Práce se zabývá tématikou nevědomé religiozity respektive religiozity neuvědomované či do nevědomí vytěsněné v kontextu projevů kvazireligiózních a pseudoreligiózních fenoménů. Hlavním zaměřením práce je pokus o reflexi takových představ o bohu či bozích, nebo toho, co vůči sobě staví člověk do role boha, které působí integrativním způsobem a stmelují tak celý psychický organismus jedince. Nebo se naopak projevují dezintegrativně a destruktivním způsobem narušují psychické zrání jedince, míru vědomé kultivace religiozity stejně jako mezilidské vztahy, které se mohou projevovat patologickým způsobem - agresí vůči jiným skupinám, jinému jedinci nebo sobě samému. Tato problematika je vymezena vybranými autory z pole psychologie a filozofie náboženství. Mezi nimi jsou například: Smith, Fromm, Girard, Allport, Rizutto, Freud, Vitz, White a Woody, na jejichž badatelsky přínosných dílech je celá problematika detailně rozebrána. Jednou z hlavních částí práce je kapitola, která se pokouší o analýzu Freudovy ambivalentní, dynamicky se měnící religiozity, která slouží jako jeden z příkladů dezintegrativních projevů osobního religio. Práce se také zabývá problematikou možnosti snadného zneužití nekultivované nevědomé religiozity a jejího následného využití k různým kvazireligiózním a pseudoreligiózním, tržním a komerčním, ale také ideologickým davovým účelům. Závěr práce uvádí také ne - analytický pohled na fenomén nevědomí. Je zde uvedena teorie Woodyho, který běžné pojetí fenoménu nevědomí pokládá za hermeneutický mýtus, který se blízce podobá představám o bohu.