nedodržování 

stanoveného programu. Ačkoliv později Rádio Nová Alfa zažádalo o změnu jména i 

skladby programu, stanici nebylo vyhověno kvůli nápadně podobnému logu jaké vlastnila 

TV Nova. Pokud by Rada změnu povolila, došlo by k významnému propojení dvou 

soukromých médií. V roce 1997 si musela stanice z rozhodnutí Městského soudu v Praze 

změnit název zpět na Rádio Alfa a v lednu 1999 Rada ukončila jeho činnost. 

Dne 1.11.1996 vstoupil v platnost zákon č.272/1996 Sb. Zákon rozšířil působnost 

ministerstva kultury ve věcech vysílání, které nespadají pod Radu ČR pro rozhlasové a 

televizní vysílání. 

  V roce 1997 se opět zvyšovaly koncesionářské poplatky. Poplatek za rozhlasové 

vysílání činil 37 korun.  

V roce 2000 získal Český rozhlas novou budovu v Římské ulici. Z tohoto místa 

začal rozhlas vysílat poprvé dne 4.11.2000. 

Roku 2001 začal Český rozhlas výrazně rozvíjet své internetové stránky a stránky 

jednotlivých vysílacích okruhů a regionálních stanic.  

Ze dne 17.5.2001 je zákon č.231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání. Zákon určil funkce Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání, 

vymezil podmínky pro získání či odebrání licence nebo také podmínky vysílání reklam. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



28 
 

2.3 Vývoj televizního vysílání4

 

 

Počátky vzniku prvních televizí 

Pojem „televizor“, který se skládá ze dvou slov: řeckého „tele“ neboli dálka a 

latinského „videre“ znamenajícího viděti, použil roku 1900 jako první francouzský inženýr 

Konstantin Perskou. Učinil tak na elektrotechnické výstavě v Paříži. Slovo televize, 

označující přenos pohyblivého obrazu na dálku se poté uchytilo v mnoha jazycích světa, 

snad kromě němčiny (Strasmajer 1978). 

Od té doby televize pronikla do všech domácností a stala se jejich neodmyslitelnou 

součástí, lidem změnila jejich návyky a způsoby trávení volného času. Z nejmladšího 

hromadného sdělovacího prostředku se tak stalo nejmocnější masové médium (Strasmajer 

1987). 

Přístroj, který by přenášel pohyblivý obraz na dálku, se pokoušelo lidstvo vynalézt 

už v polovině 19. století. Až v roce 1883 student věd v Berlíně Paul Nipkow položil základ 

k mechanické televizi. Ve dvacátých letech 20. století tak proběhlo experimentální vysílání 

například v Německu, Velké Británii nebo Sovětském svazu. Způsob přenosu pohyblivého 

obrazu, tak jak ho známe prakticky dodnes, zapříčinil vynález snímací elektronky. Tu 

vynalezl Rus Vladimír Kosma Zworkyn v roce 1923. V následujících letech tak vznikl boj 

mezi zastánci starší, mechanické televize a podpůrci televize elektronické. 

 

Televizní vysílání v období raného Československa 

Mezi průkopníky televizního vysílání u nás patřil František Pilát. Ten s největší 

pravděpodobností na začátku třicátých let sestrojil první televizní přijímač a podařilo se mu 

zachytit pokusná vysílání z Londýna a Berlína. Také byl jedním z prvních  propagátorů 

televize v době, kdy byla stále ještě ve fázi raného vývoje. K dalším osobnostem patří 

například Antonín Radba a Gustav Mahler, kteří psali odborné články na toto téma. Dále 

pak ing. Josef Bříza nebo německý profesor Matyáš Färber, který vypracoval projekt na 

budoucí telefikaci Československa. Při svém topografickém měření počítal s vybudováním 

čtyř hlavních zemských vysílačů. Jen není jisté, vzhledem k politické situaci této doby 

třicátých let a jeho sympatiemi s Henleinovou stranou, zda lze Färbera považovat za 

průkopníka televizního vysílání či zda plnil ještě jiné úkoly. 

                                                 
4 V této kapitole mi byla hlavní zdrojem informací kniha: KÖPPLOVÁ, B. a kol. Dějiny českých médií 
v datech: rozhlas, televize, mediální právo. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 462 s. ISBN 80-246-0632-1 



29 
 

Nejvýznamnější osobností Československa v tomto oboru byl fyzik a vědec doc. dr. 

Jaroslav Šafránek. Šafránek sestrojil 5. 12. 1935 první kompletní aparaturu pro vysílání a 

příjem na základě mechanického principu rozkladu televizního obrazu. O pět dní později 

předvedl veřejnosti své vysílací zařízení v Praze na Vinohradech. Během dvouměsíčního 

turné pak seznamoval obyvatelstvo se svým zařízením i po celém Československu. V roce 

1936 pak vydal knihu s názvem „Televise“, která jako první komplexně pojednává o 

televizi v Československu. 

Na naléhání radioamatérů a nadšenců do televizního vysílání sestavilo ministerstvo 

pošt a telegrafů v Praze v prosinci roku 1934 tříčlennou ministerskou komisi. Úkolem 

komise bylo prozkoumat stav rozvoje televize v dalších zemích světa a předložit 

doporučení, jakým směrem by se vývoj televize měl ubírat v Československé republice. 

Podklady o vývoji vysílání komisi poskytla například britská BBC, ale i Itálie a Německo. 

Poté mohlo ministerstvo zhodnotit stav vysílací techniky a také se rozhodlo vybudovat 

experimentální vysílač na mechanickém principu obrazového rozkladu. 

Ministerstvo pošt a telegrafů bylo v třicátých letech v držení národně socialistické 

strany. Jelikož však Šafránek neměl mnoho finančních prostředků, spojil se později 

s některými předáky agrárníků. A tak agrární strana podporovala, i když nepřímo, televizní 

vysílání. Toho také využila v předvolebním období, kdy díky televizi napadla národně 

socialistickou stranu, ministerstvo pošt a telegrafů a vytknula jí její nezájem o rozvoj 

televizního vysílání. V druhé polovině třicátých let bylo tedy ministerstvo pošt a telegrafů 

donuceno změnit postoj a alespoň předstírat zájem o tento nový druh média (Strasmajer 

1987). 

Šafránek se také postaral, aby se o jeho výzkumech a pokusech dozvěděla veřejnost. 

U té vzbudilo televizní vysílání velkou odezvu. Také proto bylo svoláno v Praze na 

Vinohradech na 20. února 1936 valné shromáždění s cílem informovat o stavu televizní 

techniky a možnostech televize. O akci informovaly deníky i odborné časopisy, a tak se 

ohlas veřejnosti ještě zvýšil. Protože se ale nepodařilo dosáhnout praktických výsledků, 

svolal Československý radiosvaz další veřejnou diskusní akci pod názvem „Proč žádáme 

brzké vybudování československé televize?“ V budově Národní kavárny v Praze se 15. 

února 1937 sešli novináři, členové radioklubů i někteří ministři. Zastánci televizního 

vysílání kritizovali postoj ministerstva pošt a telegrafů a jeho stanovisko počkat a sledovat 

vývoj televize v ostatních státech, místo možnosti pustit se do vývoje televize vlastní 

cestou pod vedením Šafránka a jeho skupiny. O to překvapivější bylo vystoupení zástupce 

ministerstva pošt a telegrafů Ing. Singera, který prohlásil, že ministerstvo v blízké době 



30 
 

zahájí experimentální vysílání televize. Nakonec se ukázalo, že sliby o brzkém zavedení 

televize měly uklidnit veřejnost. V roce 1938 začalo být jasné, že se realizace televize 

v Československu kvůli nacistickému nebezpečí odsouvá na neurčito. Docentu Šafránkovi 

bylo zabráněno v dalších pracích. Po druhé světové válce se již Jaroslav Šafránek dalších 

výzkumných prací neúčastnil. 

 

Do boje o prosazení televizního vysílání v Československu se také velkou mírou 

zapojil náš tisk. Mimo jiné v tisku proběhla diskuze, jakým českým názvem nahradit cizí 

slovo televize. Veřejnost navrhovala pojmy jako rozhled, obzor, dálnohled, jasnomet, 

hlasobraz, okovid, vidimvas, nejčastěji se ale objevovalo slovo rozvid jako protějšek názvu 

rozhlas (Strasmajer 1987).  

 

Období let 1943 - 1952 

V roce 1943 si berlínská firma FERNSEH A.G. vybrala objekt textilní továrny 

v Dolní Smržovce u Tanvaldu jako svoje místo, kde bude pracovat na svých vojenských 

zakázkách. Při této činnosti se nezapomněla věnovat také vývoji nového televizního 

zařízení. Po osvobození v roce 1945 se firma přejmenovala na Televid. Již záhy však byla 

dána pod kontrolu sovětské vojenské správy. Ta nakonec přijala dohodu, která ujednávala, 

že na vývoji televizního zařízení se v Dolní Smržovce budou podílet jak přední čeští 

odporníci, tak zaměstnanci Leningradského televizního institutu i němečtí odborníci, dříve 

zaměstnanci podniku FERNSEH A.G. Ještě v prosinci téhož roku 1945 byla však firma 

Televid donucena zastavit svůj výzkum, neboť veškeré vybavení laboratoří si odvezla jako 

svou kořist Rudá armáda přímo do SSSR. Malá část zaměstnanců se přesunula do 

laboratoří textilní továrny v Tanvaldu (Köpplová 2003). 

Roku 1946 se začíná výzkumem okolo televize zabývat Tesla Pardubice. Tesla se 

pak po celou dobu stala vývojářem dalších televizních technologií. 

Televizní zařízení pak bylo veřejnosti představeno ve dnech od 15. května do 11. 

června 1948 na Mezinárodní výstavě rozhlasu v Praze (MEVRO).  

V roce 1952 byl založen na základě vládního nařízení č.13 a po konzultacích se 

Sovětským svazem Československý rozhlasový výbor. Výbor založený podle sovětského 

vzoru měl na starosti rozhlasové a televizní vysílání po celém Československu. Výkonným 

náměstkem se stal Jozef Vrabec, i když formální hlavou organizace byl ministr informací a 

osvěty Václav Kopecký. Poté bylo v Praze zřízeno televizní studio. V prvních letech však 



31 
 

sídlilo především v technicky nedostačujících prostorách Měšťanské besedy ve 

Vladislavově ulici.  

Podle sovětského modelu mělo televizní studio v Praze složitou organizační 

strukturu. Televizi tvořily dva podniky. První z nich, Správa spojů – Televize Praha, měl 

na starost provoz a údržbu. Druhý podnik Televizní studio Praha, řízené Československým 

rozhlasovým výborem, jmenovalo vedoucí pracovníky a schvalovalo informační zprávy 

ředitele. Mezi oběma podniky docházelo k častým sporům, jelikož zaměstnanci neměli 

mezi sebou jasně vytyčené kompetence a navzájem se odmítli respektovat. Vzájemné pole 

působnosti musela projednávat až ministerstva spojů a kultury v roce 1958, tehdy se také 

situaci podařilo vyřešit. Československý výbor měl také právo schvalovat televizní 

program. 

 

Zahájení vysílání 1953 - 1959 

1.5. 1953 pak bylo konečně zahájeno zkušební vysílání čs. televize. 

 

 „Televize první den odvysílala z filmového pásu tento zahajovací program: 1. Úvodní 

slovo pronesl Jaroslav Marvan. 2. Česká filharmonie zahrála kantátu Václava Dobiáše 

„Buduj vlast – posílíš mír“. 3. Náměstek předsedy Československého rozhlasového výboru 

Jozef Vrabec oficiálně zahájil televizní vysílání. 4. Filmové aktuality: návštěva prezidenta 

Zápotockého u vojáků, záběry účastníků cyklistického závodu PBV, udělení řádu nejlepším 

pracovníkům. František Filipovský přímo ve studiu přednesl monolog z Moliérova 

Lakomce. Televize vysílala 3 dny v týdnu (v létě 2 dny), týdně 3,8 hodiny.“ 5

 

 

Lidé však v této době příliš televizi nekupovali, stála totiž 4 měsíční průměrné platy, 

raději se tedy chodili dívat do kluboven, knihoven a dalších veřejných míst.  Postupem 

času se televizní vysílání rozšiřovalo na další hodiny a stávalo se pravidelným. Byla 

vysílána první televizní inscenace, přibylo vysílání pro děti, první vlastní aktuality, poté 

natočila televize i první vlastní reportáž. Od roku 1955 byla také služba zpoplatněna, 

domácnost vlastnící televizor musela platit koncesionářský poplatek 15 korun měsíčně. Od 

téhož roku začíná televize vysílat i přímé přenosy. První přímý přenos byl odvysílán 11.2. 

1955 z hokejového utkání Praha- švédský Leksand IF ze zimního stadionu v Praze na 
                                                 
5 KÖPPLOVÁ, B. a kol. Dějiny českých médiích v datech: Rozhlas, televize, mediální právo.1.vyd. Praha: 

Karolinum, 2003. s.193-194. ISBN 80-246-0632-1 

 



32 
 

Štvanici. Následovalo vysílání dalších sportovních přenosů, například ze Závodu míru či 

z I. celostátní spartakiády. V roce 1956 pak československá televize provedla první přímý 

přenos ze zahraničí. Právě uvádění živých přenosů způsobilo nárůst zájmu o televizi. 

Od počátku roku 1956 začalo také vysílat televizní studio Ostrava, poté i 

bratislavské televizní studio, a tak se na televizi mohli podívat i obyvatelé Slovenska. To 

bylo totiž do této doby bez televizního signálu.  

Dne 1.12. 1957 přišlo v platnost vládní nařízení, na jehož základě byly vytvořeny 

dvě samostatné organizace, Československý rozhlas a Československá televize. Také 

vznikl Československý výbor pro rozhlas a televizi, na Slovensku pak samostatný 

Slovenský výbor pro rozhlas a televizi. Úkolem výborů bylo kontrolovat nejen 

hospodářské a technické záležitosti, ale i ideově-politická, umělecká a kulturní hlediska.  

O měsíc později, tedy 1.1. 1958, se již nově oddělená Československá televize stala 

samostatnou rozpočtovou organizací.  

A hned v roce 1959 přišly další změny v organizaci. Dne 30.9. vláda zrušila 

nařízením č.63 Československý výbor pro rozhlas a televizi a také Slovenský výbor pro 

rozhlas a televizi. V tomto případě se Československá televize stala samostatnou 

organizací úřední. O jejím fungování a úkolech rozhodovala vláda pomocí tzv. statutů. 

 

Pod vlivem komunistické moci 1963 - 1968 

Rozšiřování vlivu televize si v tomto období všimla i komunistická moc. ÚV KSČ 

vydala usnesení „O stavu a úkolech Československé televize a jejich vztazích k ostatním 

kulturním institucím“. Česká televize se podle vládnoucí strany KSČ měla díky svému 

vlivu stát nástrojem komunistů při šíření jejich idejí.  

Dalším zajímavým mezníkem ve vývoji programu byl den 4.2.1963. 

Československá televize tehdy vysílala pořad Mohu do toho mluvit. V tento den na téma 

„O pravdě v naší společnosti“. Šlo tehdy o diskusní pořad, ve kterém v přímém přenosu 

náhodně vybraní občané hovořili s politiky. Pořad byl vysílán až do podzimu 1965, tehdy 

ho však ÚV KSČ zrušil.  

Jiný rozruch způsobila v roce 1964 reportáž Otty Bednářové „Volba povolání“, jež byla 

vysílána v rámci cyklu Zvědavá kamera. Reportérka kritizovala přijímání dětí do škol 

podle třídního původu. Reportáž okamžitě vzbudila pohoršení stranické organizace okresu 

Ústí nad Orlicí. Ta zaslala na ÚV KSČ prohlášení, ve kterém žádala posílení ideologie 

v Československé televizi. Roku 1965 toto téma začalo projednávat předsednictvo ÚV 

KSČ a dospělo ke stejnému stanovisku jako ústecko-orlická stranická organizace. 



33 
 

Připustilo, že v publicistických pořadech bylo pochybeno. Zároveň zdůraznilo nutnost 

ideologické a politické práce v televizi (Köpplová 2003). 

Dne 31.1. 1964 byl schválen zákon o Československé televizi č.18/1964 Sb. Zákon 

vymezil poslání, úkoly, kompetence televize a její vztah k dalším institucím.  

V roce 1966, konkrétně v měsíci září, došlo k představení barevné televize na 

mezinárodní výstavě v Brně. Přesně o rok později podepsalo Československo smlouvu 

s Francií o spolupráci právě na vývoji barevného televizoru. A tak se od roku 1967 začala 

barevná televize v Československu prosazovat čím dál častěji. 

 

Pražské jaro a následná normalizace 1968 - 1970 

Již začátkem toku 1968 se začaly množit protesty proti zásahu ÚV KSČ do vysílání. 

Veřejnost také požadovala vrácení některých pořadů zpět na obrazovky. Mnohem častěji se 

začaly vysílat diskusní pořady reagující na nejdůležitější události ve společnosti. 

Dne 21. srpna roku 1968 začala Československá televize vysílat již brzy ráno. 

Mimořádné zpravodajství z Měšťanské besedy ve 4:30 informovalo obyvatele 

Československa o příjezdu vojsk Varšavské smlouvy do země. Za čtyři hodiny bylo již 

sovětské vojsko v budově televize. Armádě se podařilo zastavit vysílání také za přispění 

pracovníka televize Karla Kohouta. Pracovníci televize se ale nehodlali vzdát a změnili 

místo vysílání do studia Skaut. Když jim bylo zabráněno vysílání i z tohoto místa, 

informovali veřejnost pomocí vysílače Cukrák a také z Výzkumného ústavu a.s. Popova 

pro sdělovací techniku. Československá televize poté měnila místo působiště ještě jednou 

do budovy v Praze na Petřinách. Toto vysílání skončilo 26. srpna.  

Dalo se očekávat, že represálie po 21. srpnu budou značné. Vedení SSSR 

vyžadovalo odvolání ústředního ředitele Československé televize Jiřího Pelikána. Ostatní 

personál se za svého nadřízeného několikrát postavil, přesto odvolání nedokázal zabránit. 

A tak byl v září Jiří Pelikán vládou zbaven své působnosti. 

Pracovníci televize se také ostře ohradili proti faktu, aby televize stáhla z vysílání 

politickou publicistiku. 

Z vládního nařízení vznikl Úřad pro tisk a informace, který měl usměrňovat a 

kontrolovat činnost tisku, rozhlasu a televize. Ten již v roce 1969 vydal několik požadavků 

pro televizi, tisk a rozhlas. Jedno z nařízení zakazovalo vést kampaně proti politickým 

představitelům, také je zesměšňovat pomocí karikatur či skandalizujících článků.  

Další nařízení přišlo ihned po smrti Jana Palacha. Všechna média měla přinášet o 

případu jen ty informace, které poskytnou stranické a vládní orgány.  



