Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Mazel, Martin
|
|
dc.contributor.author |
Prokop, Viktor
|
|
dc.contributor.author |
Stejskal, Jan
|
|
dc.contributor.author |
Rehman, Fazal Ur
|
|
dc.date.accessioned |
2023-07-12T13:06:20Z |
|
dc.date.available |
2023-07-12T13:06:20Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.isbn |
978-84-09-45476-1 |
|
dc.identifier.issn |
2340-1095 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/81108 |
|
dc.description.abstract |
Industry-government partnerships can take many forms and can be built for a variety of different purposes. Supporting firms’ innovation is one of the key activities, as it can lead to several side effects that are not visible at first glance. This is about creating added value, spilling over knowledge, creating new jobs and internships for students, contributing to regional and national growth. This paper focuses on one of the burning topics, which is the influence of public support on the activities of companies – such as innovation. Moreover, we also focus on the effects of public sector contracts in the framework of innovation. The focus group of our study consists of the so-called weak innovators, the countries of Central Europe, specifically the Czech Republic and Slovakia. In addition, to have a better picture of the researched activities, we also focus on strong innovator - Germany. Such a comprehensive study allows us to map the behaviour of companies in these countries and at the same time propose implications that will be relevant for a wider range of states (public policymakers) in Europe. Our results can thus be reflected, among other things, in public policies that examine the effectiveness of the education system in the countries of Central and Eastern Europe, since educational institutions represent a key player that generates knowledge and contributes to the creation of the knowledge pool in each country. For these reasons, in our study we present several implications both for the makers of public (educational) policies and for businesses. |
eng |
dc.format |
p. 1713-1718 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
|
dc.publisher |
International Association of Technology, Education and Development (IATED) |
eng |
dc.relation.ispartof |
ICERI2022 : proceedings |
eng |
dc.rights |
pouze v rámci univerzity |
cze |
dc.subject |
public subsidies |
eng |
dc.subject |
firms’ innovation |
eng |
dc.subject |
industry-government partnership |
eng |
dc.subject |
western and central european countries |
eng |
dc.subject |
veřejná podpora |
cze |
dc.subject |
firemní inovace |
cze |
dc.subject |
partnerství průmyslu a veřejné správy |
cze |
dc.subject |
země západní a střední Evropy |
cze |
dc.title |
The Effects of Public Subsidies on Firms’ Innovation as a Form of Industry-Government Partnership: Comparison of Western and Central European Countries |
eng |
dc.title.alternative |
Veřejná podpora firemních inovací jako forma partnerství průmyslu a vlády: srovnání regionu středoevropských zemí |
cze |
dc.type |
ConferenceObject |
eng |
dc.description.abstract-translated |
Partnerství mezi průmyslem a veřejnou správou může mít mnoho podob a lze jej budovat pro různé účely. Podpora inovací firem je jednou z klíčových aktivit, protože může vést k několika vedlejším efektům, které nejsou na první pohled viditelné. Jde o vytváření přidané hodnoty, přelévání znalostí, vytváření nových pracovních míst a stáží pro studenty, přispívání k regionálnímu a národnímu růstu. Tento příspěvek se zaměřuje na jedno z palčivých témat, kterým je vliv veřejné podpory na činnost firem – např. inovace. Kromě toho se zaměřujeme také na efekty veřejných zakázek v rámci inovací. Fokusní skupinu naší studie tvoří tzv. slabí inovátoři, země střední Evropy, konkrétně Česká republika a Slovensko. Pro lepší představu o zkoumaných aktivitách se navíc zaměřujeme i na silného inovátora – Německo. Takto komplexní studie nám umožňuje zmapovat chování firem v těchto zemích a zároveň navrhnout implikace, které budou relevantní pro širší okruh států (tvůrců veřejné politiky) v Evropě. Naše výsledky se tak mohou promítnout mimo jiné do veřejných politik, které zkoumají efektivitu vzdělávacího systému v zemích střední a východní Evropy, neboť vzdělávací instituce představují klíčového hráče, který generuje znalosti a přispívá k vytváření znalostního fondu. v každé zemi. Z těchto důvodů v naší studii uvádíme několik implikací jak pro tvůrce veřejné (vzdělávací) politiky, tak pro podniky. |
cze |
dc.event |
15th annual International Conference of Education, Research and Innovation, ICERI 2022 (07.11.2022 - 09.11.2022, Seville) |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published |
eng |
dc.identifier.doi |
10.21125/iceri.2022.0441 |
|
dc.relation.publisherversion |
https://library.iated.org/view/MAZEL2022EFF |
|
dc.project.ID |
SGS_2022_016/Aplikace přístupu Triple-Bottom-Line jako nástroje pro tvorbu udržitelných inovačních ekosystémů |
cze |
dc.identifier.obd |
39887928 |
|
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|