E-books in the Czech Republic: Analysis of demand and readers' behaviour

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Prokop, Viktor
dc.contributor.author Stejskal, Jan
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:35:13Z
dc.date.available 2022-06-03T12:35:13Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 0340-0352
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79387
dc.description.abstract Currently, there is a more frequent replacement of books by e-books, which have become an increasingly viable format and make it easier for readers to read books in a variety of places. Public libraries therefore focus more often on the provision of e-books as one of the components of their digital services. However, these services do not always meet with an adequate demand from readers due to several factors, such as service charges or a lack of awareness. Therefore, in this article, the authors focus on the demand side, represented by e-book readers. Specifically, they focus on the Municipal Library of Prague's e-book readers' behaviour and propose a three-step research model. It consists of analyses focusing on: (1) the specifics of the Municipal Library of Prague's e-book readers; (2) e-book readers' interest in borrowing e-books; and (3) e-book readers' interest in the Municipal Library of Prague's e-service when they must pay a fee. As a data source, the authors use unique data from an online questionnaire survey among readers of the Municipal Library of Prague in 2019 by the Sociores agency. The results show that science fiction and fantasy readers represent the most significant group of e-book readers at the Municipal Library of Prague, and that Facebook is the most significant channel for communication with e-book readers. The authors also confirm the importance of e-book readers and smartphones as devices that significantly affect readers' decision to read e-books. In the final part of the article, the authors propose some practical recommendations that could attract more e-book readers. eng
dc.format p. 580-589 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher SAGE Publications eng
dc.relation.ispartof IFLA Journal-International federation of library associations, volume 47, issue: 4 eng
dc.rights Článek ve verzi „published“ je přístupný pouze v rámci univerzity. cze
dc.subject library eng
dc.subject e-book eng
dc.subject reader behaviour eng
dc.subject willingness to pay eng
dc.subject survey eng
dc.subject knihovna cze
dc.subject e-kniha cze
dc.subject chování čtenářů cze
dc.subject ochota platit cze
dc.subject průzkum cze
dc.title E-books in the Czech Republic: Analysis of demand and readers' behaviour eng
dc.title.alternative E-knihy v ČR: Analýza poptávky a chování čtenářů cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated V současné době dochází k častějšímu nahrazování knih e-knihami, které se stávají stále životaschopnějším formátem a usnadňují čtenářům čtení knih na nejrůznějších místech. Veřejné knihovny se proto častěji zaměřují na poskytování e-knih jako jedné ze součástí svých digitálních služeb. Tyto služby se však ne vždy setkávají s dostatečnou poptávkou ze strany čtenářů z důvodu několika faktorů, jako jsou poplatky za služby nebo nedostatečná informovanost. Autoři se proto v tomto článku zaměřují na stranu poptávky, kterou představují čtečky elektronických knih. Konkrétně se zaměřují na chování čtenářů e-knih Městské knihovny v Praze a navrhují třístupňový model výzkumu. Skládá se z analýz zaměřených na: (1) specifika čteček elektronických knih Městské knihovny v Praze; (2) zájem čtenářů e-knih o půjčování e-knih; a (3) zájem čtenářů e-knih o e-službu Městské knihovny v Praze při placení poplatku. Jako zdroj dat autoři využívají unikátní data z online dotazníkového šetření mezi čtenáři Městské knihovny v Praze v roce 2019 agenturou Sociores. Výsledky ukazují, že čtenáři sci-fi a fantasy představují nejvýznamnější skupinu čtenářů elektronických knih v Městské knihovně v Praze a že Facebook je nejvýznamnějším kanálem pro komunikaci se čtenáři elektronických knih. Autoři také potvrzují význam čteček elektronických knih a chytrých telefonů jako zařízení, která významně ovlivňují rozhodnutí čtenářů číst elektronické knihy. V závěrečné části článku autoři navrhují některá praktická doporučení, která by mohla přilákat více čtenářů e-knih. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.1177/0340035221989366
dc.relation.publisherversion https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0340035221989366
dc.identifier.wos 000620018000001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85100758070
dc.identifier.obd 39886477


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet