Zdrojový dokument:Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 7 (2001)
ISSN:1211-6610
Abstrakt:
Článek se věnuje problematice aplikace diskrétního procesu shromažďování při řízení železniční dopravy při výluce koleje mezi dvěma stanicemi. Předpokládáme, že vlaky přijíždějící do stanice v každém směru respektují Poissonove pravděpodobnostní rozdělení a jsou na odstavní koleji řazeny v pořadí jejich příchodu. V příspěvku se dále uvádí jednoduchý postup aproximace střední hodnoty počtu vlaků v závislosti na velikosti obsluhovací kapacity a zatížení systému, který umožnuje jednodušší způsob získávání potřebných charakteristik procesu. Optimální časové řízení přepravy přes uzavřený úsek trati rozděluje časový cyklus přejezdu vlaků mezi oba směry tak, aby se minimalizoval celkový pobyt vlaků v stanici pro oba směry. Vzhledem k různosti druhů vlaků přicházejících do stanice, uvažujeme dále o jejich rozdělení do dvou tříd priorit a uvádíme metodu optimálního rozdělení dané obslužní kapacity každého směru pro třídy priorit.