34 
 

Někteří pracovníci televize neuposlechli. V pořadu Slovo ke dni z 22.1.1969 se 

několik publicistů k Palachově smrti a ke stavu současné společnosti vyjádřilo. Tímto 

vystoupením si tak zajistili odchod z televize. A tak 29. ledna začal na základě vládního 

usnesení Federální výbor pro tisk a informace odvolávat zaměstnance televize. Své místo 

musel opustit například Karel Kyncl, Vladimír Škutina či Kamila Moučková.  

Od roku 1969 vysílala Československá televize podle federálního symetrického 

modelu. To znamená, že vzniklo vedení českého okruhu pro studia Praha, Brno a Ostrava a 

zároveň slovenského okruhu pro Bratislavu a Košice. Nad oběma okruhy bylo ještě 

Ústřední ředitelství ČST. Televize fungovala jako příspěvková organizace. Příspěvek 

dostávala ze státního rozpočtu.  

Jako v dalších oblastech života občanů Československa, probíhala i v médiích po 

srpnu 1968 normalizace. Do programu Československé televize se zařadilo několik pořadů 

natočených podle stranických požadavků. Takový byl například publicistický pořad A léta 

běží, vážení. Ten diskreditoval svědka okolností smrti Jana Masaryka. Dalšími pořady byly 

dokumenty Vlastenci bez masky o srpnu 1969 z pohledu vedení KSČ a Československo – 

rok zkoušek, natočený sovětským štábem.  

Na závěr roku 1969 se uskutečnila ideově tvůrčí konference ČST. Ta stanovila 

hlavní politické úkoly televize a také rozhodla o změnách na vysokých místech ve vedení. 

Protože bylo donuceno odejít z Československé televize několik zaměstnanců, 

potýkala se televize nyní na počátku roku 1970 s nedostatkem pracovních sil. Byl proto 

vypsán konkurz na nové zaměstnance. Vybraní uchazeči museli projít nejen odborným, ale 

i politickým školením. Nové pracovní síly přicházely i v roce 1971. Na vše dohlížel nově 

založený kádrový a personální útvar Československé televize Praha a jednotlivých studií. 

Kádrové změny pokračovaly i v roce 1972. A i v dalších letech se 

uskutečňovalo prověřování vlastních pracovníků přímo Československou televizí. 

Hodnocení pracovníků docházelo například v oblastech jejich politické angažovanosti, 

studiu marxismu-leninismu nebo iniciativě při plnění závěrů sjezdů ÚV KSČ. 

 

Období let 1977 - 1988 

Jiné politické boje, do kterých byla zatažena i Československá televize, začaly 

v roce 1977.  Dne 13. ledna začala vysílat kampaň proti těm, kteří podepsali Prohlášení 

Charty 77. Signatáři Charty 77 byli v kampani nazýváni zrádci a služebníky imperialismu. 

Ve zpravodajství Televizních novin, vysílaných ČST, byly uveřejňovány protestní rezoluce 

stranických organizací.  



35 
 

Na obrazovce se během měsíce ledna objevilo ještě několik pořadů namířených 

proti chartistům. Jedním z nich byla i odvysílaná výpověď bývalého ředitele Městských 

divadel pražských Oty Ornesta. Celé prohlášení, ve kterém lituje svého postoje z roku 

1968 a zříká se Charty 77, bylo zinscenováno Státní bezpečnosti. Ota Ornest k němu byl 

fakticky donucen. 

Pořadem, který měl očernit jinou postavu Charty 77, byla desetiminutová reportáž Kdo je 

Václav Havel. Podobná reportáž byla natočena i o spisovateli Pavlu Kohoutovi. 

V Československé televizi byl také vysílán publicistický pořad s názvem Vysoká 

hra. Ten měl ukazovat práci západních špionážních centrál a dalších lidí, kteří se pokoušeli 

rozvrátit socialismus v ČSSR. 

V dalších letech se situace podstatně uklidnila a Československá televize začala 

vysílat pořady a filmy, známé i v dnešní době, z nichž se řada dočkala uznání a ocenění i 

v zahraničí jako například film Zlatí úhoři či Jak dostat tatínka do polepšovny. 

V prosinci 1979 byl vysílán první pořad upravený i pro sluchově postižené občany. 

Další novinkou bylo pokusné vysílání teletextu v roce 1982.  

Roku 1983 slavila Československá televize 30. výročí působení. Z tohoto důvodu 

se 2. května sešlo slavnostní shromáždění v Paláci kultury v Praze. Mezi pozvanými byla 

celá řada členů ÚV KSČ a vlády. Prezident ČSSR Gustáv Husák propůjčil několika 

zaměstnancům Československé televize Řád práce, vyznamenání Za zásluhy a výstavbu 

nebo vyznamenání Za vynikající práci (Köpplová 2003). 

Dne 11. června 1985 vznikl na základě vyhlášky Federálního ministerstva spojů 

Rozhlasový a televizní řád. V řádu byly definovány pojmy televizní a rozhlasový vysílač a 

udána práva a povinnosti vlastníků těchto přijímačů. 

Ještě v roce 1988 mělo ÚV KSČ s Československou televizí své plány, jak díky ní 

prosadit své stranické zájmy. Vydalo proto zprávu „Stav a další záměry realizace 

programu XVII. sjezdu KSČ v působení Čs. televize“ Československá televize vysílala 

cykly stranického vzdělání a další pořady informující o stranických orgánech . Ve 

zprávách chtělo vedení ÚV KSČ dále prosazovat hlavně zprávy ze zemí RVHP. Jiným 

druhem pořadů byly seriály. V tomto odvětví si prosadila komunistická strana natočení 

seriálu Gottwald nebo Rodáci. 

 

 

 

 



36 
 

Revoluce a porevoluční období 1989 - 1992 

Jeden z posledních pořadů zaměřených proti rozvracečům socialismu byl vysílán 

v září 1989 pod názvem Říkají si nezávislí. Ten odsuzoval protirežimní demonstrace 

konané v roce 1988 a lednu 1989.  

Poté již následoval listopad 1989 a rozklad režimu. Dne 21.listopadu se 

zaměstnanci Československé televize shromáždili v garážích přenosové techniky na 

Kavčích horách. Od tohoto dne se tzv. „garáže“ začaly uskutečňovat pravidelně v počtu i 

téměř dvou tisíc lidí. Ve svém prohlášení požadovali pracovníci ČST odstoupení ÚV KSČ 

a v lády ČSSR,  také potrestání viníků zásahu proti demonstrantům na Národní třídě. 

Přihlásili se k programu Občanského fóra. Mezi další požadavky patřila možnost vysílat 

pravdivé a úplné zpravodajství o právě nastalé situaci a také možnost zveřejnit petice a 

protesty proti režimu.  Zástupcům zaměstnanců Československé televize se podařilo 

prosadit vysílání 6 přímých vstupů z Václavského náměstí. Další čtyři přenosy byly 

cenzurovány.  

Pracovníky televize podpořilo i shromáždění několika set studentů přímo na 

Kavčích horách.  

Komunistická strana si toto nemohla nechat líbit, a proto byl v noci ze středy na 

čtvrtek 23. listopadu celý objekt Československé televize kontrolován pohotovostním 

plukem Sboru národní bezpečnosti. Zaměstnanci televize se tímto krokem nedali zastrašit a 

po vystavení ultimáta byl pluk nucen Kavčí hory opustit. 

Den poté, 24. listopadu, vysílala televize záběry studentů z brutálního zásahu 

z Národní třídy. 

Další přímý přenos, který vedení ČST pod nátlakem povolilo, byl z Letenské pláně 

25. listopadu.  

Ještě v prosinci 1989 měli zaměstnanci Československé televize pocit, že televize 

neinformuje o přesném dění v ČSSR a požadovali odstoupení pracovníků redakce 

Televizních novin. Také pak zrušení celozávodního výboru KSČ, základní organizace KSČ 

a Lidových milic v ČST Praha. 

Ústřední ředitel ČST, Miroslav Pavel, se snažil situaci řešit. Avšak nevybral zcela 

vhodný způsob. Podle jeho Rozhodnutí č.26/1989 se stala televize státním sdělovacím 

prostředkem místo veřejným médiem. Na rozhodování by se podílel člen Československé 

strany socialistické jako programový náměstek a také Politická programová rada, složená 

ze zástupců politických stran, tedy včetně KSČ. Odborová organizace ani Stávkový výbor 

s jeho návrhem nesouhlasily (Köpplová 2003). 



37 
 

Dne 18.12. 1989 vznikla Nová odborová organizace. Ta byla v lednu následujícího 

roku přejmenována na Nezávislou odborovou organizaci. 

I v roce 1990 pokračovalo vypořádání se s minulostí a napravování nepravostí 

páchaných komunistickým režimem.  

Nejdříve byla ustavena rehabilitační komise ČST. Komise měla osm členů a 

zabývala se posuzováním jednotlivých případů zaměstnanců, kteří byli nějakým způsobem 

politicky postiženi v době totality. Tomuto speciálnímu orgánu se podařilo za rok 

projednat 207 případů. Z tohoto počtu odškodnila 156 zaměstnanců. 

Dalším krokem bylo zrušení kádrového a personálního úseku ČST. 

14.5.1990 se odehrály změny tentokrát v oblasti vysílacích programů. Vznikl třetí 

vysílací program OK3. Poté došlo k přejmenování prvního televizního programu na F1 a 

druhého na český program ČTV a na S1 na Slovensku. 

V roce 1991 vznikla Slovenská televízia na základě usnesení zákona Slovenské 

národné rady č.136/91. Vyčlenila se tak z Československé televize. Slováci měli na starost 

p rávě p rogram S1  a část p rogramu p ro F1 . Bylo jasné, že česká strana musí začít podle 

federalistického modelu chystat zákon o České televizi.  

