Katedra věd o výchově
Stálý URI pro tuto komunituhttps://hdl.handle.net/10195/3876
Procházet
1072 výsledky
Filtry
Nastavení
Search Results
Bakalářská práce Otevřený přístup Vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti(Univerzita Pardubice, 2024) Kuklíková, Eliška; Rýdl, Karel; Šándorová, ZdenkaBakalářská práce se zaměřuje na vývoj speciálních škol od poloviny 20. století do současnosti. Po úvodu následuje teoretická část, která je rozdělena na několik kapitol. První kapitola se zabývá speciální pedagogikou, kde jsou diskutovány termíny, historický vývoj a současný stav této disciplíny. Další kapitola se věnuje rozdělení poruch a vad, zahrnující specifické vývojové poruchy učení, somatopedii, smyslové poruchy a poruchy řeči, a psychopedii. Speciální školství je tématem další kapitoly, která mapuje jeho historický vývoj a současný stav. Následuje kapitola o legislativě, kde jsou popsány klíčové zákony a události v oblasti speciálního školství od roku 1948 do současnosti. Speciální pedagog a rámcový vzdělávací program jsou dalšími tématy, kterým je věnována pozornost v teoretické části. Praktická část práce zahrnuje experimentální výzkum, jehož metodologie je popsána v samostatné kapitole. Výzkum se zaměřuje na kvalitativní rozhovory se zaměstnanci zkoumaných zařízení, s cílem zjistit jejich postoj a praktické zkušenosti s výukou žáků se speciálními potřebami.Diplomová práce Otevřený přístup Odměny a tresty ve výchově dětí středního školního věku v menších obcích a ve městech(Univerzita Pardubice, 2024) Vančurová, Monika; Škoviera, Albín; Myslivec, JaroslavDiplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu rodina, výchova, jejími druhy a styly. Pozornost je věnována především odměnám a trestům, včetně druhů, funkcí, způsobu využívání, rizik a důsledků. Praktická část má charakter kvantitativního výzkumu a podobu dotazníkového šetření. Cílem je zjistit, zda existují rozdíly ve způsobech odměňování a trestání v menších obcích a ve městech u jednotlivých rodin. Dílčím cílem je zjistit, jaké odměny a tresty rodiče považují za přijatelné a jaké za nepřijatelné a jaké odměny a tresty ve výchově využívají nejvíce.Diplomová práce Otevřený přístup Domácí násilí v České republice a v Turecku(Univerzita Pardubice, 2024) Vrbatová, Dominika; Ďatko, Ilona; Šándorová, ZdenkaDomácí násilí je celosvětový společenský problém, přesto se jedná o téma, které v řadě společností představuje tabuizované téma. Česká republika se řadí mezi státy, které se snaží být ve vztahu k tomuto tématu progresivní, zároveň je však domácí násilí ve společnosti odmítáno a ochrana může být nedostatečná. Turecko je stát, kde ženy v minulosti měly nižší postavení než muži a kde bylo domácí násilí pro společnost přijatelné. Domácí násilí se týká žen, dětí, ale i mužů. Cílem této diplomové práce je porovnat přístupy k domácímu násilí, popsat druhy domácího násilí, možné příčiny, důsledky a případné způsoby řešení. Zároveň se diplomová práce zaměří na pomoc dětem a ženám zasaženým domácím násilím i jejich ochranu před ním. Analýza se uskuteční na základě studia vládních dokumentů, legislativy, odborných zdrojů a statistik.Diplomová práce Otevřený přístup Vzdělávání a soužití s nadaným dítětem - radost nebo problém?(Univerzita Pardubice, 2024) Stryková, Kateřina; Ehlová, Marcela; Šándorová, ZdenkaPráce popisuje pohledy na nadané dítě z různých oblastí života, na jeho vzdělávání a soužití s ním. Teoretická část se věnuje vymezení pojmů a bližšímu seznámení s problematikou nadaného dítěte ve škole a v rodině. Praktická část má kvalitativní design, jehož cílem je najít pozitiva a negativa při práci, vzdělávání a v soužití s nadaným dítětem. Cílem praktické části je porovnání dvou nadaných dětí a přístupů k jejich vzdělávání a výchově, vytvořené na základě polostrukturovaných rozhovorů a analýz dokumentů. Výzkumný soubor tvoří rodiny a odborní pracovníci, kteří spolupracují s konkrétními nadanými dětmi.Diplomová práce Otevřený přístup Integrace ukrajinských žáků do základních škol v České republice po únoru 2022(Univerzita Pardubice, 2024) Pilařová, Linda; Hájková, Lucie; Myslivec, JaroslavDiplomová práce se bude zabývat integrací ukrajinských žáků do základních škol v České republice s ohledem na probíhající ruskou invazi na Ukrajinu. Práce bude rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se bude věnovat vysvětlení základní terminologie (migrace, migrant, uprchlík, žadatel o udělení mezinárodní ochrany, azylant), azylové a integrační politice. Další část se bude věnovat integraci ukrajinských žáků do systému základního vzdělávání v České republice. Dále se práce bude věnovat organizacím, které pomáhají ukrajinským žákům se zvládáním školní docházky v českých školách a s jejich integrací do české společnosti. Praktická část práce se bude věnovat kvalitativnímu výzkumu a bude zaměřena na integraci ukrajinských žáků do základních škol ve Středočeském kraji. Metodou sběru dat bude polostrukturovaný rozhovor. Praktickou část budou tvořit rozhovory s vedením a učiteli základních škol. