Klasické automatické převodovky a jejich hydraulické obvody
Článekpeer-reviewedpublishedSoubory
Datum publikování
2004
Autoři
Vedoucí práce
Oponent
Název časopisu
Název svazku
Vydavatel
Univerzita Pardubice
Abstrakt
V článku je popsáno uspořádání nejstarší planetové převodovky Wilson. Dále je uvedeno schéma uspořádání planetové převodovky Tourque-Flite s planetovým převodem Simpson, která byla vyvinuta v roce 1955 firmou Chrysler. Touto převodovkou, vedle vozů Chrysler, byly vybaveny také vozy Plymouth, Dodge, De Soto a Imperial. Podrobněji je popsána převodovka Ford Mercury, která vznikla v r.1950. Planetový převod převodovky Ford Mercury je tvořen jednou planetovou řadou typu C1.S1 a jednou planetovou řadou typu C1.2S1. Ukázané uspořádání planetových řad je známé jako planetový převod Ravigneaux. Převodovka typu Ford Mercury má tři převodové stupně pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad. Schéma hydraulického ovládacího obvodu Ford Mercury na obr.8. Převodovky Tourque-Flite a Ford Mercury mají stejnou tabulku stavů řadících prvků a proto mohou mít v principu stejné uspořádání hydraulických obvodů pro automatickou změnu převodových stupňů. V článku je popsána automatická činnost ovládacích hydraulických obvodů při všech nastavitelných polohách řadící páky, označených P, R, N, D, L. Základní polohy řadící páky P, R, N, D zůstaly zachovány i u nejmodernějších automatických převodovek. Jan hydraulické automaticky pracující ovládací obvody byly nahrazeny elektro-hydraulickými, řízenými palubním počítačem vozidla.
Rozsah stran
s. 59-74
p. 59-74
p. 59-74
ISSN
1211-6610
Trvalý odkaz na tento záznam
Projekt
Zdrojový dokument
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 9 (2003)
Vydavatelská verze
Přístup k e-verzi
Bez omezení
Název akce
ISBN
Studijní obor
Studijní program
Signatura tištěné verze
47578
Umístění tištěné verze
Univerzitní knihovna (studovna)
Přístup k tištěné verzi
Klíčová slova
automatické převodovky, hydraulické systémy, obvody