Digitální knihovnaUPCE
 

Interval-Valued Fuzzy Cognitive Maps for Supporting Business Decisions

Konferenční objektOmezený přístuppeer-reviewedpostprint
Náhled

Datum publikování

2016

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)

Abstrakt

Fuzzy cognitive maps (FCMs) are used to model uncertainty in complex causal relationships among concepts. This is an important issue for supporting business decisions. However, determining the precise values of these relationships is difficult in the domain of business decision-making. To overcome this problem, we introduce interval-valued FCMs representing a generalization of FCMs. Interval-valued FCMs provide desirable additional freedom in the design of concepts and their causal relationships. This feature enables decision makers to model highly complex business decision-making problems. We demonstrate this for two case studies: (1) a supplier-selection task, and (2) business-performance modelling.

Rozsah stran

p. 531-536

ISSN

1098-7584

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

GA16-19590S/Analýza témat a sentimentu vícenásobných textových zdrojů pro finanční rozhodování

Zdrojový dokument

2016 IEEE International Conference on Fuzzy Systems, FUZZ-IEEE 2016

Vydavatelská verze

http://ieeexplore.ieee.org/document/7737732/

Přístup k e-verzi

Pouze v rámci univerzity

Název akce

2016 IEEE International Conference on Fuzzy Systems, FUZZ-IEEE 2016 (24.07.2016 - 29.07.2016)

ISBN

978-1-5090-0625-0

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

Umístění tištěné verze

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

Business, Decision-making, Fuzzy cognitive maps, Interval-valued fuzzy sets, Podnik, rozhodování, fuzzy kognitivní mapy, intervalově ohodnocené fuzzy množiny

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced