Zdrojový dokument:Scientific papers of the University od Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 1 (1995)
Abstrakt:
Článek řeší novým způsobem výpočet propustné výkonnosti traťového úseku.
Na základě rozsáhlých statistických šetření autor dokazuje, že dobu jizdy tj
v traťovém úseku je možno považovat za náhodnou proměnnou s Erlangovýrn rozdělením.
Aplikuje pravidlo o 6o mezi minimální a maximální hodnotou náhodné proměnné
normálně rozložené na rozdělení Erlangovo. Zároveň zavádí pojem "koeficient polohy
středni hodnoty" tohoto rozděleni, který určuje v závislosti na minimální době jízdy i velikost a polohu střední hodnoty doby jízdy. Statisticky dokazuje, že tento koeficient má konstantní
hodnotu.
Na základě tohoto důkazu odvozuje potom i vztahy pro výpočet parametrů a, b
Erlangova rozděleni, které využívá při simulaci provozu.
Hodnota minimální doby jízdy je zjišťována pro maximální výkon zvoleného hnacího
vozidla na základě pohybové rovnice vlaku. Funkčnost a praktickou použitelnost
dokumentuje zpracovaný rozsáhlý počítačový program umožňující výpočty propustné
výkonností dokreslovat charakteristikami hromadné obsluhy respektive simulací provozu.