Duch, věda a vzdělání v Jaspersových úvahách o univerzitě
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpublishedSoubory
Datum publikování
2017
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Abstrakt
Článek představuje Jaspersovo pojetí univerzity v souvislosti se třemi základními pojmy jejího určení: duch, vzdělání a věda. V jádru Jaspersovy koncepce stojí humboldtovská idea univerzity, která je založena na spjatosti vědy a výuky, z níž vzchází vzdělání. Univerzitu chápe Jaspers jako specifické místo, které má být zasvěceno hledání pravdy. Jakkoli mnozí kritici této Jaspersově představě vytýkají, že jde o neaktuální a neproblematizovaný relikt idealismu 19. století, Jaspers především po druhé světové válce poukazuje na neodlučitelnost vědy a humanity a na specifický význam univerzity pro zachování a obnovu demokratické společnosti.
Rozsah stran
p. 6-20
ISSN
1210-3691
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Výtvarná výchova : časopis pro výtvarnou a obecně estetickou výchovu školní a mimoškolní, volume 1, issue: ročník 57, číslo 3-4/2017
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
pouze v rámci univerzity
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
Univerzita, věda, vzdělání, filosofie, idealismus, Jaspers, University, Science, Education, Philosophy, Idealism, Jaspers