Digitální knihovnaUPCE
 

Ateliér restaurování nástěnné malby, sgrafita a mozaiky / Studio of Restoration and Conservation of Wall Painting, Sgraffito and Mozaics

Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/8833

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 90
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování šedého stínovaného sgrafita "Lot a jeho dcery" (č. 19) a "Šimon a Lévi zachraňují svou sestru Dinu" (č. 34) na fasádě domu čp. 538 na Horním náměstí ve Slavonicích
    (Univerzita Pardubice, 2024) Matoušková, Eliška; Wichterlová, Zuzana
    Tato bakalářská práce je dokumentací restaurátorského zásahu na vymezeném úseku renesanční sgrafitové fasády průčelí domu čp. 538 ve Slavonicích. Restaurovány byly konkrétně dva výjevy z vyobrazeného cyklu starozákonních scén, vytvořených převážně na základě předloh z grafického díla Tobiase Stimmera. Zásahu předcházel v první části práce popsaný uměleckohistorický, přírodovědný a restaurátorský průzkum, který detailně popisuje původní vápennou techniku probarveného sgrafita a jeho stav. Předmětem průzkumu bylo i bližší mapování předchozích restaurátorských zásahů a dokumentace jejich rozsahu, koncepcí a aplikovaných postupů. V druhé části práce je popsán provedený restaurátorský zásah, doplněný fotografickou a grafickou dokumentací díla.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování nástěnných maleb "Pokora" a "Krajina s vilou v zahradě" v pátém a čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
    (Univerzita Pardubice, 2023) Čechová, Alžběta; Vojtěchovský, Jan
    Bakalářská práce prezentuje průběh restaurátorského průzkumu a zásahu na nástěnných malbách Pokora (Humilta), Krajina s vilou v zahradě a lunetě za kamny,které se nacházejí na severní stěně saly terreny (knihovního sálu) zámku v Náměšti nad Oslavou v oblasti pátého a čtvrtého klenebního travé, jež byly v minulosti poškozeny vlivem zatékání srážkové vody. Autorem maleb vytvořených pravděpodobně technikou fresco-secco je italský barokní malíř Carpoforo Tencalla. Práce obsahuje uměleckohistorický průzkum díla, dále popisuje restaurátorský a přírodovědný průzkum a podrobně dokumentuje celý proces restaurování.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování levé části nástěnné malby s motivem Archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově
    (Univerzita Pardubice, 2023) Farská, Radka; Wichterlová, Zuzana
    Bakalářská práce je dokumentací restaurátorského zásahu na vymezeném úseku figury archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování na jížní stěně oratoře na zámku Kácov. Zásahu předcházel uměleckohistorický průzkum. Kromě historie zámku a díla se práce zaměřuje na stavební vývoj oratoře a také na osobnost malíře a domnělého autora nástěnné malby Karla Josefa Moraviniho. V druhé části práce je popsán restaurátorský zásah na díle. Jednotlivé kroky jsou ilustrovány fotografiemi a grafickým zákresem. V průběhu práce bylo odhaleno, že část malby podél dveřního otvoru byla překryta dorovnávací vrstvou pravděpodobně z důvodu instalace rámu dveří. Chemicko-technologický průzkum nástěnné malby, vytvořena kolem roku 1729, určil provedení ve vápenné technice. Nelze ale s jistotou určit, zda se jedná o techniku fresco nebo secco. Obličej archanděla Gabriela a Panny Marie se shodují, malíř tedy mohl pracovat s jednou předlohou. K lepšímu objasnění malířovy techniky je do budoucna vhodné provést průzkum i v dalších místnostech zámku.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Reštaurovanie nástennej maľby s motívom Panny Márie z výjavu Zvestovanie Panny Márie vo vstupnej sále pred kaplnkou na zámku v Kácove
    (Univerzita Pardubice, 2023) Tkáčová, Juliána; Wichterlová, Zuzana
    Prvá časť tejto bakalárskej práce obsahuje reštaurátorský, umeleckohistorický a prírodovedný prieskum časti nástennej maľby s motívom Panny Márie z 18. storočia, ktorá nesie názov Zvestovanie Panny Márie. Maľba sa nachádza na prízemí, vo vstupnej sále pred kaplnkou na zámku v Kácove. Druhá časť bakalárskej práce je vo forme reštaurátorskej správy, kde je zdokumentovaný reštaurátorský zásah a podrobný postup reštaurátorských prác vykonaných na vyššie spomínanom výjave.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování pravé části nástěnné malby s motivem Archanděla Gabriela z výjevu Zvěstování Panny Marie ve vstupním sále před kaplí na zámku v Kácově
    (Univerzita Pardubice, 2023) Kubasová, Simona; Wichterlová, Zuzana
    Tato bakalářská práce je zaměřená na komplexní restaurování, pravého úseku nástěnné malby v předsálí zámecké kaple v Kácově. Figurální motiv archanděla Gabriela je zasazen do celkového výjevu zvěstování panny Marie, jenž je vyobrazen na jižní stěně. Práce obsahuje textovou restaurátorskou dokumentaci doplněnou o obrazovou a grafickou přílohu.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Transfer nástěnných maleb z kostela sv. Alžběty v Doupově historie a modelové restaurování
    (Univerzita Pardubice, 2023) Vodehnalová, Verena; Říhová, Vladislava
