Digitální knihovnaUPCE
 

Habilitační práce / Habilitation theses DFJP

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/5737

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 22
  • Náhled
    Habilitační práceOtevřený přístup
    Asociace dat v multipozičních radarových systémech pro řízení letového provozu
    (Univerzita Pardubice, 2023) Pidanič, Jan; Novák, Andrej; Prokeš, Aleš; Masopust, Jiří
    Habilitační práce prezentuje výběr výzkumných aktivit, kterými jsem se při svém dosavadním působení na Univerzitě Pardubice, Fakultě elektrotechniky a informatiky zabýval. Práce je zaměřena na problematiku signálového zpracování v multi-pozičních radarových systémech, a to zejména na problematiku asociace výsledků měření jednotlivých bistatických radarů v multi-bistatických radarových systémech pro řízení letového provozu. Zvolené téma plynule navazuje na předchozí výzkumné aktivity, které se zabývaly výpočtem vzájemných funkcí neurčitosti v jednotlivých bistatických radarech, které poskytují vstupní data pro následnou asociaci dat. V habilitační práci se v úvodu věnuji popisu problematiky multi-pozičních radarových systémů se zaměřením na podtřídu systémů multi-bistatických radarových systémů a principu jejich signálového zpracování, a to jak pro individuální bistatický radar, tak i pro multi-bistatický radarový systém. V této části habilitační práce jsou analyzovány problémy komplikující vyhodnocení cílů, které snižují dosažitelnou informační hodnotu a nástin jejich možných řešení, a to jak z pohledu bistatického radaru, tak i z pohledu jeho zapojení do multi-bistatického radarového systému. Stěžejní část práce se věnuje problematice asociace naměřených dat na jednotlivých bistatických radarech, které je nutno správně interpretovat (fúzovat), tak aby nedocházelo k chybám asociace, které povedou k nesprávnému určení polohy jednotlivých cílů. Součástí práce je vývoj nové asociační metody (PHD-MAT), která slouží k asociaci a následnému vedení cílů. Tato metoda je založena na modifikovaném výpočtu hypotetické hustoty pravděpodobnosti. Navrhovaná nová asociační metoda s využitím rozšířeného Kálmánova filtru (EKF) umožňuje efektivní rychlost výpočtu a dosahuje vyšší jednoznačnosti reprezentace výsledků než běžně používaná metoda PHDF. Součástí aktivit je i analýza a porovnání výsledků dvou asociačních metod PHDF (běžně používaná) a PHD-MAT (nově navržená) pro různé scénáře a pro odlišné vstupní parametry.
  • Náhled
    Habilitační práceOtevřený přístup
    Vliv nových systémů zabezpečení jízdy vlaku na kapacitu železniční infrastruktury
    (Univerzita Pardubice, 2022) Nachtigall, Petr; Beneš, Karel; Kolář, Jiří; Matuška, Jaroslav
    Habilitační práce se zabývá vlivem zavádění nových způsobů zabezpečení jízdy vlaku (ETCS) na kapacitu tratí. V první části práce je prostor věnován technické části nových zabezpečovacích systémů. Jsou zde představeny principy fungování CBTC a ETCS. Zvláštní důraz je kladen na brzdění vlaku a dohledu nad jeho brzděním. V další části se pak autor zaměřil na efekty, které přinese zavedení ETCS L2 do ČR. Negativní vlivy jsou podpořeny možnými způsoby jejich odstranění. Jedna z částí práce se věnuje také přípravě nových staveb ve vazbě na ETCS, jejichž nedílnou součástí je také využitá simulačních nástrojů.
  • Náhled
    Habilitační práceOtevřený přístup
    Motivace pracovníků v dopravních a logistických podnicích
    (Univerzita Pardubice, 2020) Ližbetinová, Lenka
    Globalizace světového obchodu přináší i stále zvyšující se poptávku po kvalitních dopravních a logistických službách. Nedostatek lidských zdrojů v této oblasti má globálnější charakter a jeho závažnost nebude zcela vyřešena příchodem 4. průmyslové revoluce, ale naopak, posouvá tento trend do zcela jiné roviny. Postupná digitalizace a využití inteligentních systémů v dopravě a logistice mění strukturu potřebných lidských zdrojů, jejich nevyhnutelné kompetence a vytváří tlak na změny paradigmatu managementu v dopravě a logistice. Cílem habilitační práce je determinování preferencí motivačních faktorů u pracovníků dopravních a logistických podniků v České republice, zhodnocení jejich vývoje v letech 2017–2019 a návrh metodiky pro výběr vhodné varianty motivačního programu a její následná aplikace na případové studii. Splnění tohoto cíle vychází z výsledků výzkumu realizovaného dotazníkovým šetřením v roce 2017-2019 na zkoumaném vzorku 3543 pracovníků zaměstnaných v dopravních a logistických podnicích v rámci ČR. Pro vyhodnocení získaných dat je použita základní popisná statistika, dvouvýběrový t-test, ANOVA test, Tukeyho HSD test a korelace. Pomocí těchto statistických testů jsou vyhodnoceny statisticky významné odlišnosti a závislosti u pracovníků z hlediska genderu, věku a pracovního zařazení. Taktéž je analyzován vývoj motivačních preferencí a jejich naplnění v kontextu situace na trhu práce v oboru dopravy a logistiky. Na základě výsledků jsou interpretovány závěry výzkumu a verifikovány výzkumné hypotézy. Habilitační práce poskytuje taktéž návrh metodiky výběru vhodné varianty motivačního programu cíleného na vybranou skupinu pracovníků, který je prezentován na praktickém příkladu a využívá multikriteriální metodu rozhodování. Výstupy práce obohacují dostupné teoretické poznatky v řešené problematice a poskytují podněty pro další výzkum.
