Show simple item record
dc.contributor.author |
Nagyová, Jana
|
|
dc.date.accessioned |
2017-05-31T11:42:38Z |
|
dc.date.available |
2017-05-31T11:42:38Z |
|
dc.date.issued |
1998 |
|
dc.identifier.isbn |
80-7194-130-1 |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/67969 |
|
dc.description.abstract |
Question of real transport costs is often discussed these days. One of the crucial point
within this discussion is definition of real value of transport. Currently is value of the transport
defined by individual willingness to pay, or willingness to pay to avoid costs. This system reflects
only interest of current generation and intergenerational conflict appears. This type of evaluation
also creates intragenerational conflict - what means, willingness to pay is weighted by the incomes
of those expressing their willingness to pay. The economic votes of the poor count for less in the
market place that the economic votes of the rich.
Fair pricing is base for sustainable development. But as far as economic valuation is
entirely anthropomorphic process reflecting psychology of individuals and not sustainability, we
defined expression "Total economic value". This value comprises direct value, indirect value,
option value and non-use value. If evaluation process is based on total economic value, then we
can see that pricing will reflect reality. |
eng |
dc.format |
p. 253-257 |
eng |
dc.language.iso |
eng |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 3 (1997) |
|
dc.title |
Value basis for the definition of real transport costs |
eng |
dc.title.alternative |
Hodnotový základ pro definování reálných dopravních nákladů |
cze |
dc.title.alternative |
Wert als Grundlage für die Definition der effektiven Verkehrskosten |
ger |
dc.type |
Article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Otázka skutečných nákladů dopravy je otázkou v poslední době velice často diskutovanou.
Jedním z prvních problémů je definování skutečné hodnoty dopravy. V současnosti je hodnota
definovaná ekonomickým zájmem, případně nezájmem jednotlivců za daný produkt zaplatit. Tyto
platby však respektují jenom zájem současné generace, čímž vzniká intergenerační konflikt.
Kromě tohoto konfliktu je proces oceňování spojen také s intrageneračnim konfliktem - to
znamená, že cena je definovaná zejména tou částí populace, která má vyšší příjmy a hlas které je
ekonomicky "relevantnější".
Správné hodnocení je základem pro trvale udržitelný rozvoj, který je definován jako
uspokojování zájmů současné generace bez kompromitování zájmů budoucí generace. Nakolik
ekonomické hodnocení je zejména antropomorfní proces reflektující psychologii jedinců v daném
momentu, zájem o trvale udržitelný rozvoj je potlačen do budoucnosti, až si budeme moci tento"
luxus" dovolit, přicházíme s pojmem "Celková ekonomická hodnota". Tato hodnota je složená
z několika hodnot (přímá hodnota, nepřímá hodnota, možná hodnota, neuživatelská hodnota),
které odrážejí realitu a berou v potaz nejen ekonomické zájmy. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Die Frage der realen Kosten des Verkehrs gehört zur Zeit zu den meist diskutierten Fragen.
Unter den wichtigsten Problemen steht Definition des Realwertes des Verkehrs. In der Gegenwart
ist der Wert durch das ökonornische Interesse definiert, eventuell durch die Interesselosigkeit der
Einzelnen für das bestimmte Produkt etwas zu bezahlen. Diese Bereitszahlung respektiert nur das
Interesse der heutigen Generation, wodurch der intergenerationale Konflikt besteht. Ausser
diesem Konflikt ist der Bewertungsprozess auch mit dem intragenerationalen Konflikt verbunden -
das heisst der Preis ist vor allem von dem Teil der Population definiert, die höheren Einkommen
hat und deren Stimme ökonomisch relevant ist.
Die richtige Bewertung bildet die Grundlagen für nachhaltige Entwicklung. Die nachhaltige
Entwicklung definiert man als Befriedigung der Interesse der heutigen Generation ohne die
Interesse der zukünftigen Generationen zu kompromitieren. Die ökonomische Bewertung ist vor
allem der anthropomorphische Prozess, der die Psychologie der Einzelnen im bestehenden
Moment wiederspieglt. Durch diesen Prozess ist das Interesse um die nachhaltige Entwicklung an
die Zukunft gerichtet," bis man sich diesen Luxus leisten kann". Darum bildet man den Begriff der
ökonornische Gesamtwert. Dieser Wert besteht aus den folgenden Teilen - der direkte, der
indirekte, der mögliche Wert und der Benutzungswert. Die verschiedenen Teile des Gesamtwertes
wiederspiegeln die Realität und nehmen nicht nur die ökonomischen Interesse in Frage.
Scientific Papers |
ger |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published |
eng |
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|