Studijní obor:Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě
Abstrakt:
Obsah diplomové práce je členěn na čtyři části:
V první části dojde k seznámení se základy fotovoltaické přeměny, přehledu koncepcí, typů a možností fotovoltaických článků. Zde jsou pro větší názornost zpracována data výroby elektrické energie ze střešní fotovoltaické elektrárny instalované v oblasti zájmu, jejíž výsledky jsou zobrazeny graficky.
Druhá část analyzuje zadanou trať č. 012 Pečky Plaňany Bošice Kouřim. Zaobírá se energetickou bilancí této tratě, potřebou fosilních paliv nafty pro stávající neelektrifikovaný provoz. V neposlední řadě se věnuje návrhu drážního akumulátorového vozidla a infrastrukturou pro fotovoltaické nabíjení trakčních akumulátorů kolejového vozidla ve variantách umístění fotovoltaických článků ve stacionárních dobíjecích stanicích a také přímo na kolejovém vozidle.
Třetí část se zaobírá výpočty potřebné energie PWR cyklu. Volbou akumulátorů dobíjecí stanice a drážního vozidla, stanovení výkonu a počtu FV panelů dobíjecí stanice. V této části také navrhujeme možnost provozu s FV panely umístěnými přímo na vozidle. Výpočty upravujeme dle reálných požadavků na dodaný výkon s rezervou proti nepřízni počasí.
Ve čtvrté části se zabýváme zvýšením efektivity využití elektrické energie na elektrifikované trati Kolín Praha, kde u stanice Pečky řada vlaků brzdí rekuperací, při které vznikající energie nemůže být využita, jelikož je poblíž trakční měnírna (TM Pečky) a v trolejovém vedení se napětí udržuje na horní hranici nastavení ochran. Přetokem z rekuperace bychom napájeli dobíjecí stanici elektromobilů na P + R parkovišti Pečky, místo maření energie v odporových řadách.