Dne 30.11. 1991 vydalo Federální shromáždění ČSFR zákon s číslem 468/1991 Sb. 

Ten povoloval vysílání jak veřejnoprávních médií, tak i médií soukromých, tedy tzv. 

duálního systému. 

Jako reakce na vytvoření Slovenské televízie začala k datu 1.1.1992 vysílat Česká 

televize. O jejím působení rozhodla již 7.11.1991 Česká národní rada zákonem č. 483/1991 

Sb. Jako prozatímní ředitel byl zvolen Ivo Mathé. Také byla ustanovena devítičlenná Rada 

ČT. Rada schválila 15.4.1992 Statut České televize.  Do kompetencí České televize patřil 

vysílací program ČTV a OK3, přispívala též do federálního okruhu F1. 

Důležité bylo, že Česká televize byla stanovena jako na státu nezávislá instituce, 

jejíž financování či struktura odpovídaly demokratickým standardům. 

 

Období České republiky 

S rozpadem federálního systému v Československu se měnil i vývoj vysílání. 

Zanikla Československá televize. Jejím právním nástupcem byla od 1.1.1993 Česká 

televize. Česká televize začala vysílat na třech vysílacích programech. Ty dostaly svoje 

názvy. Hlavní program ČT1 byl vysílán na dosavadním kanálu ČTV, okruh F1 změnil 

název na ČT2, poslední program OK3 pak na ČT3.  

Od 1. ledna 1993 byla Česká televize členem prestižní Evropské vysílací unie.  



38 
 

V roce vzniku samostatné České republiky se začaly utvářet i další konkurenční 

televize. 

První televizí byla soukromá komerční televize Premiéra TV společnosti FTV 

Premiéra. Licenci této televizi udělila Rada pro rozhlasové vysílání již v listopadu 1992. 

Vysílat začala 20.5.1993 v Praze, měla však pouze regionální dosah pro oblast Prahy a 

středních Čech. Proto na poli vysílání zůstala na prvním místě stále Česká televize.  

Mnohem úspěšnější byla až TV Nova. Licenci na tuto první celoplošnou komerční 

televizi vlastnila společnost CET 21. Generálním ředitelem této organizace se stal Vladimír 

Železný. Její první vysílání připadlo na 4. února 1994. TV Nova začala přerušovat program 

reklamou. To však neodpovídalo české zákonné normě. Proto Rada ČR pro rozhlasové a 

televizní vysílání v tomto případě poupravila zákon. Všechny komerční televize tak mohou 

pořady přerušovat reklamou. 

Televize Nova plnila přesně úlohu komerční televize, přinesla změnu a oživení 

pomocí amerických seriálů a filmů, někdy i skandalizujícího zpravodajství. Během prvních 

čtyř měsíců se dočkala TV Nova mnohem větší sledovanosti než všechny programy České 

televize dohromady (Pittermann 2002). 

V roce 1994 začal vysílat také u nás první pravidelný satelitní kanál Kabel Plus 

Film. A začala přibývat i první regionální vysílání díky přidělení licence Jiřímu Svobodovi 

z Pelhřimova, společnosti Kabel Plus Střední Morava nebo RTT Média Přerov. 

Následovaly další společnosti v různých lokalitách po celé zemi. 

Poté se v České republice objevil i nejúspěšnější americký placený program Home 

Box Office (HBO).  

Dne 8.12.1994 byl přijat zákon o rozhlasových a televizních poplatcích č. 252/1994 

Sb. Zákon stanovil výši poplatků a také sankce za neplacení poplatků nebo nepřihlášení 

televizního přijímače.  

Zatímco se stanice Nova těšila z přízně diváků, Premiéra TV čelila v lednu 1995 

ztrátám ve výši více jak sto milionů korun. Její sledovanost se pohybovala do 5%. Také 

proto nebyla televize zajímavá pro zadavatele reklam. Její další budoucnost závisela na 

financování Investiční a poštovní banky. 

Dnem 1. dubna 1995 nabyl platnost zákon č. 40/1995 Sb. Zákon pojednával o 

regulaci reklamy. Bylo třeba právě s rozvojem komerčních televizí ujasnit vztah reklamy 

k dětem či jak pojmout reklamy na alkohol, tabák, léčiva nebo zbraně. 

Další zákon o rozhlasovém a televizním vysílání s číslem 301/1995 Sb. přijala 

Poslanecká sněmovna 8.12.1995. Novelizovala tak ten starší z roku 1991. Zákon byl více 



39 
 

liberálnější a omezil pravomoci Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Česká 

televize tímto zákonem trvale získala druhý okruh ČT2. Oba programy České televize se 

odlišovaly. Program ČT1 plnil úkol veřejné služby, ale také vysílal zajímavé pořady, které 

byly pro diváky hlavně atraktivní. Na kanálu ČT2 se objevují náročnější programy, určené 

například pro specifické skupiny diváků (Pittermann 2002). 

To, jak jsou jednotlivé pořady úspěšné či ne, bylo možné měřit od roku 1996, kdy 

Sdružení komunikačních a mediálních organizací, zastupující Českou televizi, TV Nova a 

Premiéra TV, podepsalo smlouvu se společností Taylor Nelson AGB Media Facts. 

Sledovanost pořadů v ČR byla od té doby měřena elektronicky pomocí tzv. peoplemetrů 

(Köpplová 2003). 

Od roku 1996 se začaly objevovat problémy s vysíláním TV Nova a jejím ředitelem 

Vladimírem Železným. Dne 30.11.1996 odvysílala televize Nova ve svém zpravodajství 

záběry prezidenta ČR Václava Havla před operací plic. Reportéři natočili tyto záběry 

z okna protějšího bytu. V této souvislosti se Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání 

zmínila o neetickém vysílání některých mediálních prostředků. V lednu 1997 opět Rada 

ČR pro rozhlasové a televizní vysílání vyjádřila znepokojení o porušování objektivity a 

využívání zpravodajských pořadů k cíleným dezinformacím v mediální sféře. TV Nova 

měla také propagovat své obchodní zájmy ve sporech. Rada proto v tomto případě 

uvažovala o odejmutí licence této televize. Také generální ředitel České televize Ivo Mathé 

si stěžoval Radě ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Podle něho TV Nova v pořadu 

Volejte řediteli uveřejňovala schválně zkreslené informace o činnosti České televize. Rada 

však nebyla schopna podle právního řádu s touto věcí cokoliv dělat. Jiný skandál způsobila 

kontroverzní reportáž Josefa Klímy z pořadu Na vlastní oči také vysílaná stanicí TV Nova. 

Po této reportáži se rozšířila vlna Romů, kteří odcházeli do Kanady a dalších zahraničních 

zemí. 

Začaly se též šířit zprávy, že se generální ředitel TV Nova Vladimír Železný chce 

stát majoritním vlastníkem společnosti CET 21, s.r.o. 

Další novelu zákona o rozhlasovém a televizním vysílání schválil Parlament České 

republiky 12.6.1997. Zákon č. 135/1997 zvýšil počet členů Rady ČR pro rozhlasové a 

televizní vysílání z devíti na třináct. Koncesionářský poplatek již dosáhl výše 75 korun 

měsíčně.  

 

Dne 3.12.1997 opět rozhodovala Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysíláni.  

 



40 
 

„Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání přijala stanovisko ke kontrole zneužívání 

politického vlivu médií, v němž vyjádřila znepokojení nad politickým vlivem dominantní 

celoplošné TV Nova, poukázala na nebezpečí zneužití takového vlivu a konstatovala, že do 

přijetí nových mediálních zákonů nemá předpoklady k řešení stížností na nepravdivé 

informace ve vysílání. Rada stanovisko přijala, po shlédnutí reportáže o údajném 

alkoholismu Miloše Zemana a zprávy o údajné vile Václava Klause ve Švýcarsku, které 

v předchozích dnech TV Nova vysílala na prvním místě ve své hlavní zpravodajské relaci 

Televizní noviny. K případu jako takovým se Rada s ohledem na možná rozhodnutí soudu 

nevyjádřila.“ 6

 

 

Celá situace pak vyvrcholila 1.7.1998, kdy se Rada ČR pro rozhlasové a televizní 

vysílání pokusila odejmout licenci pro vysílání společnosti CET 21. Proti společnosti bylo 

zahájeno správní řízení. Důvodem tohoto postihu bylo podle Rady neustálé porušování 

zákona o rozhlasovém a televizním vysílání v pořadu TV Nova Volejte řediteli. Řízení 

bylo však později přerušeno. 

V dubnu 1998 změnila generálního ředitele Česká televize. Na místo Iva Mathé 

nastoupil Jakub Puchalský. 

V měsíci dubnu 1999 byl odvolán z funkce generálního ředitele a jednatele stanice 

TV Nova Vladimír Železný. Rozhodla tak valná hromada České nezávislé televizní 

společnosti, servisní organizace starající se o vysílání TV Nova. Jako důvod uvedla jednání 

proti zájmům ČNTS a překročení pravomocí. Vladimír Železný zareagoval na vzniklou 

situaci rychle a již v srpnu 1999 společnost CET 21, držitelka licence k vysílání TV Nova, 

přestala spolupracovat s organizací ČNTS. Vladimír Železný odůvodnil tento krok 

nepředáním ČNTS denního vysílacího plánu. Televize Nova začala vysílat z vypůjčených 

prostor s novou servisní společností Českou produkční 2000.  

