Digitální knihovnaUPCE
 

Diplomové práce / Theses ARUDP FR (BcA.)

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/69068

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 15
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování obrazu Svatý Karel Boromejský a Nové možnosti ztenčování laků z povrchů maleb
    (Univerzita Pardubice, 2023) Polívková, Gabriela; Machačko, Luboš
    Diplomová práce zahrnuje komplexní restaurátorský zásah, včetně podrobné restaurátorské dokumentace, která je zde rozšířena tak, aby odpovídala standardu diplomové práce. Dílo představuje velmi kvalitní barokní olejomalbu na plátěné podložce z roku 1727. Restaurátorská dokumentace obsahuje průzkum díla Svatý Karel Boromejský, zahrnuje ikonografický popis sv. Karla Boromejského, kulturně-historický průzkum a zabývá se také autorstvím obrazu. Pravděpodobně se jedná o obraz z dílny Jana Kryštofa Handkeho působícího v Olomouci v 18. století. Druhá část diplomové práce se zabývá použitím nových materiálů pro ztenčování lakových vrstev v oboru restaurování, především ztenčování lakových vrstev na závěsném obrazu, tedy lakované malbě. Jedná se o jednu z počátečních prací v projektu, který bude pokračovat. Tato část se zabývá použitím rigidních gelů a představuje komerční gely Nanorestore Gell®Peggy a Nanorestore Gell®Dry. Dále práce zahrnuje tzv. "nanostructured cleaning fluids", tedy nanostrukturní čisticí kapaliny či mikroemulze, zde konkrétně výrobky Nanorestore Cleaningl®.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování obrazu sv. Jana Nepomuckého a průzkum oltářních obrazů z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli s ohledem na autorství F. J. Luxe
    (Univerzita Pardubice, 2023) Pavlisová, Eliška; Říhová, Vladislava
    Diplomová práce se zabývá restaurováním oltářního obrazu sv. Jana Nepomuckého z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Během restaurování obrazu byla nalezena signatura rokokového malíře Františka Julia Luxe. Na základě tohoto objevu byly další tři oltářní obrazy, pocházející ze stejného kostela, navzájem posuzovány z hlediska výtvarného a technologického zpracování s dílem se signaturou. Vzájemné porovnání obrazů pomohlo potvrdit, že se jedná o stejného autora, a tak určit i jejich přibližnou dataci. Jednalo se konkrétně o díla Sv. Barbora, Kalvárie a Odpočinek na cestě do Egypta. Na tuto část navazuje umělecko-historický průzkum zmíněných oltářních obrazů, které mají návaznost na vznik kostela a případnou souvislost s řádem Maltézských rytířů, tehdejších vlastníků fary. V závěru práce je popsáno působení a tvorba malíře Františka Julia Luxe a technicko-výtvarné srovnání jeho autorských děl s obrazy nalezenými v Radomyšli.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Možnosti přípravy a využití rigidních gelů z gellanu a komplexní restaurování olejomalby na plátně Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska
    (Univerzita Pardubice, 2023) Ševčíková, Aneta; Machačko, Luboš
    Diplomová práce v první části předkládá rozsáhlý průzkum a komplexní restaurátorský zásah na závěsném obraze Madona s Ježíškem z Muzea Kroměřížska. Jedná se o olejomalbu na plátně, jejichž autor a datace nejsou známé. V rámci podrobného průzkumu byl obraz datován do roku 1753 a jako hypotetický autor byl určen okruh olomouckého barokního malíře Jana Kryštofa Handkeho. Druhá část práce se zabývá možností citlivějšího přístupu při procesu čištění za použití rigidních gelů se zaměřením na gellan. Práce sumarizuje informace o využití rigidních gelů s důrazem na gellan a jeho využití v restaurátorské praxi. Teoretická část se poté hlouběji zaměřuje na možnosti přípravy a využití gelů z gellanu při čištění výtvarných děl se zaměřením na citlivost vodorozpustných barevných vrstev. Na teoretickou část navazuje volně experimentální část, která se zaobírá recepturami vybraných gelů, zkoumáním základních vlastností vzniklých gelů v porovnání s komerčně dostupnými gely na trhu a jejich účinnost při aplikaci.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování závěsného obrazu v ozdobném rámu "Nádobí s třešněmi"; Integrovaná ochrana proti hmyzím škůdcům
    (Univerzita Pardubice, 2023) Ptáčková, Anna; Machačko, Luboš
    Práce Restaurování závěsného obrazu v ozdobném rámu "Nádobí s třešněmi"; Integrovaná ochrana proti hmyzím škůdcům v první části dokumentuje průběh komplexního restaurátorského a konzervátorského zásahu, včetně podrobných průzkumů provedených na díle "Nádobí s třešněmi" z depozitáře státního zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Tento úsek nejprve předkládá umělecko-historický průzkum a průzkumy neinvazivní a invazivní chemicko-technologické provedené na restaurovaném díle. Na jejich základě byl následně zvolen vhodný restaurátorský záměr. Navazující část poté zahrnuje popis procesu jednotlivých restaurátorských zásahů. V závěru je přiložena textová a podrobná obrazová příloha. V druhé části práce předkládá problematiku integrované ochrany proti škůdcům se zaměřením především na monitoring. V rámci této části byla provedena také experimentální část, při níž byly provedeny dva tříměsíční cykly monitoringu hmyzích škůdců v 6 institucích kulturní povahy.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Restaurování oltářního obrazu sv. Barbory na plátně z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli a historické a současné metody scelování trhlin plátěných podložek závěsných obrazů se zaměřením na metodu "bridging"