    První část diplomové práce dokumentuje rozšířený průzkum a historický náhled restaurování nástěnných maleb sejmutých v kostele sv. Alžběty a kostele sv. Wolfganga v Doupově a následné porovnání restaurátorské praxe zasazené do kontextu historického období s referenční dokumentací ze zásahu v kostele sv. Václava v Hustopečích. Druhá část práce prezentuje průběh restaurování sejmuté nástěnné malby z kostela sv. Alžběty z Doupova, která byla uložena v klášteře Plasy. Je zde nastíněna problematika snímaní maleb a problémy vzniklé s uložením po padesáti letech v depozitu.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Vliv skladování páleného vápna na jeho vlastnosti; restaurování části nástěnné malby Obrácení sv. Augustina v Subenu v Rakousku
    (Univerzita Pardubice, 2023) Urbanová, Lucie; Wichterlová, Zuzana
    Teoretická část práce se zabývá změnou složení a vlastností páleného vápna v čase, v závislosti na podmínkách skladování. Za účelem zkoumání byl proveden experiment, při kterém byly vzorky kusového páleného vápna umístěny ve čtyřech různých prostředích ke stárnutí. V podmínkách byl průběžně sledován hmotnostní nárůst vzorků, v určených časových intervalech byly vzorky analyzovány. Konkrétně se jednalo o test reaktivity, doplněný o granulometrii nevyhašených zbytků. Ve stejných časových intervalech byla provedena termická analýza (TG-SDT, DSC), mikrostruktura vzorků byla studována ve skenovacím elektronovém mikroskopu (SEM). Při hodnocení výsledků experimentu byly všechny metody testování vzájemně porovnány a diskutovány. Praktická část prace prezentuje komplexni restauratorsky zasah provedeny na vymezenem useku barokní nastenne malby Johanna Jakoba Zeillera v klášteře v Subenu (Rakousko). Konkrétně na nástěnné malbě s výjevem Obrácení sv. Augustina. Na malbě bylo v minulosti provedeno několik předchozích restaurátorských zásahů, se kterými bylo potřeba se vypořádat. Zásadním krokem při restaurování bylo odstranění předchozí fixáže vodním sklem.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování nástěnných maleb "Zpívající putto s notami" a "Zimní krajina s kostelem" ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
    (Univerzita Pardubice, 2022) Koryťáková, Alexandra; Vojtěchovský, Jan
    Bakalářská práce shrnuje a dokumentuje komplexní průzkum a restaurátorský zásah na dvou výjevech situovaných v čtvrtém klenební travé na severní stěně saly terreny na zámku v Náměšti nad Oslavou. Výjevy jsou osazeny ve štukových kartuších, přičemž luneta s monochromní bílou úpravou která se nachází pod výsečí s přidělenou malbou krajiny je také součástí práce. Jedná se o výjevy Zpívající putto s notami a Zimní krajina s kostelem. Malby jsou součástí rozsáhlé výmalby, pokrývající v cyklech celý povrch klenby saly terreny a byly vytvořeny v 60. letech 17. století malířem z regionu okolo jezera Lugano, Carpoforem Tencallou. Rozšířená kapitola dokumentace se zabývá vyhledáváním historických fotografických materiálů, které by mohly napomoci lepší interpretaci těch maleb, které jsou postiženy největší ztrátou barevné vrstvy.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování nástěnné malby Štědrost ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
    (Univerzita Pardubice, 2022) Mátlová, Eliška; Vojtěchovský, Jan
    Předmětem této bakalářské práce je průběh restaurování nástěnné malby s depikcí personifikace ctnosti Štědrost (Liberalita) na zámku Náměšť nad Oslavou. Výjev je situován ve čtvrtém klenebním travé, východní části severního čela valené klenby ve velkém sálu zámku, označovaném také jako sala terrena. Figurální kompozice je součástí cyklu Ctností, Neřestí a stavů mysli, zobrazující lidské klady a jiné afekty sužující lidskou existenci. Dále je v této práci zahrnuta i dokumentace restaurování přidělené lunety, umístěné uprostřed severní stěny za dobovými kamny. Práce zahrnuje průzkum, rozšířenou kapitolu věnující se nalezení podkladů v podobě historických fotografií k provedení rekonstrukce výjevu a záznam postupů provedených zásahů. Tyto zásahy jsou doplněny obrazovou, grafickou a textovou přílohou.
  • Náhled
    Bakalářská práceOtevřený přístup
    Restaurování nástěnné malby Zdraví ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby saly terreny zámku v Náměšti nad Oslavou
    (Univerzita Pardubice, 2022) Babeľová, Andrea; Vojtěchovský, Jan
    Bakalářská práce představuje průběh restaurování nástěnné malby v sale terreně na zámku v Náměšti nad Oslavou. Popisuje restaurátorský průzkum a zásah na výjevu Zdraví (Sanita), umístěném ve čtvrtém klenebním travé na severním čele klenby. Autorem malby provedené pravděpodobně v technice fresco-secco je italský barokní malíř Carpoforo Tencalla. Práce se dále zaobírá restaurováním přilehlé lunety, která se nachází vpravo od zmíněného výjevu na severní stěně místnosti, a jež je v současnosti pojednána monochromní bílou úpravou. V první části se bakalářská práce zabývá uměleckohistorickým průzkumem, který je zaměren na historický vývoj díla a dohledávání archivních fotografií, předloh a analogií, které by mohly usnadnit restaurování poškozených a chybějících částí. Práce dále popisuje restaurátorský a přírodovědný průzkum, za kterým následuje podrobný popis restaurátorského zásahu. Všechny úkony provedené na malbě jsou zdokumentovány, přičemž pořízené fotografie jsou součástí fotografické dokumentace.