  • Náhled
    Habilitační práceOtevřený přístup
    Spolehlivostní modelování reálné odezvy betonových konstrukcí
    (Univerzita Pardubice, 2019) Řoutil, Ladislav
    Předkládaná práce nahlíží beton – významný materiál při realizaci dopravní infrastruktury – jako kvazikřehký materiál s nezanedbatelnou variabilitou mechanických parametrů. Studuje aspekty (např. vliv charakteristické délky kompozitu na korektní provedení štípacího testu) a možnosti určení lomově-mechanických parametrů betonu, přičemž některé získané výsledky představuje v prakticky uplatnitelné podobě (např. databáze softwaru FReET). Na vybraných aplikacích představuje možnosti spolehlivostního modelování reálné odezvy betonových konstrukcí.
  • Habilitační práce
    Aplikace fyzikálně-chemických instrumentálních metod - účinný nástroj tribotechnické diagnostiky
    (Univerzita Pardubice, 2017) Sejkorová, Marie
    Habilitační práce je souborem deseti vybraných publikovaných prací doplněných průvodními komentáři, které se týkají aktuální problematiky - aplikace fyzikálně-chemických instrumentálních metod v oblasti tribotechnické diagnostiky (TTD). Tematicky lze tyto práce rozdělit do dvou skupin: 1. práce publikující výsledky vypracovaných a ověřených postupů využití instrumentálních metod TTD při sledování chemické degradace maziv aplikovaných v dopravních prostředcích a strojních součástech a při hodnocení procesu opotřebení mazaných součástí analýzou částic opotřebení; na základě těchto výsledků byla jednak navržena optimalizace výměnných intervalů, jednak byly definovány a kvantifikovány souvislosti mezi výsledky chemické a částicové analýzy, 2. práce publikující výsledky vypracování a ověření navržených metodik stanovení vybraných fyzikálních a chemických parametrů motorových olejů a paliv za použití instrumentální techniky a pokročilého statistického software. V závěru celé práce byly diskutovány přínosy a perspektivy uplatnění navržených a experimentálně ověřených postupů a metodik.
  • Habilitační práce
    Podpora automatizovaného rozhodování v simulačních modelech železničního provozu
    (Univerzita Pardubice, 2018) Bažant, Michael
    Soubor uveřejněných vědeckých prací je zaměřen na podporu automatizovaného rozhodování v simulačních modelech železničního provozu. Předmětem řešení je návrh a ověření několika přístupů, které mají ambici podstatným způsobem zvýšit kvalitu simulace. Pro zkvalitnění příslušných simulátorů byla navržena kritéria pro zohlednění možnosti využití časového výhledu v simulačních experimentech a následně byly testovány různé přístupy pro uplatnění odlišných přístupů, mezi něž patří kriteriální hodnocení variant, využití umělé neuronové sítě a matematické modely uplatňující multikriteriální smíšené celočíselné lineární programování.
  • Habilitační práce
    Měření a modelování adheze kola a kolejnice
    (Univerzita Pardubice, 2017) Voltr, Petr
    Tato práce se zabývá adhezním kontaktem kola a kolejnice z pohledu teorie i experimentu. Předně je uveden souhrn dosavadních poznatků teorie valivého kontaktu kolo-kolejnice a přehled možností experimentálního vybavení pro jeho studium. Na tomto základě je utvořena metodika adhezních experimentů na kladkovém stavu v plném měřítku. Přenos tečných sil v kontaktu je vyjadřován pomocí adhezní charakteristiky, která je výstižným popisem podstatných jevů. Dále je uveden rozsáhlý rozbor modelů pro tentýž popis, zakončený zobecněním, které podporuje fyzikálně smysluplný pohled na celou problematiku a usnadňuje kombinování různých přístupů. Nakonec jsou představeny konkrétní výsledky vybraných adhezních experimentů, které byly provedeny v uplynulém období.