    (Univerzita Pardubice, 2022) Pečinka, Jiří; Machačko, Luboš
    Diplomová práce v první části představuje komplexní restaurátorský zásah včetně podrobných průzkumů na oltářním obrazu sv. Barbory z kostela sv. Jana Křtitele v Radomyšli. Jedná se o olejomalbu na lněném plátně od Františka Julia Luxe z poloviny 18. století. Druhá část diplomové práce se věnuje historickým a současným metodám scelování trhlin v plátně malířských děl. Shromažďuje informace o vývoji metod a o materiálech používaných v praxi. Představuje literaturu a publikované články související s tématem. V rámci experimentální části byla blíže zkoumána metoda bridgingu, která byla kriticky zhodnocena na základě několika faktorů včetně zátěžových jednoosých zkouškách v tahu.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Komplexní restaurování dvou olejomaleb na plátně od Věry Jičínské ze sbírek Vlastivědného muzea v Dobrušce a Poválečná tvorba malířky Věry Jičínské
    (Univerzita Pardubice, 2021) Zadinová, Kateřina; Machačko, Luboš; Skalická, Pavla
    Tato diplomová práce se zabývá komplexním restaurováním a dokumentací dvou olejomaleb na plátně z depozitáře Kulturního zařízení města Dobrušky - vlastivědné muzeum. Jedná se o obraz "Akt černošky", 1929 a obraz "Černoška", 1930. Oba obrazy pochází od malířky Věry Jičínské-Laichterové. V teoretické část se diplomová práce zabývá životem a poválečnou tvorbou malířky Věry Jičínské-Laichterové (*3. července 1898 - 27. března 1961).
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Problematika restaurování maleb na hedvábí asijské provenience
    (Univerzita Pardubice, 2021) Khaindrava, Laura; Bartyzalová, Barbora; Catcher, Susan
    Tato magisterské diplomová práce prezentuje výsledky komplexního restaurátorského zásahů na hedvábné časti Čínského podélného svítku s malovaným výjevem tradiční čínské krajiny na hedvábné podložce podlepené čínským papírem. Závěrečná magisterská práce se ve své teoretické části podrobněji zabývá problematikou poškození, materiály používané k restaurování a montáží Asijských podélných svitku na hedvábí a jejích správnými podmínkami uložení. Práce obsahuje i experimentální část zabývající se problematikou zacelení trhlin nepodlepených asijských maleb na hedvábí.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Kompletní průzkum a restaurování oboustranně malované olejomalby na plátně z kostela sv. Vavřince ve Vizovicích. Průzkum závěsných obrazů in-situ v kostele sv. Vavřince ve Vizovicích.
    (Univerzita Pardubice, 2020) Miklovičová, Eliška; Machačko, Luboš
    Předmětem praktické části diplomové práce je restaurování oboustranně malované olejomalby na plátně z kostela sv. Vavřince ve Vizovicích. Jedná se o dva portréty, kde na jedné straně je vyobrazen sv. Alois Gonzaga z konce 19. století, signovaný Bohumírem Lindauerem a na straně druhé sv. Jiří na koni z 18. století. Dílo bylo vybráno s ohledem na návaznost k teoretické části. Teoretická část diplomové práce se zabývá průzkumem závěsných obrazů in-situ z 19. století v tomtéž kostele. Součástí průzkumů je podrobná fotodokumentace a jednotlivé záměry malířských děl. Tato část zahrnuje také vznik technologické kopie vybraného portrétu z restaurovaného díla a to sv. Aloise Gonzagy.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Komplexní restaurování dvou barokních olejomaleb na plátně ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou a transparentní rentoaláž malířských děl na plátně, historie, materiály, metody
    (Univerzita Pardubice, 2020) Medová, Dominika; Machačko, Luboš
    Diplomová práce představuje komplexní restaurátorský zásah včetně podrobných průzkumů na dvou barokních podobiznách ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Jedná se o olejomalby na lněném plátně, jejichž autoři nejsou známí. První zobrazuje pravděpodobně Marii Antonii z Questernbergu a pochází zřejmě z druhé poloviny 18. století. Druhé dílo představuje Marii Konstanci z Lambergu a lze jej zařadit do druhé poloviny 17. století. Na tomto díle byla provedena transparentní rentoaláž pomocí hedvábné krepeliny a adheziva BEVA 371 Film, z důvodu historicky významného nápisu na rubu díla. Druhá část diplomové práce se věnuje rentoaláži malířských děl na plátně pomocí transparentních materiálů. Shromažďuje informace o vývoji transparentní rentoaláže, o materiálech a metodách používaných v praxi. Představuje literaturu a publikované články související s tématem a může pomoci při výběru vhodné metody transparentní rentoaláže při restaurování malířských děl.
  • Náhled
    Diplomová práceOtevřený přístup
    Kompletní průzkum a restaurování dvou barokních portrétů Marie Antonie z Questenberku a Jana Adama z Questenberku ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Výtvarná činnost Josefa Ceregettiho.
    (Univerzita Pardubice, 2019) Peňázová, Monika; Machačko, Luboš
    Tato diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Z nichž první pojednává o kompletním průzkumu a restaurování dvou barokních portrétů Marie Antonie z Questenberku a Jana Adama z Questenberku ze sbírek zámku Jaroměřice nad Rokytnou. Tato část je doplněna o technologickou kopii výřezu z portrétu Marie Antonie z Questenberku v měřítku 1:1. Dále se zde nachází atlas poškození, který se věnuje jednotlivým poškozením na výše uvedených dílech. Druhá část diplomové práce se věnuje výtvarné činnosti chrudimského malíře Josefa Ceregettiho a obsahuje katalog jeho děl.