Digitální knihovnaUPCE
 

Valivý kontakt jako dynamický tribologický problém

ČlánekOtevřený přístuppeer-reviewedpublished
Náhled

Datum publikování

2005

Vedoucí práce

Oponent

Název časopisu

Název svazku

Vydavatel

Univerzita Pardubice

Abstrakt

V článku jsou shrnuty a znovu zhodnoceny výsledky dosavadního výzkumu, který se zabýval vlivem nehomogenity materiálu na iniciaci poruch, vycházejících z (pod)povrchových vrstev. Autoři upozorňují na možnost vzniku relaxačního samobuzeného kmitání v povrchových vrstvách. Opírají se o rozbor dynamiky spojitého prostředí, ze kterého vyplývá reálná možnost vzniku relaxačního kmitání v kontaktu kolo/kolejnice. Možný vznik takového druhu kmitání závisí na průběhu součinitele tření ve vztahu k rychlosti jízdy, a ve zvláštním případě mohou vzniknout stabilní cykly kmitání s nespojitým průběhem výchylek, tedy s rázovým charakterem, pro který je charakteristická přetržitost v průběhu rychlosti kmitání. Zcela věrohodná prognóza tohoto nepříznivého jevu je stěží uspokojivě řešitelná teoreticky. Proto autoři v závěru presentují nové zkušební zařízení, kterým mají být predikované jevy ověřeny. Zároveň bude na vložených vzorcích sledován vliv kmitání na stav povrchu. Z předložené práce je zřejmé, že jevy, hodnotící možné iniciace a lokální degradace kontaktních oblastí, jsou úzce svázány s jevy tribologickými, které jsou chápány jako procesy dynamické.

Rozsah stran

s. 45-64
p. 45-64

ISSN

1211-6610

Trvalý odkaz na tento záznam

Projekt

Zdrojový dokument

Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 10 (2004)

Vydavatelská verze

Přístup k e-verzi

Bez omezení

Název akce

ISBN

Studijní obor

Studijní program

Signatura tištěné verze

47578

Umístění tištěné verze

Univerzitní knihovna (studovna)

Přístup k tištěné verzi

Klíčová slova

tribologie, kolejnice, kola, defekty, opotřebení povrchu, Výzkum

Endorsement

Review

item.page.supplemented

item.page.referenced