Studijní obor:Technologie a management v dopravě a telekomunikacích
Abstrakt:
Disertační práce se zabývá problematikou harmonizace ekonomických podmínek ve veřejné dopravě. První část práce obsahuje analýzu současného stavu harmonizace ekonomických podmínek v dopravě, jak v podmínkách České republiky, tak v zahraničí. V souladu s tématem práce je pozornost věnována hlavně oblasti veřejné dopravy
a disproporcím mezi silniční a železniční dopravou.
Návrhová část práce obsahuje vlastní metodiku vzájemného porovnávání výše úhrady
prokazatelné ztráty v železniční a linkové dopravě z pohledu objednatele, kde jsou výkony
porovnávány s ohledem na kapacitu vozidel pomocí místokm a dále s ohledem na počty
přepravených osob pomocí oskm. Porovnání je provedeno také ve variantě se započítáním
poplatku za použití krajské silniční sítě, jehož výpočet je také v práci navržen, a ve variantě se
započítáním externích nákladů u obou druhů dopravy.
Zásadním bodem návrhové části práce je konkrétní metodika uzavírání smluv o veřejných
službách v přepravě cestujících na základě řízení na výběr dopravce. Metodika je zpracována
v souladu s aktuálně platnou legislativou a je praktickou pomůckou pro současné objednatele
veřejných služeb. Pouze postupným zaváděním regulované konkurence je možné získat pro
objednatele vyšší kvalitu služeb za lepší cenu a docílit tak odpovědného a efektivního
vynakládání prostředků z veřejných zdrojů.