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, jak se základní školy vyrovnaly se situací, která nastala v únoru 2022 (po vypuknutí ruské invaze na Ukrajinu) a s jakými institucemi spolupracovaly a spolupracují v procesu integrace ukrajinských žáků do českého prostředí.Diplomová práce Otevřený přístup Alzheimerova choroba v životě rodiny(Univerzita Pardubice, 2024) Malá, Andrea; Hájková, Lucie; Sychrová, AdrianaDiplomová práce se bude zabývat Alzheimerovu chorobu. Teoretická část diplomové práce bude zaměřena na charakterizování Alzheimerovy choroby, možnosti sociální péče a nastínění možností kompenzace. Diplomová práce bude dále zaměřena na popis sociálních služeb a psychohygienu pečujících osob. Praktická část diplomové práce bude zaměřena na kvalitativní výzkumnou studii. Bude proveden polostrukturovaný rozhovor s rodinnými příslušníky osob s Alzheimerovou chorobou. Cílem diplomové práce bude zjistit, jak Alzheimerova choroba ovlivnila a ovlivňuje život rodiny.Diplomová práce Otevřený přístup Mediální výchova v rodině se zaměřením na rizikový obsah na sociálních sítích(Univerzita Pardubice, 2024) Kalousová, Stanislava; Ehlová, Marcela; Škoviera, AlbínDiplomová práce se zabývá tématem mediální výchovy v rodině a rizikového obsahu na sociálních sítích. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezena základní témata práce - mediální výchova, gramotnost či vliv médií, a také sociální sítě a rizikový obsah na nich, např. sexualizovaný nebo násilný obsah, sexting, kybergrooming apod. Praktická část je věnována kvantitativnímu výzkumu realizovanému prostřednictvím dotazníkového šetření s výzkumnými soubory žáků šestých tříd základních škol v Pardubicích a jejich rodičů. Cílem výzkumu bylo popsat, zda a s jakým rizikovým obsahem se děti na sociálních sítích setkávají a jakým způsobem je v rodinách realizována mediální výchova zaměřená na toto téma.Diplomová práce Otevřený přístup Vliv sociálních sítí na utváření vztahů dospělých osob se získanou imobilitou(Univerzita Pardubice, 2024) Janeková, Simona; Šándorová, Zdenka; Ďatko, IlonaDiplomová práce se bude věnovat vlivu sociálních sítí na utváření vztahů u osob se získanou imobilitou. V teoretické části bude popsána základní terminologie týkající se virtuálního světa a psychologických aspektů používání sítí. Pozornost bude věnována cílové skupině - dospělým jedincům se získanou imobilitou, vlivu sociálních sítí na utváření sociálních vztahů této specifické skupiny a jak sociální sítě ovlivňují specifický proces resocializace. V praktické části bude realizován kvalitativní výzkum s využitím metody rozhovorů a případové studie. Cílem diplomové práce bude zjistit význam sociálních sítí na utváření vztahů dospělých osob se získanou imobilitou a vliv na jejich resocializaci.Diplomová práce Otevřený přístup Aktivní stárnutí v České a Slovenské republice(Univerzita Pardubice, 2024) Dubcová, Tereza; Ďatko, Ilona; Ehlová, MarcelaTato diplomová práce je zaměřená na problematiku aktivního stárnutí a stárnutí populace ve Slovenské a České republice a nastínění mezinárodní kontextu, ze kterého obě země vychází. Cílem práce je sumarizovat informace o aktivním stárnutí a stárnutí populace ve Slovenské republice, v České republice a v mezinárodních dokumentech, ze kterých jednotlivé země vycházejí a porovnat politiky stárnutí ve Slovenské i České republice. Text obsahuje informace o mezinárodních dokumentech, národních dokumentech, o radách vlády pro seniorskou tématiku, o seniorských organizacích, o celoživotním učení a o proseniorských projektech.Diplomová práce Otevřený přístup Komparace sociálních služeb pro děti ohrožené sociálním vyloučením v České republice a na Slovensku(Univerzita Pardubice, 2024) Backová Zittová, Romana; Škoviera, Albín; Rýdl, KarelČeská a Slovenská republika spolu tvořily do roku 1992 jeden stát, což znamená, že do této doby byla podoba sociálního systému a sociálních služeb totožná. V následujících letech proběhly v obou zemích drobné úpravy, avšak k velké reformě došlo v České republice až během roku 2006, kdy vláda přijala Zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Na Slovensku tato změna přišla až v roce 2008, kdy byl přijat Zákon č. 448/2008 Sb., o sociálních službách. Cílem diplomové práce je komparovat sociální služby v České republice a na Slovensku. V práci se zaměřím především na sociální služby, které jsou určeny pro děti ohrožené sociálním vyloučením. Popíši šíři spektra sociálních služeb, které děti ohrožené sociálním vyloučením mohou využít v České republice a na Slovensku. Tyto služby následně budu vzájemně komparovat a komparaci následně přiblížím do dvou vybraných krajů z obou zemí.