The Irrationality of Consumers Choosing Plane Tickets : Case Study of Generation Z Representatives in the Czech Republic

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Pojkarová, Kateřina
dc.contributor.author Gottwald, Dalibor
dc.date.accessioned 2021-05-15T18:51:29Z
dc.date.available 2021-05-15T18:51:29Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.issn 1801-674X
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/77398
dc.description.abstract Economic models can be used to describe consumer behaviouror to predict expected behaviourof the consumers. In order for the application of the selected economic model to describe realistically the issue under study, it is necessary that the individual components of the economic model are able to reliably identify and possibly even quantify main characteristics of the studied problematique. In the last few years, one of the basic theses based on which several economic models are built upon has been "questioned" within the scientific community, namely the one that portraits human as always rationally behaving individual. The goal of this article is to verify the validity of rational choice theory, based on as sample of university students in the Czech Republic that are currently enrolled at the Faculty of Transport Engineering, University of Pardubice.To validate the theory of irrationality in the context of consumer behaviour, an experiment in the fieldof air transport will be used, monitoring consumer decision making while choosing the plane tickets. eng
dc.format p. 1-12 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Perner´s Contacts, volume 15, issue: 2 eng
dc.rights open access (CC BY 4.0) eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en
dc.subject rational choice theory eng
dc.subject passengers, air transport eng
dc.subject decision making eng
dc.subject irrational decisions eng
dc.subject teorie racionálního volby cze
dc.subject cestující cze
dc.subject letecká doprava cze
dc.subject rozhodování cze
dc.subject iracionální rozhodnutí cze
dc.title The Irrationality of Consumers Choosing Plane Tickets : Case Study of Generation Z Representatives in the Czech Republic eng
dc.title.alternative Iracionalita cestujících v letecké dopravě při rozhodování o nákupu letenek: případová studie reprezentantů generace Z v České republice cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Ekonomické modely je možné použít k popisu chování spotřebitelů či k predikci jejich očekávaného chování. K tomu, aby aplikace vybraného ekonomické modelu přinesla reálný popis zkoumané problematiky, je nezbytné, aby jednotlivé součásti ekonomického modelu byly schopny zodpovědně identifikovat a případně i kvantifikovat hlavní charakteristické rysy zkoumané problematiky. V posledních několika letech se v rámci vědecké veřejnosti „zpochybňuje“ jedna ze základních tezí, na jejichž základě je vystavena celá řada ekonomických modelů, a sice že člověk se vždy chová racionálně. Cílem tohoto článku je ověřit, zda je možné v rámci predikce chování spotřebitelů stále přistupovat k člověku jako k tzv. homo oeconomicus (člověk ekonomický, který se chová racionálně), nebo zda je jeho chování možné označit za iracionální. Ověření platnosti teorie iracionality v rámci spotřebitelského chování je realizováno v oblasti letecké dopravy, konkrétně experimentem sledující chování spotřebitelů při rozhodování o nákupu letenek. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.46585/pc.2020.2.1648
dc.relation.publisherversion https://pernerscontacts.upce.cz/index.php/perner/article/view/1648/1405
dc.identifier.obd 39885152


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access (CC BY 4.0) Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access (CC BY 4.0)

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet