Digitální knihovnaUPCE
 

Analýza eko-efektivnosti v evropských leteckých společnostech na základě koncepčního rámce posuzování životního cyklu

Disertační práce

Abstrakt

Dopady civilního leteckého provozu na změny klimatu jsou spojovány převážně s emisemi oxidu uhličitého (CO2), oxidů dusíku (NOx) a vodní páry (H2O (g)), které jsou vypouštěny motory letadel převážně ve vysokých nadmořských výškách. Z uvedených skleníkových plynů nejvíce pozornosti si zasluhuje oxid uhličitý, který tvoří cca 70 % z celkových emisí. Vodní pára se podílí méně než 30 % a oxidy dusíku, společně s dalšími plyny, se podílí cca 1 %. Začlenění emisí CO2, produkovaných mezinárodním leteckým provozem do Evropského systému emisního obchodování (EU ETS) v roce 2012, donutilo komerční letecké společnosti se sídlem v Evropě restrukturalizovat letecký provoz ?ekologičtějším? způsobem. Ten spočívá v realizaci opatření s cílem snižovat celkovou spotřebu leteckého paliva, a tím i emisí CO2, aniž by došlo ke ztrátě konkurenční schopnosti dotčených subjektů případně ve zvyšování počtu přepravovaných osob při dodržení stávajících spotřeb leteckého paliva. Navzdory komplexnosti a problémovosti možného vývoje civilního leteckého provozu v Evropě, v kontextu se zmírňováním jeho dopadů na změny klimatu, existují reálné způsoby pro zvyšování ?ekologické účinnosti? leteckého provozu. Některé z možných přístupů k řešení této problematiky jsou naznačeny i v předložené práci. Možnosti řešení jsou zobrazeny pomocí analýzy zjednodušeného životního cyklu koncepčního rámce orientovaného na zmírňování dopadů leteckého provozu na změny klimatu. Autor odhaduje průměrnou spotřebu paliva a produkovaných emisí CO2/na osobu a km z různých pohledů a s využitím dat, která byla poskytnuta třemi největšími evropskými aerolinkami (Deutsche Lufthansa AG, Air France a British Airways). V práci jsou porovnávány různé varianty odhadu spotřeby paliva a emisí CO2 za různých podmínek leteckého provozu, navrhovány a testovány různé hypotézy mající za cíl vyhodnotit ekologickou účinnost jednotlivých variant. Jsou rovněž srovnávány různé varianty a způsoby snížení spotřeby paliva a emisí CO2 pro lety na krátké, střední a dlouhé vzdálenosti s různými typy letadel. Pro různé letové varianty jsou rovněž odhadovány náklady leteckého provozu, které se odvíjí od spotřeby paliva a vyvolaných nákladů, souvisejících s emisním příspěvkem oxidu uhličitého, ke zhoršení klimatu.

Rozsah stran

183 s.

ISSN

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

bez omezení

Název akce

ISBN

Studijní obor

Environmental Engineering

Studijní program

Chemical and Process Engineering

Signatura tištěné verze

D37174

Umístění tištěné verze

Univerzitní knihovna (studovna)

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

letecké společnosti, změna klimatu, ekologická účinnost, posuzování životního cyklu, emise skleníkových plynů, emise oxidu uhličitého, ochrana životního prostředí., airlines, climate change, eco-efficiency, life cycle assessment, greenhouse gas emissions, carbon dioxide emissions, environment protection.

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced