Kdo vládne českým vysokým školám? Kvalitativní studie rozhodovacích mechanismů na dvou fakultách a jejich katedrách
ČlánekOmezený přístuppeer-reviewedpostprintDatum publikování
2010
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Centrum pro studium vysokého školství
Abstrakt
Vládnutí ve vysokém školství prošlo v posledních dvou desetiletích v Evropě zásadními proměnami. V oblasti výzkumu vysokého školství u nás toto téma dosud stojí na pokraji zájmu. Především téměř chybí studie vládnutí v českém vysokém školství vycházející z empirického sociálněvědního přístupu. V našem výzkumu jsme se pokusili o sondu do mechanismů a procesů vládnutí na dvou nejnižších úrovních (katedry a fakulty) dvou různých českých vysokých škol. Na každé z vybraných fakult byly provedeny čtyři polostandardizované rozhovory. Výsledky naší studie hovoří o tom, že hlavním rysem procesů vládnutí je dominantní role vyučujících. Naše závěry v tomto ohledu odpovídají závěrům dalších studií interpretujících vládnutí v českém vysokém školství jako příklad koexistence akademické oligarchie, charakteristické spíše pro elitní fázi vývoje moderního vysokého školství (Trow 2006), s masovým a univerzálním přístupem k vysokému školství (Dobbins 2008; Prudký, Pabian, Šima 2010).
Rozsah stran
p. 2-16
ISSN
1210-6658
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Aula, volume 18, issue: 4
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Pouze v rámci univerzity
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
Umístění tištěné verze
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
vládnutí, studující, vysokoškolská politika, higher education governance, qualitative research, role of students, czech universities