Dne 15.12.1999 odstoupil Jakub Puchalský z funkce generálního ředitele České 

televize z důvodu nedostatečné podpory Rady ČT, a tak v lednu 2000 volila Rada ČT 

nového generálního ředitele. Ve volbě zvítězil Dušan Chmelíček. Nový generální ředitel 

po svém nástupu jmenoval v dubnu ředitelem zpravodajství Jiřího Hodače. Ten po čtyřech 

měsících chtěl ze své funkce odstoupit. Prý proto, že vedení ČT se nechává ovlivňovat 

osobami, které do řízení televize nemají právo zasahovat. 
                                                 
6 KÖPPLOVÁ, B. a kol. Dějiny českých médiích v datech: Rozhlas, televize, mediální právo.1.vyd. Praha: 

Karolinum, 2003. s.313. ISBN 80-246-0632-1 

 



41 
 

V listopadu 2000 vláda schválila novelu zákona o rozhlasovém televizním vysílání, 

sladila tak jeho znění s požadavky vydanými Evropskou unií.  

Ani rok nevydržel Dušan Chmelíček ve své funkci generálního ředitele České 

televize. Na základě rozhodnutí Rady ČT, že Chmelíček nedodržuje projekt, kvůli kterému 

byl zvolen, ho Rada ČT 12. prosince 2000 odvolala. Dne 20.12. 2000 byl jako nový ředitel 

ustaven Jiří Hodač. Tím se v České televizi spustil maratón nedorozumění a protestů. 

Ačkoliv Krizový výbor zaměstnanců ČT doporučil Jiřímu Hodačovi, aby se funkce 

neujímal, Hodač se stal i přes protesty zaměstnanců novým generálním ředitelem.  

Protesty proti Jiřímu Hodačovi pokračovali nadále. Vznikla iniciativa „ČT- věc 

veřejná“ nebo petice „2000 slov v roce 2000“, pod kterou se podepisovalo stále více lidí.  

Jiří Hodač začal přerušovat vysílání ČT a začal ho nahrazovat černobílými nápisy o 

tom, že se v budově ČT zdržují neoprávněné osoby a program, který by byl vysílán by 

nebyl autorizovaný.  

28.12.2000 po rozhodnutí Rady ČR pro rozhlasové a televizní vysílání musela 

Česká televize obnovit vysílání. Zpravodajství bylo rozděleno na dvě skupiny, každá 

vysílala své vlastní zprávy. 

Na Nový rok, 1.1.2001, přešlo více jak dva tisíce zaměstnanců České televize do 

stávky.  

Kvůli situaci v České televizi zasedal mimořádně i Parlament ČR dne 5. ledna 2001. 

Na nastalé situaci však nemohl nic změnit. Poslanci se vyjádřili, že Česká televize neplní 

své povinnosti dané zákonem a mohli jen odsouhlasit, že zvolení Jiřího Hodače do funkce 

bylo legální.  

Dne 11.1.2001 rezignoval Jiří Hodač ze své funkce. Jeho nástupkyní se dočasně 

stala Věra Velterová. O den později byla schválena novela zákona o ČT a odvolána Rada 

ČT Poslaneckou sněmovnou. Poslanci za dobu nefungování Rady ČT rozhodovali jejím 

jménem. Proto 9.2.2001 zvolili generálním ředitelem ČT Jiřího Balvína. Poté Nezávislá 

odborová organizace odvolala probíhající stávku zaměstnanců ČT (Köpplová 2003). 

V květnu 2001 zvolili poslanci novou Radu ČT. Ta měla 15 stálých členů. Rada 

31.10.2001 zvolila legitimním generálním ředitelem Jiřího Balvína. Tak byly problémy 

v České televizi po dlouhé době ukončeny. Pozitivní stránkou krize bylo demokratické 

vyřešení problémů a také ten fakt, že se občané dokázali postavit proti politickému 

zasahování do činnosti ČT. Avšak během krize také výrazně poklesla prestiž České 

televize.  

 



42 
 

3 Jak a nakolik média ovlivňují procesy politického rozhodování 

 

3.1 Média a politika v období komunistické totality 

Jak je vidět z předešlého shrnutí vývoje médií v historii Československa a později i 

České republiky, média a politika se neustále prolínají a je takřka nemožné, aby se 

vzájemně neovlivňovaly.  

Jejich vliv je zřejmý oběma směry, ať média působí na politickou sféru či naopak 

političtí činitelé ovlivňují média. 

Pokud bych chtěla popsat toto ovlivňování v demokratické společnosti, nebylo by 

zřejmě na škodu popsat nejprve situaci za období komunistické diktatury. Měla v této době 

média vůbec šanci nějakým způsobem zasáhnout a ovlivnit situaci té doby? Měnilo se snad 

nějak chování komunistických politiků v závislosti na sdělovacích prostředcích? 

Je jasné, že komunistický režim držel veškerá média té doby pod svojí kontrolou. 

K tomu mu pomáhal jeden z nejmocnějších nástrojů – cenzura. Cenzura se ovšem 

nevyskytovala jen v oblasti novin, rozhlasu a televize. Komunisté ji přenesli na všechny 

oblasti společenského života. Cenzura byla nutná k ovlivňování obyvatelstva a vůbec 

k udržení totalitního systému. Bez ní hrozilo nebezpečí, že si obyvatelé uvědomí možnost 

lepšího života, absurditu systému ve státě a začnou se bouřit. Cenzura bránila tomu, aby 

byla prolomena stranická neomylnost, která zaručovala komunistům neodmyslitelnou 

vedoucí úlohu ve státě. 

Vše se tak muselo podřizovat komunistickému vedení. Výjimkou nebyla ani média. 

Režimu nepohodlní novináři byli zbaveni svých funkcí. Do sdělovacích prostředků také 

nastoupili cenzurní redaktoři, kteří dohlíželi na dodržování politiky KSČ. Zveřejnění zpráv 

bylo pozastaveno v případě porušení státního tajemství nebo ohrožení politické linie 

komunistické strany.  

Zprávy namířené proti režimu se do sdělovacích prostředků nedostali. Avšak 

zajímavé je, že hlavně v novinách byly cenzurovány i tiskové chyby. Ty komunisté 

považovali za úmyslné provokace „reakčních novinářů“. Mezi závady patřilo také 

zalomení titulů na stránkách novin, ve kterých viděli cenzoři v případě opravdové fantazie 

záměrné útoky nebo zesměšňování komunistické politiky. Objevily se i mnohdy banální 

zásahy cenzury, které v dnešní době spíše vyvolávají úsměv nad tím, v čem dokázali 

cenzurní redaktoři vidět napadení režimu této doby.  

Jako příklad lze uvést reportáž Československého rozhlasu týkající se Štafety míru 

a přátelství. V reportáži byla detailně popsána cesta přes Slapskou přehradu. Bylo tak 



43 
 

porušeno státní tajemství. Cenzor jako vysvětlení uvedl, že si nepřítel z těchto údajů mohl 

vypočítat kapacitu přehrady a zneužít těchto údajů. 

Další těžko pochopitelný zásah v Československém rozhlase proběhl v relaci o V. I. 

Leninovi. Součástí popisu Lenina bylo i spojení o tom, že lstivým okem pozoruje ostatní. 

Redaktoři poté museli vyškrtnout slovo lstivé, neboť šlo prý o urážku (Kaplan, Tomášek, 

1994). 

Dopad cenzury se odrážel v práci a myšlení novinářů. Ti se museli soustředit na to, 

zda bude jejich práce přijatelná pro komunistické vedení. Dá se tedy říci, že nepsali v 

zájmu čtenáře, ale v zájmu politických orgánů. 

Komunistické vedení mělo pod dohledem veškeré informace. Na veřejnost pak 

uvolňovalo jen ty, které se hodily k udržení mocenského monopolu.  

 

„Informační systém má dvě stránky: jednak seznamuje politická místa s veřejným 

míněním, jednak poskytuje veřejnosti informace o událostech doma i v zahraničí a 

spoluvytváří veřejné mínění. V komunistické režimu neexistoval volný tok informací ani 

shora dolů, ani směrem opačným.“7

 

 

Docházelo tak k zkreslování informací nebo dokonce k záměrnému podávání 

nepravdivých zpráv. Obyvatelé byli nedostatečně informováni. Navíc jen z jednoho úhlu 

pohledu. Tato situace vedla k faktu, že společnost přestávala mít zájem o nové informace 

nebo nové zprávy sháněla v jiných, často zakázaných zdrojích. 

Ze studovaného materiálu se mi nepodařilo získat důkaz, že by snad některé 

médium mohlo mít vliv na politiky a ti se pak snažili přizpůsobit veřejnému mínění. I 

v tomto případě se objevila neomylnost komunistických vůdců, jejichž pravda byla vždy ta 

správná. V tomto případě se lze opřít i o jeden znak totalitních režimů a to ten, že totalitní 

vůdce nemusí nikoho přesvědčovat, totalitní vůdce potřebuje jen absolutní poslušnost 

společnosti (Fidelius 2002). 

Lze tedy říci, že v období socialistického režimu v Československu nemohla média 

nikterak výrazně ovlivnit politické dění. Výjimky, kdy byla komunistická politika 

kritizována, lze najít ještě před únorem 1948 a v období pražského jara v roce 1968. 

V prvním případě byla však veškerá kritika zastavena únorovým pučem, zastavením 

fungování některých hromadných sdělovacích prostředků, stíháním novinářům 

                                                 
7 KAPLAN, K. – TOMÁŠEK, D. O cenzuře v Československu v letech 1945-1956. Praha: Ústav pro 
soudobé dějiny AV ČR, 1994. s.50 ISBN: 80-85270-38-2 s. 50. 



44 
 

vystupujícím proti režimu a zavedením cenzury. Tato situace se obdobně opakovala v roce 

1968.  

Naštěstí v československých dějinách přišel listopad 1989. V tomto období sehrála 

média významnou roli a dá se říci, že bez nich by převrat nebyl možný.  