  • Habilitační práceOmezený přístup
    Integrace systémů osobní dopravy - technologie provozu přestupních uzlů
    (Univerzita Pardubice, 2015) Bulíček, Josef
    Soubor publikovaných vědeckých prací je zaměřen na vybraná témata z oblasti přestupních uzlů veřejné hromadné osobní dopravy. Předmětem řešení je vedení linek veřejné hromadné osobní dopravy v hvězdicovitém uspořádání, aspekty zastavování a projíždění spojů, problém sjíždění spojů na stanovištích v terminálech veřejné hromadné osobní dopravy, přípojové vazby v případě nemožnosti vytvoření uzlu ITJŘ z důvodu nedostatečně dlouhého pobytu spojů pro obousměrný přestup a simulační posouzení přestupních uzlů v kontextu spolehlivosti přestupních vazeb. Využity jsou metody dopravního modelování, včetně modelu v softwaru OmniTRANS a simulačního modelu vytvořeného autorem v prostředí Microsoft Excel. Návrhy řešení jsou zaměřeny jak na možnosti prohloubení vyhodnocovacích přístupů a nástrojů, tak na možnosti zlepšení v praxi. Stěžejním kritériem, zejména závěrečné části, je provozní spolehlivost.
  • Habilitační práce
    Prostředky pro experimentální výzkum elektrických trakčních pohonů
    (Univerzita Pardubice, 2015) Černý, Ondřej; ;
    Práce se zaměřuje na problematiku moderních koncepcí trakčních pohonů a související návrhy metodik jejich řízení a aplikace, problematiku implementace a testování těchto pohonů, jenž jsou svým charakterem odlišné od doposavad používaných způsobů a technických řešení užívaných v kolejové dopravě. V práci jsou shrnuty výsledky experimentálních výzkumných aktivit v oblasti řízení trakčních synchronních motorů s permanentními magnety, které díky svým vlastnostem umožňují konstrukci vozidel lehké trakce s přímým pohonem kol, zároveň umožňují nová konstrukční řešení podvozků těchto vozidel. V souvislosti s prováděným výzkumem kromě problematiky vlastního návrhu řízení těchto moderních pohonů, je řešena i problematika experimentálního ověřování a testování pohonů v laboratorních podmínkách, ale i problematika provozního testování na zkušebně opravárenského závodu. V práci jsou proto shrnuty i činnosti spojené s vybudováním speciálního zkušebního kladkového stavu se synchronním motorem s permanentními magnety, na kterém byly následně prováděny výzkumné aktivity metodiky řízení těchto trakčních motorů. Dále činnosti spojené s návrhem univerzálního zkušebního pracoviště pro opravárenský závod jednoho z provozovatelů kolejových dopravních prostředků hromadné dopravy. V rámci výzkumných aktivit bylo vybudováno i speciální kolejové vozidlo s měrným podvozkem s nezávisle otáčivými koly, na kterém byly vyvíjeny a testovány algoritmy pro synchronizované řízení kol související s vylepšením jízdních vlastností takových kolejových vozidel a zároveň výzkum vhodných algoritmů, které umožní snížení provozního hluku a opotřebení kol a kolejí, vylepšení trakčních vlastností vozidla a vylepšení trakční energetiky. V rámci aktivit v oblasti testování moderních pohonů byly kromě tohoto vozidla vybudovány i další dílčí vozidla, která slouží jak pro potřeby výuky, tak pro potřeby vlastního experimentálního výzkumu. V souvislosti s výzkumem problematiky trakčních pohonů, jejich řízení a aplikací jsou v práci shrnuty stávající aktivity spojené s návrhem a realizací specializovaného pracoviště pro testování vzájemné interakce trakčního elektrického pohonu a mechanické převodovky v podmínkách vozidel lehké kolejové trakce během provozně nestandardních stavů či při poruše.
  • Habilitační práce
    Možnosti zvýšení úrovně pasivní bezpečnosti dětí v osobních automobilech
    (Univerzita Pardubice, 2013) Kovandová, Hedvika; ;
    Habilitační práce je zaměřena na řešení mezioborové problematiky, kterou představuje bezpečnost dětí v osobních automobilech. Velká pozornost je věnována mechanismům poranění dětí při dopravní nehodě. Nosným tématem práce je řešení bočního nárazu a sledování jeho účinků na dětského pasažéra v zádržném systému. Je popsán průběh a vyhodnoceny výsledky řady testů v laboratorních podmínkách, matematických simulací nárazu a v neposlední řadě realizovaných experimentů. Testy byly prováděny za různých počátečních podmínek a umístění dětského zádržného systému. Vzhledem k tomu, že problematika ochrany dětského pasažéra při bočním nárazu dosud není legislativně podchycena, je v závěru práce uveden přehled návrhů, které mohou být podkladem k doplňku předpisu EHK 44/04 nebo předmětem dalšího výzkumu ve sledované oblasti.