Černé duše: historická antropologie dětství z pohledu disciplinárních pramenů školských knih hanby a cti
Bakalářská práceOtevřený přístupDatum publikování
2017
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
Cílem bakalářské práce je představit problematiku utváření normativu poslušného občana v českých zemích v devatenáctém a na počátku dvacátého století, s užším zaměřením na žáky základních škol. Na základě pramenné analýzy takzvaných černých a zlatých knih, které kantorům sloužily k zaznamenávání kázeňských přestupků a pochval žáků, je zkoumán jak vývoj disciplinárních technik, tak také samotný žák a jeho pozice ve škole a ve společnosti. To, jak byl ovlivňován svým okolím a autoritami, jaký na něj byl vyvíjen nátlak, a jaké jeho chování bylo ještě tolerováno a co už bylo považováno za přečin, který bylo nutné potrestat. Pozornost je však věnována také učitelům. Tomu, v jakém sociálním postavení se nacházeli a jak vystupovali vůči svým svěřencům, kterým se snažili nejen předávat vědomosti, ale také formovat jejich charakter a vést je ke kázni a dobrým mravům.
Rozsah stran
70 s.
ISSN
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Bez omezení
Název akce
ISBN
Studijní obor
Kulturní dějiny
Studijní program
Historické vědy
Signatura tištěné verze
D36925
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (studovna)
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
historie, 19. století, dětství, disciplinace, pochvala, školy, tresty, učitelé, žáci, history, 19th century, childhood, disciplination, praise, schools, punishments, teachers, students