 

3.2 Média a politika v demokratické společnosti 

V demokratické společnosti je vztah médií a politiků naprosto odlišný. Média zde 

mají dvě hlavní úlohy. Tou první je zajistit informovanost všech občanů ve státě. Druhá 

role se týká kontroly politického aparátu. Média musí dohlížet na to, aby plnil zcela svou 

funkci a jestliže se tomu tak neděje, informovat širokou veřejnost. Pokud by snad chtěla 

vláda ovlivňovat složení informací, je jejich povinností zasáhnout. Tato role je někdy 

nazývána rolí „hlídacího psa“ (watchdog). 

 

V současné době jsou média mnohokrát jediným zdrojem našich poznatků o 

politice. A protože i sdělovací prostředky musí být ekonomicky úspěšné, upravují si zprávy 

z politiky tak, aby přitáhly pozornost co největšího počtu čtenářů. Kdyby média 

zobrazovala politiku takovou jaká je, například jenom otištěním stanov politických stran, 

jejich existence  by netrvala příliš dlouho. 

Proto dochází v mediální sféře k zpracováváním témat podle tzv. mediální logiky. 

Ta by se dala popsat několika znaky: 

 

1) personalizace politiky: vzrůstá význam osobností, kterým se dává ve vyobrazení 

politiky přednost před důležitými tématy  

 

2) dramatizace, konfliktnost: politika je vyobrazena dramaticky, média vyhledávají 

zvraty či nečekaná odhalení 

 

3) depolitizace: ubývá diskusí „tváří v tvář“, dává se přednost zábavné formě, která nikdy 

nemůže přesně vystihnout řešený problém 

 

Politika je tak celkově trivializována. Dochází zde k tzv. infotainmentu. Tento jev lze 

popsat jako upřednostňování zábavy před kvalitními informacemi (Jirák, Köpplová 2007). 



45 
 

Dalším znakem mediální produkce je nastolování témat (agenda-setting). Nastolování 

témat se projevuje tak, že široká veřejnost, ale i politici mají sklon považovat za důležitá 

témata přesně ta, která jako důležitá vyobrazují média. 

 

Pokud chce být politik úspěšný a chce získat podporu při volbách, je zcela nezbytné, 

aby se pravidelně objevoval v médiích. V tomto případě se pak musí přizpůsobit všem 

výše uvedeným znakům. 

Politické strany ve svém středu potřebují výraznou osobnost, která bude pro 

novináře mediálně atraktivní. Ti politici, kteří jsou v médiích zobrazováni nejčastěji a jsou 

tedy nejznámější, se pak objevují na předních místech na volebních kandidátkách. 

Politici vystupují v různých televizních talk-show, které s politikou nemají vůbec nic 

společného, jen aby se zviditelnili a utvořili si svůj obraz sympatického, zábavného 

politika, který se ničím neliší od ostatních lidí.   

I ostatní politické debaty musí být divácky atraktivní. V poslední době snad nejde 

ani o to, aby se zástupci dvou soupeřících stran dohodli, vymysleli nějaké rozumné řešení, 

došli ke kompromisu, ale jde zde hlavně o konflikt, který vyústí ve střet dvou protivníků. 

Politika se zjednodušuje, aby oslovila co nejširší publikum. Média se zaměřují na 

atraktivní stránky aktuálně řešeného politického problému. Věnují se emocím a zábavným 

okolnostem, ale nenahlížejí do jeho vnitřní podstaty (Koubek 2006). 

Politika tak sama sebe zobrazuje pro média nejpřijatelnějším způsobem. Dává 

přednost přitažlivé formě. Mediální poradci politiků upravují sdělení ze zasedání a schůzí 

tak, aby byla zajímavá a nebylo je třeba dále nijak výrazně upravovat. Politici svá 

prohlášení pro média formulují způsobem, který opět musí zaujmout. Za úspěch se počítá, 

pokud se některý výrok z projevu politické osobnosti dostane přímo jako titulek.  

Výše uvedené znaky mají vliv na zjednodušení, až banalizaci zobrazení politiky. 

Toto zobrazení způsobuje nedůvěryhodnost politiky a politiků. A později vede i 

k špatnému mínění voličů a všeobecnému názoru, že politici jsou úplatní podvodníci 

(Koubek 2006). 

 

Z výše uvedených faktů by se dalo usoudit, že vliv médií na politiky má jen 

negativní účinky. Dle mého názoru jde v tomto případě o vývoj doby spojený s globalizací 

a vzrůstajícím konzumem společnosti, který se projevuje i v dalších případech 

společenského života. Média jsou v každém případě nutná k ovlivňování a kontrole 

politické sféry. Bez nich by pak vedoucí osobnosti státu mohli libovolně zasahovat do věcí, 



46 
 

aniž by o tom ostatní občané věděli a měli možnost situaci změnit. A sám politik se podle 

mého názoru raději podřídí médiím a veřejnému mínění, než aby riskoval nepřízeň voličů. 

V tomto případě vidím pozitivní stránku věci. 

 

Pro úplné shrnutí nelze zapomenout na to, že i politika má vliv na média. Politické 

osobnosti sice sdělovací prostředky nevlastní, moc nad nimi však mají. Tato moc se 

stupňuje před volbami. Praktikují se různé výhružky typu ztráty licence, či postu ředitele 

nebo redaktora. Dochází i ke snaze si u příslušného novináře získat přízeň zvaním na 

večeři a podobně (Koubek 2006). 

Dalším způsobem jak ovlivnit média jsou zákony. Jde tak například pohrozit 

zvýšením koncesionářských poplatků. V současné době se diskutovalo o tzv. „náhubkovém 

zákoně“, zda a v jaké míře ovlivňuje nezávislou práci novináře a možnost pravdivě a 

hlavně uceleně informovat veřejnost. 

 

3.3 Dotazník: Jak vnímá česká veřejnost politické dění a politiky díky médiím 

V souvislosti s tímto tématem a fakty mě zajímalo, jak na celou problematiku médií 

a politiky nahlíží veřejnost. Rozhodla jsem se proto vytvořit dotazník s názvem „Jak vnímá 

česká veřejnost politické dění a politiky díky médiím“. 

Dotazník se skládal ze 13 otázek. (viz příloha) Vyplnilo ho 100 respondentů, mužů 

(32 respondentů) i žen (68 respondentů). Respondenti byli poskládáni i z hlediska různého 

dosaženého vzdělání, od základního školního vzdělání až po vysokoškolské. Dle věku jsem 

dotazované rozdělila na tři skupiny: od 18 do 30 let věku (34 respondentů), od 31 do 50 let 

věku (42 respondentů), 51 let a více (24 respondentů). 

Jelikož je můj výzkum založený na dotazníkové metodě, pozorování záleží na 

odpovědích respondentů. Každý dotazník, ačkoliv je anonymní a velice objektivní, může 

být zkreslen právě dotazovanými osobami. Ty mohou odpovědi záměrně upravit, například 

pokud nechtějí přiznat jednotlivá fakta. Může záležet také na situaci, při které je dotazník 

vyplňován nebo náladě respondenta. Proto budu v této části pracovat převážně 

s domněnkami.   

 

V další části této práce se tak pokusím o analýzu získaných informací.  

Již v prvních dvou otázkách vyšly najevo informace, které se daly předpokládat a 

které souvisí s vývojem médií a společnosti v posledních letech.  



47 
 

Více jak 90 % dotazovaných sleduje aktuality v médiích minimálně jednou denně. 

Tento jev souvisí se snadnější dostupností informací. Také se tak ukazuje zájem o nové 

informace, které se mohou měnit i několikrát denně. 

Druhá otázka se zaměřovala na nejvyužívanější druh médií. Zde se ukázalo, že 

jasnou převahu má televize. Tuto možnost zvolilo 53 % dotazovaných. Jako druhé 

nejoblíbenější médium respondenti zvolili internet, což ukazuje na jeho postupné rozšíření 

v současné moderní době i mezi nejstarší skupinou, starší 51 let. Nejméně respondentů 

uvedlo možnost sledování tisku a rozhlasu. Je jasné, že čtenáře tisku přebírá televizní 

vysílání, které je součástí dnešní konzumní společnosti. Dalším důvodem by mohla být 

špatná finanční situace na to, aby si čtenář mohl každý den kupovat alespoň jedny noviny. 

Možnost rozhlasu uvedli hlavně zástupci nejstarší skupiny. Zde by mohlo jít o zvyk z let, 

kdy ještě televize a internet nebyly vůbec nebo byly špatně dostupné. 

 

Ve třetí otázce jsem se ptala, zda dotazovaní věří médiím. Nikdo z nich však 

nezaškrtl možnost, že médiím věří zcela stoprocentně. Největší počet 81 % dostala 

možnost spíše ano. To dokazuje, že veřejnost přijímá témata, která média stanovují, ale 

dokáže nad nimi přemýšlet, analyzovat je a vybírat si informace, které přijme za své. Jeden 

ze sta dotazovaných se pak vyjádřil, že médiím určitě nedůvěřuje. 

 

V dalších dvou otázkách jsem se zaměřila na výskyt zpráv z politiky v hromadných 

sdělovacích prostředcích. V tomto případě se zřejmě projevilo znechucení lidí nad 

politikou, kdy 45 % dotazovaných vyjádřilo možnost, že politiku spíše nesledují. Mezi 

těmito 45 lidmi bylo nejvíce dotazovaných z první, nejmladší věkové skupiny do třiceti let. 

To by ukazovalo na nezájem mladých lidí o politiku. I když na tomto jevu by měly zřejmě 

zásluhy i starší generace, tedy rodiče těchto mladých lidí. Kdyby totiž politice věnovali 

pozornost nebo jí jen nekritizovali, přejímali by děti tento zájem od nich. Stejnou úlohu 

jako rodičům bych pak přisoudila škole, která by měla vychovávat děti k demokratickému 

smýšlení, aktivnímu přístupu k dění kolem sebe, rovněž tak se věnovat mediální výchově. 

Další, zcela jinou možností nezájmu obyvatel republiky o politiku bych pak spatřovala 

v minulé době a komunistickém režimu. Tehdy lidé neměli šanci zasahovat do politiky a 

často bylo lépe se v případě odlišného názoru třeba i s malou demokratickou myšlenkou 

nikterak veřejně neprosazovat.  Ze sta dotazovaných pak 21% lidí věnuje velkou pozornost 

zprávám z politiky. 



48 
 

Pátá otázka zněla, zda by se v médiích mělo objevit více zpráv z politiky. V tomto 

případě 69% dotazovaných zvolilo možnost ne. I v tomto případě jde zřejmě také o nechuť 

a nezájem o politiku, vyvolanou schopností politiků způsobovat skandály než řešit důležité 

problémy. Pouze 12% by mělo zájem o více informací z politické sféry. 

 

Další otázky z mého dotazníku překvapivě ukázaly, že velká část lidí dává stále 

přednost seriozním médiím (43%) před médii bulvárními (9%). Poté ještě 38% 

dotazovaných sleduje oba typy. V této otázce by se dal očekávat naprosto odlišný výsledek. 

V dnešní moderní době založené na konzumu nasvědčuje vše tomu, že lidé budou dávat 

přednost senzacechtivým hromadným prostředkům. Dotazník nevyvrací fakt, že by 

respondenti bulvární tisk nečetli. Avšak většina z nich dále porovnává informace z těchto 

médií ještě se zprávami v seriozních médiích. Z celkového počtu sto respondentů jich 63 

vnímá rozdíl mezi zobrazováním zpráv z politiky právě v seriozních médiích a naopak 

v médiích komerčních. Rozdíl v zobrazení politiky v těchto dvou odlišných médiích nevidí 

20% dotazovaných.  

Odlišnost těchto médií by ale mohla být patrná, neboť bulvární či komerční 

sdělovací prostředky odvozují svou existenci od ekonomického úspěchu a pokud 

vymyšlený skandál zvedne popularitu média, získá tak výhodu na trhu. Veřejnoprávní 

média mají výhodu placení z koncesionářských poplatků. Navíc tato média mají povinnost 

přímo ze zákona informovat veřejnost přesně a pravdivě. Vymýšlení skandálů je pro ně 

nepřípustné. A tak záleží na každém člověku, jestli dá přednost raději zábavným, ale často 

i zkresleným informacím, před těmi pravdivými. 

 

Při konkrétní otázce, zda mají média vliv na politické dění, u respondentů výrazně 

nepřevažovala žádná z odpovědí. Podle odpovědí si však většina dotazovaných myslí, že 

média určitý vliv na politickou sféru mají, jelikož 34% respondentů odpovědělo, že určitě 

ano nějaký vliv mezi sdělovacími prostředky a politiky je, 35% dotazovaných pak zvolilo 

možnost spíše ano. Jen 23% si myslí, že média vliv na politiku spíše nemají a 3% jsou 

přesvědčena, že noviny, televize ani rozhlas politiku ovlivnit nemohou.  

Podobný výsledek jsem vyhodnotila v dotazníku i na další otázku: V jaké míře 

podřizují politici své chování médiím? Jen nepatrné procento si je jisto, že se politici 

podřizují ve vysoké míře (13%) nebo naopak se nepodřizují vůbec (7%). Většina 

z dotazovaných (75%) se domnívá, že politici jsou schopni se v určitých věcech 

přizpůsobit, ne však zcela ve všech.  



49 
 

Zbylé otázky jsem věnovala vyobrazení politiky v médiích. Z celkového počtu 100 

dotazovaných si 21 lidí myslí, že zprávy z politiky jsou v médiích podávány objektivně. 

Většina dotazovaných je však přesvědčena o opaku. Možnost, že by zprávy byly 

zveličovány a nadsazovány, zvolilo 42 dotazovaných ze 100, stejně tak odpověď, že 

zprávy jsou skandalizovány, zatrhlo 25 lidí ze 100. Největší počet, 62 respondentů ze 100 

se shodlo, že hlavním cílem zpráv z politiky je zvýšit sledovanost, což jen potvrzuje 

předešlou teorii mediální logiky. 

V další otázce zaměřené spíše na vlastní pocity z politických zpráv se neobjevil 

žádný překvapivý výsledek, ale věci naprosto zcela zřejmé. 43 dotázaných ze 100 zprávy 

z politiky spíše pobaví, 66 respondentů ze 100 rozzlobí. Jen 2 lidé ze 100 odpověděli, že je 

zprávy z politiky uspokojují. 24 lidí ze 100 pak emočně nijak nezasahují a působí na ně 

zcela neutrálně.  

 

Předposlední otázka se týkala upřednostňování politické strany v některém z médií. 

Skoro polovina respondentů (48%) si myslí, že některý tisk, rozhlasová nebo televizní 

stanice někdy dávala přednost určité politické skupině. Z nejstarší věkové skupiny, starší 

51 let, si toto tvrzení myslí dokonce 83%. Jen 23% si myslí, že žádný sdělovací prostředek 

nenadržoval určité politické straně a 29% tuto otázku nedokáže posoudit. V případě 

upřednostňování politické strany lze hovořit o tom, že média a politika se často propojují. 

Například ředitelé médií vstupují do politiky, politici se pak různými způsoby snaží média 

ovlivnit, jak jsem již uvedla výše. Proto bych ze svého pohledu soudila, že toto 

upřednostňování není v praxi zcela nemožné.  

 

Poslední otázka věnovala pozornost právu politiků na soukromý život. V dnešní 

době sdělovací prostředky píšou o nevěrách politiků, jejich rozvodech a podobných věcech, 

týkajících se politikova soukromého života. Média už si však nepoložila zásadní otázku. 

Mají naši veřejní zastupitelé právo na soukromí? V poslední době toto právo zcela 

vymizelo. Dalo by se říci, že pokud vyjde najevo nějaký politikův skandál týkající se 

například mimomanželského života, nevadí tato situace lidem přímo. Jedná se spíše o to, 

že by politik neměl lhát, a proto se nabízí otázka, zda nebude podvádět i ve své funkci. 

Zřejmě proto se začaly uveřejňovat zprávy o skandálech politiků v médiích (Hvízdala 

2003). Politik by s touto situací měl počítat, pokud chce zastupovat obyvatele státu, stane 

se veřejně známou osobou a to znamená, že se lidé budou zabývat tím, co je za člověka. Je 

však těžké určit, do jaké míry je toto zveřejňování soukromí únosné. 



50 
 

V mém dotazníku k bakalářské práci odpovědělo 56% respondentů, že by se média 

neměla zabývat soukromým životem politiků, převážně tak z důvodu, že jde o jejich 

osobní věc. Druhým nejčastějším důvodem byl vůbec nezájem respondentů dozvídat se o 

soukromí politických osobností. Naopak 23% dotazovaných si myslí, že je nějakým 

způsobem dobré zobrazovat zprávy z osobního života politiků, nejvíce pak z důvodu 

rozkrytí majetkových podvodů či skandálů týkajících se financí. Dále si respondenti myslí, 

že mají právo vědět co je politik za člověka, pokud byl jimi volen a pracuje za peníze 

voličů. Na otázku týkající se soukromí nedokázalo odpovědět 21% dotazovaných.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



51 
 

Závěr 

Vzájemný vztah médií a politiky se zdá být zcela nevyvratitelný. Tyto dvě sféry se 

ovlivňují a i nadále ovlivňovat budou.  

Média mají tendenci nastolovat témata nejen k politickému dění. Politikům, kteří 

chtějí být úspěšní, nezbývá nic jiného, než se k tématům vyhledávaným médii vyjadřovat. 

Mnohdy se tak snižuje úroveň politiky, neboť ta se musí přizpůsobit trendům udávaným 

bulvárními médii a mediální logice, jejímž hlavním cílem je zaujmout co nejširší vrstvu 

obyvatel a zvednout tak své zisky. Účinky médií na chování politiků potvrzují snad 

všechny významné osobnosti oblasti médií. I v dotazníku předloženému veřejnosti se 

většina dotazovaných shodla na tom, že média na politiky vliv mají a politici se 

hromadným sdělovacím prostředkům přizpůsobit snaží. Tímto bych tak potvrdila hlavní 

hypotézu.  

S mou hlavní hypotézou souvisí i fakt, že většině médií jde především o 

ekonomickou úspěšnost. Co více přitáhne pozornost lidí než skandál, střet dvou protivníků, 

emoce či zábava? Média se přizpůsobují těmto kritériím i za cenu toho, že poruší 

objektivitu a informace zkreslí. Tuto tezi potvrdilo i veřejné mínění respondentů 

z dotazníku. To ukázalo, že lidé vidí zprávy v médiích jako skandalizované, podávané 

přehnaně či zveličeně, s hlavním cílem zvýšit sledovanost. Toto pojetí pak na lidech 

zanechává emoční vliv, ať už je rozzlobí, či spíše rozesmějí. Proto mohu mou první dílčí 

hypotézu potvrdit.  

Média skandalizací dosahují svých záměrů, ale zároveň je toto jednou, netvrdím, že 

jedinou, příčinou nespokojenosti veřejnosti s politikou. A ta je v posledních letech naprosto 

zřejmá. Sama jsem se o tom přesvědčila již při rozdávání dotazníků. Když se respondent 

dozvěděl, že téma, na které se hodlám ptát, je politika, vyjadřoval často znechucení a 

nezájem.    

