Abstrakt:
Tato disertační práce se věnuje problematice krátkodobého předpovídání prodejů
ve výrobních podnicích a zaměřuje se na význam struktury prodejů a její vliv na volbu
a přesnost předpovědních metod. Na základě rešerše odborné literatury jsou v práci
klasifikovány předpovědní metody, specifikována kritéria volby vhodné předpovědní
metody a popsány principy vybraných předpovědních metod, které nalezly největší
uplatnení v praxi při předpovídání prodejů na spotřebních trzích. Největší pozornost je
věnována významu struktury prodejů při podnikovém předpovídání, principům
hierarchického předpovídání a hodnocení současného stavu poznání v oblasti vlivů stupně
agregace prodejů na volbu a přesnost předpovědních metod. V praktické části práce je pak
tento vliv zkoumán ve vybraném výrobním podniku chemického průmyslu. Součástí
výzkumu je návrh a aplikace předpovědních modelů, které využívají hierarchických
přístupů k předpovídání prodejů na různých stupních agregace podle zákazníků.
Na základě dosažené přesnosti předpovědních modelů je v práci zhodnocen vliv
zákaznické agregace na volbu a přesnost předpovědních metod exponenciálního
vyrovnávání.