Digitální knihovnaUPCE
 

2002/08 Scientific papers, Series B

Permanentní URI k tomuto záznamuhttps://hdl.handle.net/10195/38179

Procházet

Search Results

Nyní se zobrazuje 1 - 10 z 10
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Real environment simulation models on railway transport network
    (Univerzita Pardubice, 2003) Šotek, Karel
    Simulační modely na dopravní síti se postupně stávají nedílnou součástí inovačních procesů dopravní technologie. Zejména ve spojitosti s realizací informačních a řídících systémů se stále více přibližují reálnému provozu. Zmínky o dílčích aplikacích byly publikovány při různých příležitostech. Autoři se tímto článkem snaží podat ucelenou informaci z posledního období. Pod názvem modely reálného prostředí se uvažují modely, jejichž parametry a datové struktury ve značné míře obsahují pojmy a parametry převzaté přímo z reálného systému. Prezentované výsledky prokazují vhodnost uplatnění simulačních modelů reálného prostředí jako součásti informačních systémů využívaných v rutinním provozu. Uživatelé dostávají k dispozici účinný prostředek, který umožní nejenom posoudit kvalitu výstupů IS, ale i zásadně rozšiřuje jejich praktické uplatnění nad původní zadání.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Cenová elasticita poptávky ve veřejné osobní dopravě
    (Univerzita Pardubice, 2003) Melichar, Vlastimil
    Cenová elasticita poptávky v dopravě je důležitým faktorem ovlivňujícím volbu způsobu přepravy ve veřejné osobní dopravě. V příspěvku jsou analyzovány i další faktory působící na poptávky v osobní dopravě. Pozornost je věnována teorii poptávky a elasticity v dopravě a možnostem využití poptávkové elasticity veřejné osobní dopravy. Příklady výpočtu a modelování cenové elsticity poptávky jsou jsou zpracovány pro veřejnou městskou hromadnou osobní dopravu a železniční osobní dopravu. V závěru příspěvku autor komentuje dosažené výsledky modelování cenové elasticity poptávky ve veřejné osobní dopravě ve vybraných segmentech poptávky s využitím statistického lineárního regresního modelu.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Optimalizace struktury neuronových sítí aplikovaných v reálných technických prostředcích
    (Univerzita Pardubice, 2003) Musil, Michal
    Příspěvek se zabývá optimalizací struktury neuronové sítě aplikované v diagnostickém systému jako klasifikátor chyb. Síť je tedy optimalizována pro tuto aplikaci, ovšem optimalizační metody lze využít obecně. Optimalizované sítě jsou typu MLP a jako učící algoritmus je využíván algoritmus Back-propagation. Vhodně zvolená struktura neuronové sítě má podstatný vliv na náročnost realizace a vlastnosti použité sítě.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Možnosti modelování torzního systému pohonu hnacího kola
    (Univerzita Pardubice, 2003) Lata, Michael
    Článek se zabývá modelováním torzní soustavy pohonu hnacího vozidla. Popisuje dynamický model a jeho řešení ve dvou rovinách: časové a frekvenční. Časové simulace zkoumají přechodové děje torzních kmitů při různých alternativách spolupráce charakteristiky motoru s adhezní charakteristikou. Frekvenční oblast představuje modální analýzu linearizovaného modelu.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Vícekriteriální rozhodování - metoda WSA
    (Univerzita Pardubice, 2003) Kampf, Rudolf
    V reálných rozhodovacích situacích se rozhoduje zpravidla podle několika rozhodovacích kritérií. Tato kritéria nejsou zpravidla ve vzájemném souladu, tzn. varianta, která je nejlépe hodnocena podle jednoho kritéria, nebývá nejlépe hodnocena podle kritéria jiného. Cílem uvedeného článku je řešení vícekriteriálních rozhodovacích úloh pomocí metody WSA s počítačovou podporou. Pro počítačovou podporu praktické aplikace metody WSA byl použit vizuální programovací jazyk Delphi.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Měřící systém pro experimentální studium všeobecných účinků brzdových zdrží
    (Univerzita Pardubice, 2003) Kaloč, Rudolf; Janda, Jaroslav
    Experimentální studium interakce brzdových systémů kolejových vozidel a adhezního děje ve styku kola s kolejnicí vyžaduje vybavit zkušební zařízení systémem pro přímé měření tečných sil vyvolaných účinkem třecích prvků na obvodu jízdní plochy kola. Tento systém je potřebný zejména pro sledování dynamických jevů na styku třecích prvků s jízdní plochou železničního kola, při zkoumání dějů samobuzeného kmitání, případně relaxačního kmitání, dále při zkoumání problematiky poškozování jízdní plochy a také akustických dějů, které vznikají při procesu brzdění patrně v důsledku vzniku samobuzeného kmitání povrchových vrstev jízdní plochy kola. V článku je popsán způsob konkrétní realizace tohoto systému pro potřeby uvedeného zkušebního zařízení. Článek navazuje na dřívější práce autorů v této oblasti.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Constraint programmingan application for graph coloring
    (Univerzita Pardubice, 2003) Jánošíková, Ľudmila; Stasinka, Radoslav
    Článek se zabývá algoritmy pro barvení grafu založenými na programování s omezujícími podmínkami. Popisuje princip programování s omezujícími podmínkami a jeho implementaci na uvedený problém. Obsahuje výsledky výpočetních experimentů, které navzájem porovnávají různé modifikace algoritmu pro obarvení grafu určitým počtem barev. Na základě nejrychlejší modifikace jsme sestavili algoritmus pro obarvení grafu minimálním počtem barev. Tento algoritmus jsme porovnali s klasickým backtracking algoritmem.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Teoretické stanovování brzdných výkonů
    (Univerzita Pardubice, 2003) Čáp, Jaroslav; Pokorný, Michal
    Na Univerzitě Pardubice, Dopravní fakultě Jana Pernera je budován zkušební stand, který také umožní provádění pokusů a zkoušek na brzděném železničním kole. Pro stanovení některých parametrů těchto zkoušek je důležité stanovit očekávaný brzdný výkon. Tento příspěvek se zabývá teoretickým stanovením brzdných výkonů v různých režimech brzdění.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Placement fragments of the distributed database
    (Univerzita Pardubice, 2003) Matiaško, Karol
    Článek se týká distribuce fragmentů databáze na základě matematického modelu a kriteriální funkce zahrnující vliv transakčního zpracování a paralelizmu databázového systému. Řeší také varianty (podle definice omezujících podmínek) s ohledem na replikace fragmentů databáze. Toto řešení umožní revidovat distribuci na základě skutečných hodnot obsažených v databázi.
  • Náhled
    ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
    Elektromagnetische Verträglichkeit des zwölfpulsigen Bahnunterwerksgleichrichters der ČD
    (Univerzita Pardubice, 2003) Hlava, Karel
    Studie analyzuje chování dvanáctipulzního usměrňovače zavedeného v trakčních napájecích stanicích ČD z hlediska parametrů odběru elektrické energie z napájecí sítě. Rozbor je založen na počítačové simulaci ustálených elektrických poměrů, což umožnilo respektovat reálný časový průběh fázových proudů v období komutace, který se významně odlišuje od běžně používaného linearizovaného průběhu. Tato okolnost umožnila upřesnit např. výpočet procentních hodnot harmonických primárního proudu, které jsou, jak také ukazují provedená měření, menší než uvádí tzv. "amplitudový zákon".