Abstrakt:
Inovace jsou v současné době velmi diskutovaným tématem. Podniky již dávno pochopily, že k tomu, aby byly dlouhodobě úspěšné, nestačí pouze přihlížet tomu, co se na trhu děje, ale je třeba být proaktivní, tzn. vyhledávat nové tržní příležitosti. Podniky se snaží být na trhu s novými výrobky první. Tato pozice jim zaručuje nezaměnitelnou image inovátora a možnost využívat prémiových cen svých výrobků minimálně do doby, než přijde konkurence. Samotné inovace jsou velmi nákladné a velmi riskantní. Tato disertační práce charakterizuje prostředí a podmínky, kde inovace mohou vznikat, monitoruje současný stav inovací segmentu podniků vyrábějících kakao, čokoládu a cukrovinky (CZ NACE 10.82) a na základě empirického výzkumu přichází s opatřeními, které pomohou podnikům minimalizovat riziko neúspěchu nově uváděného výrobku – to je rovněž hlavním cílem této disertační práce.