Přístup k e-verzi:Bez omezení (pouze ke kapitole 6.3 a přílohám 3 až 4 omezen přístup)
Studijní obor:Dopravní prostředky a infrastruktura: Dopravní prostředky
Abstrakt:
Cílem této disertační práce je optimalizace parametrů pojezdu lokomotivy určené pro nákladní dopravu. S využitím simulačních výpočtů jízdy vozidla je provedena citlivostní analýza vlivu základních tuhostních a rozměrových parametrů pojezdu na vodicí vlastnosti lokomotivy v obloucích malých poloměrů a na její kritickou rychlost. Dále je pozornost věnována návrhu charakteristik sekundárního vypružení, v němž jsou stávající flexi-coil pružiny doplněny pryžokovovým naklápěcími podložkami. Vlastnosti těchto prvků vypružení jsou experimentálně ověřeny. Na základě rozboru vlastností nového vypružení jsou navrženy charakteristiky systému aktivních prvků pro minimalizaci příčných silových účinků vozidla na kolej. Je vytvořen výpočtový model lokomotivy vybavené novým sekundárním vypružením a systémem aktivních prvků. S modelem jsou prováděny simulační výpočty s cílem ověřit jízdní a vodicí vlastnosti zamýšlené nákladní lokomotivy, včetně realizace citlivostní analýzy vlivu charakteristik tlumičů vrtivých pohybů na stabilitu jízdy. Zvláštní pozornost je věnována problematice validace simulačních modelů a jejich výsledků.