V dnešní moderní době se stále více rozšiřují nová komerční média, někdy až 

bulvárního typu. Těmto médiím narůstá počet čtenářů, posluchačů či diváků. Dalo by se 

říci, že seriozní média, která vynechávají u zpráv z politiky prvky dramatizace a věnují se 

jen závažným faktům a tématům, jsou na ústupu. Tuto mou druhou dílčí hypotézu se mi 

však nepodařilo potvrdit. Jen malá část respondentů uvedla, že sleduje pouze komerční 

sdělovací prostředky. Většina uvedla možnost, že kromě bulvárního zpravodajství sleduje a 

porovnává informace i se seriozními médii nebo seriozním médiím dává zcela přednost 

před bulvárem. Tomuto tvrzení by napovídal i fakt, že většina respondentů si uvědomuje 

rozdíly mezi těmito dvěma typy médií.  



52 
 

Jak se bude situace mezi médii a politikou vyvíjet dále, nelze jasně určit. Dá se 

předpokládat, že jejich vzájemné propojení se vývojem společnosti, postupující globalizací 

a rozšiřováním dostupnosti médií bude ještě více prohlubovat.  

Jde-li o otázku banalizace politiky, vidím v tomto začarovaný kruh. Pokud 

veřejnost nezačne projevovat větší zájem o politiku, nemohou média, nechtějí-li přijít o své 

zisky, informace podávat jinak než zábavně. Jelikož média politiku tímto způsobem 

trivializují, nezbývá politikům nic jiného, než se tomuto vyobrazení přizpůsobit a politiku 

tak zjednodušit. Kdo z veřejnosti bude mít ale zájem o banalizovanou politiku plnou 

skandálů? A tak se dostáváme zpět na začátek problému.  

Pro ověření výsledků dotazníku by bylo jistě nejlepší celý výzkum v budoucnu 

zopakovat. Tato práce by šla zcela určitě rozšířit či rozpracovat, neboť nebylo možno 

postihnout všechny aspekty tématu. Také by se dala zaměřit na konkrétní problémy vztahů 

médií a politiky. Jako příklad bych uvedla upřednostňování a sympatizování s určitou 

politickou stranou u některého tisku, rozhlasové či televizní stanice. Tohoto aspektu jsem 

se v dotazníku z části dotkla, mnoho respondentů uvedlo, že v určité míře pociťují dávání 

přednosti některé skupině. Z důvodu odbíhání od tématu jsem nemohla zjišťovat, kdy nebo 

v kterém případě tomu tak bylo. Dalším zajímavým tématem je pak právo politiků na 

soukromí, o kterém by se mohlo velmi dlouho diskutovat. 

 



53 
 

Použitá literatura 
 
BLODIGOVÁ, A. – KÖPPLOVÁ, B. – SEKERA, M. Dějiny českého novinářství a 

českých novinářských spolků. Katalog výstavy k dějinám českého tisku na území České 

republiky. Praha: SÚA, 2002. 99 s. ISBN neuvedeno 

BYSTROV, V. Svobodná nesvoboda: některé příklady postupující komunizace a 

sovětizace snah komunistů umlčet český nekomunistický a církevní tisk v letech 1945 – 

1948. 1. vyd. Praha: Vyšší odborná škola publicistiky, 2006. 131 s. ISBN 80-903757-0-7 

ČMEJRKOVÁ, S. Jazyk, média a politika. 1. vyd. Praha: Academia, 2003. 258 s. ISBN 

80-200-1034-3 

FIDELIUS, P. Řeč komunistické moci. 1. vyd. Praha: Triáda, 1998. 216 s. ISBN 80-86138-

03-8 

HVÍŽĎALA, K. Moc a nemoc médií: rozhovory, eseje a články 2000 – 2003. 1. vyd. Praha: 

Máj, 2003. 268 s. ISBN 80-86569-70-5 

JIRÁK, J. – KÖPPLOVÁ, B. Média a společnost. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 208 s. ISBN 

978-80-7367-287-4 

KAPLAN, K. – TOMÁŠEK, D. O cenzuře v Československu v letech 1945 – 1956. sv. 22. 

Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1994. 183 s. ISBN 80-85270-38-2 

KÖPPLOVÁ, B. a kol. Dějiny českých médií v datech: rozhlas, televize, mediální právo.   

1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 462 s. ISBN 80-246-0632-1 

KOUBEK, J. Z vůle médií: stati k novinářské teorii a praxi. 1. vyd. Praha: Hermes, 2006. 

183 s. ISBN 80-903852-0-6 

McQUAIL, D. Mass Communication Theory: An Introduction. 2. ed. London: Sage, 1991. 

352 s. ISBN 0-8039-8070-1 

McNAIR, B. Sociologie žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 184 s. ISBN 80-7178-

840-6 

PACOVSKÝ, J. Na vlnách rozhlasu 1923 – 1993. 1. vyd. Praha: Český rozhlas, 1993. 158 

s. ISBN neuvedeno 

PERNES, J. Svět Lidových novin 1893 – 1993: stoletá kapitola z dějin české žurnalistiky, 

kultury a politiky. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1993. 143 s. ISBN 80-7106-056-9 

PITTERMANN, J. (Prvních) 10 let České televize. 1. vyd. Praha: Česká televize, 2002. 

372 s. ISBN 80-85005-37-9 

STRASMAJER, V. Historie televize v Československu. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické 

nakladatelství, 1978. 55 s. ISBN neuvedeno 



54 
 

 

BEDNAŘÍK, P. – CEBE, J. Vývoj médií v Československu od února 1948 do prosince 

1950. Sborník Národního muzea v Praze, řada C – Literární historie. 2008, roč. 53, č. 1-4, s. 

53-56. ISSN 0036-5351 

 



55 
 

Přílohy: Dotazník 

 

Dobrý den,  

 

ráda bych Vás požádala o vyplnění dotazníku k mé bakalářské práci na téma „Jak vnímá 

česká veřejnost politické dění a politiky díky médiím.“ 

Dotazník je anonymní. Budu velice ráda, pomůžete-li mi se získáním cenných informací. 

 

Děkuji za Váš čas, který věnujete vyplnění mého dotazníku.  

 

          Martina Prchalová 

 
 
Prosím, vyplňte následující údaje 

Vaše pohlaví:      muž  žena  
 

Váš věk:       18 -30  31 – 50  51 a více 
 
Dosažené vzdělání:           .......................................... 

 

Nyní k samotnému dotazníku. Prosím o zodpovězení všech otázek zatržením jedné správné 

odpovědi (není-li uvedeno jinak). V případě poslední otázky číslo 13 doplňte vlastní 

libovolnou odpověď dle Vašeho názoru. Děkuji. 

 

1. Jak často sledujete aktuality v médiích? 

 Několikrát denně. 

 Jedenkrát denně. 

 Jedenkrát za 2 dny. 

Jedenkrát týdně. 

Nesleduji. 

Jiná možnost. Uveďte prosím jaká:. …………………….. 
 
 
 
 
 
 



56 
 

 
2. Který druh médií upřednostňujete? 

Televize. 

Rozhlas. 

Tisk. 

 Internet. 
 
 

3. Věříte médiím? 

 Určitě ano. 

Spíše ano. 

Spíše ne. 

Určitě ne. 

Nevím. 
 

4. Věnujete pozornost zprávám z politické scény? 

Určitě ano. 

Spíše ano. 

Spíše ne. 

Určitě ne. 
 

5. Mělo by se v médiích objevit více zpráv z politiky? 

Ano. 

Ne. 

Nevím. 
 

6. Zprávy z politického dění sleduji? 

V seriozních mediích. 

V komerčních a bulvárních mediích. 

V obou typech. 

Nesleduji vůbec. 
 
 

 

 



57 
 

7. Vnímáte rozdíl ve vyobrazení politiky ve veřejnoprávních (seriozních) médiích a 

médiích komerčních? 

Ano. 

Ne. 

Nevím. 
 

 

8. Myslíte si, že mají média vliv na politické dění? 

Určitě ano. 

Spíše ano. 

Spíše ne. 

Určitě ne. 

Nevím. 
 

 

9. V jaké míře podle Vašeho názoru podřizují politici své chování médiím. 

Podřizují se ve vysoké míře. 

Podřizují se jen v určitých věcech. 

Nepodřizují se vůbec. 

Nevím. 
 

10. Zprávy z politiky jsou v médiích podávány? (lze vybrat i více možností) 

Objektivně. 

Přehnaně, zveličeně. 

Zprávy jsou skandalizovány. 

S hlavním cílem zvýšit sledovanost. 

Nevím. 
 

11. Jak na Vás působí zprávy z politiky? (lze vybrat i více možností) 

Pobaví mě. 

Rozzlobí mě. 

Uspokojí mě. 

Působí na mě neutrálně. 
 



58 
 

12. Měli jste někdy dojem, že některý tisk, televizní či rozhlasová stanice upřednostňuje 

určitou politickou stranu nebo skupinu? 

Ano. 

Ne. 

Nevím. 
 

 

13. Měla by se média zabývat soukromým životem politiků? 

Ano. 

Ne. 

Nevím. 
 
Z jakého důvodu ano či ne? 

 ………………………………………………………………………………………….. 

 
 


	Univerzita Pardubice Fakulta filozofická správně
	zadání barevně
	zadání barevně 2
	Bakalářka prohlášení, poděkování
	Bakalářka Souhrn
	Bakalářka Obsah
	Bakalářská diplomová práce_666
	Bakalářka Prameny a literatura
	Dotazník přílohy

