Interval-Valued Fuzzy Cognitive Maps for Supporting Business Decisions
Konferenční objektOmezený přístuppeer-reviewedpostprintSoubory
Datum publikování
2016
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Abstrakt
Fuzzy cognitive maps (FCMs) are used to model uncertainty in complex causal relationships among concepts. This is an important issue for supporting business decisions. However, determining the precise values of these relationships is difficult in the domain of business decision-making. To overcome this problem, we introduce interval-valued FCMs representing a generalization of FCMs. Interval-valued FCMs provide desirable additional freedom in the design of concepts and their causal relationships. This feature enables decision makers to model highly complex business decision-making problems. We demonstrate this for two case studies: (1) a supplier-selection task, and (2) business-performance modelling.
Rozsah stran
p. 531-536
ISSN
1098-7584
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
GA16-19590S/Analýza témat a sentimentu vícenásobných textových zdrojů pro finanční rozhodování
Zdrojový dokument
2016 IEEE International Conference on Fuzzy Systems, FUZZ-IEEE 2016
Vydavatelská verze
http://ieeexplore.ieee.org/document/7737732/
Přístup k e-verzi
Pouze v rámci univerzity
Název akce
2016 IEEE International Conference on Fuzzy Systems, FUZZ-IEEE 2016 (24.07.2016 - 29.07.2016)
ISBN
978-1-5090-0625-0
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
Business, Decision-making, Fuzzy cognitive maps, Interval-valued fuzzy sets, Podnik, rozhodování, fuzzy kognitivní mapy, intervalově ohodnocené fuzzy množiny